Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Mikor menjen iskolába?
2011-05-05 12:531.
Létrehozva: 2011. május 5. 12:53
Kedves fórumozók!
Ti visszatartottátok-e a gyermeketeket még egy évre az óvodában, vagy inkább hatévesen beírattátok az első osztályba? Biztos hallottátok, hogy idén az a felsőbb rendelet, hogy minél több "iskolaérett" gyerek kerüljön ki az oviból...
Köszönöm a hozzászólásokat!
Koronczay Lilla
Én egy hozzászólásra reagáltam, annak a tartalmára, nem pedig egy szóba kötöttem bele.(nevezetesen, hogy mit mond egy szülő a másiknak.)
A lényeg pedig több oldalról is meg lett közelítve ebben a topikban is, el nem sikkadt, egész egyszerűen van aki így és van aki úgy gondolja.
Szerintem sok múlik azon, hogy adott országban az iskolarendszer mit vár el a gyerektől, hogyan oktatnak az első években, stb. Talán nem érdemes összemosni az amerikai, a japán, vagy a kínai, vagy a német rendszereket, mert vszeg teljesen más a felépítésük...
Pl. Amerikában pre-school-ba küldik már a két éves gyerekeket, ami kb. mint a mi bölcsink lehet, és felmerül a kérdés a szülőkben, hogy szabad-e várni ezzel mondjuk 4 éves korig, vagy végzetes hiba történik akkor, ha igen... Attól is függ... milyen otthon, van-e bárki aki tud foglalkozni a gyerekkel, van-e gyerek társasága, stb. (Bár nálunk is hallani sokszor, azért kell a gyereknek a bölcsi, hogy majd ne legyen gondja az óvodában....jajj)
De aztán az un. kindergardenből (ez igazából iskolaelőkészítő talán) sem megy mindenki automatikusan 5 évesen iskolába (ott akkor kezdődik a suli!), hanem maradhat 6 éves koráig, vagy azon túl, ha megfelelő jóváhagyott alternatív képzésben részesül. (http://www.theage.com.au/articles/2002/05/29/10225697865 96.html)
És az iskolaérettség és későbbi sikeresség kritériumai amerikában is elsősorban a kutatók szerint (én nem vonom kétségbe azok véleményét akiknek a pszichológia és az oktatás-kutatás a szakterületük akár itthon, akár külföldön...) a szociális érettség (viselkedés kontroll, magabiztosság, stb.), amihez társulnak praktikus képességek (akár egy üvegből vizet önteni, vagy elpakolni a cuccaikat).
És pl. amerikában nő azok aránya, akiket otthonoktatnak, mert úgy ahogy van sok-sok dolog miatt nem elégedettek az oktatási rendszerrel: http://tinkmara.freeblog.hu/archives/2010/09/17/Homeschoo ling/.
És még...mielőbb tanítani a gyereket. Hogy tanul a gyerek? A gyerek nem az iskolában kezd el tanulni. Születésétől kezdve megvan benne a tanulás képessége, játszva tanul a legtöbbet. Folyamatosan tanul addig is míg suliba kerül. Szabad játékban, azokat a dolgokat, amik foglalkoztatják. Aztán jön az iskola, ahol többféle módszerrel tanulhat. A klasszikus, hogy elkezdjük "beletölteni" a tudást. Lehet másképp is: inspirálva, projektmódszerrel, stb. - ő kutat, játékosan (Montessori, Rogers, Gyermekek Háza). Az oktatás ereményességében megdöbbentő különbségek lehetnek a végén, amikor a megmaradó tudás mennyiségét vizsgálják. A sokból alig, a kevesebből több maradhat meg. És amikor felnőttkori "sikerességet" mérjük: előfordul, hogy nem az iskolában kiválóan teljesítők lesznek a legsikeresebbek az életben! http://index.hu/tudomany/ktsk080218/
Ki, mit szeretne a gyerekének...
Épp ez az,hogy senki nem gyakorol nyomást senkire!Van amelyik gyerek érett 6,5 évesen a sulira van,amelyik 7 évesen sem,épp azért jó,hogy van lehetőség választani.
Inkább azt látom,hogy ti kényszerítenétek minden 6 évest suliba,mintha bármiről is lemaradna,ha 1 évvel később kezd.
És mi számít neked annyira későnek?
Az akire ilyen témában nyomást lehet gyakorolni és azért nem viszi a gyerekét iskolába, mert a Pistike anyukja azt mondta, akkor az meg is érdemli.
Eszembe nem jutna azért nem vinni a gyerekemet iskolába, óvodába, zeneórára, játszóházba, cirkuszba akárhová,azért nem csinálni valamit, mert egy másik szülő azt mondja.
Azért szeretném iskolába küldeni 6 évesen, mert fölöslegesnek tartom a plusz egy év óvodát. (Természetesen csak ha a pedagógusok egybehangzó véleménye is ez.) A fiam 10 nap híján évvesztes csak, ezért nem szeretném, hogy egy évvel később menjen. Pláne, hogy fizikailag már most mehetne, olyan nagy.
Igen, tapasztalok negatív dolgokat. De ettől még azt tartom helyesnek, hogy az iskolaérett gyerek időben menjen iskolába, ne egy évvel később.
mi a kényszer? hogy nyomást próbálnak gyakorloni azokra a szülőkre, akik időben iskolába küldenék a gyerekek. azokon a helyeken, ahol a halasztatni akaró szülők vannak többségben.
illetve úgyse bírja a gyereked a sulit, stb... soroljam?? itt is elhangzott pár...
nagyon kéne a szabályozás. aki anniyra későn kezdi a sulit, azt én megkérdőjelezném pl, hogy bírja e a tempót, ha már addig nem jött bele... na így más lenne a halsztás szaga, igaz?
amúgy én mióta van ez a topik kérdezgetem a környéken, ki mikor kezdte a sulit. szerensére még az se ritka, hogy nyári gyerek 6 évesen. így a fent említet "gondok" valószínű az én gyerekimnél se fognak jelentkezni, még elméletben se. azért mindenhol csak nem szaladt el a ló a 7 éves legyen min mikor iskolába megy felé.
Ja, csak még a "felsőbb" rendeletről nem lehet tudni semmit.
Sztem meg nem kényszer, főleg hogy sokan azt állítjátok, hogy a szülő dönt.Akkor mi benne a kényszer?
Az egész topicot azzal indították, hogy változni fog a szabályozás és írjuk le a véleményünket!!!
Arról nem beszélve, hogy itt néhányan váltig állítják (tévesen), hogy nincs ilyen választási lehetősége a szülőknek és, hogy minden gyerek akkor kezdi az iskolát, amikor arra éretté válik (és nem később).
Különben is, milyen választási lehetőség ez ebben a formában? Ez így kényszer.
ez annyira érdekes... miért a magyar gyerekek keze éretlen csak a ceruzafogásr? csak itt szociálisan fejletlenek a lurkók... sorolhatnám....
máshol ez miért nem gond?? holott máshol is van poroszos iskolarendszer, mégse probléma!
pl kínában simán 6 évesen kezdenek, cseppet bonyolultabb az írásuk mint nálunk.. aztán mégsincs ez....
amúgy szerintem egy felkészült gyereknek nem fog se az leklkitörést okozni, ha ő a legkisebb, se az, hogy esetleg nem ő az osztály közepe. mert a tanulással lesz javarészt elfoglalva, lesz nhány barátja, mint a többieknek, és annyi.
polcfelérés... na, akkor én sose kezdtem volna el a sulit annó mai napig emlékszem, hogy vártam, hogy pl elérem a jelzőgombot majd harmadikosként áélt iskben talán a buszon (busszal jártam suliba) és nem kell senkienk szólni... na ezt az élményt a mai napig várom. ha rossz a lenti jelző, akkor szólnom kell vkinek, vagy a sofőrnek...
magasabb pol?? isrtenem!! már a két éves lányom letojja! fog egy széket, felmászik, és pakol! nap mint nap, sokszor.... látok vékonyka mosolygós gyerekeket, húzóstáskával... mert nehéz lenne amúgy, és?
a probléma csak akkor az, ha hagyjuk túlnőni magunkon.
szerintem az a baj, avval, hogyha mindenki 7.5 évesen kezdi a sulit, hogy elkezdődik mégjobban konzerválódni a gyerekkor. szerintem ezt nem szabad. fiatalon könnyebb tanulni. jobb az ember befogadóképessége, stb. aztán túllendül a nagyonérdeklődőkorszakán a gyerek, akkor hiába a fenenagy szociális fejlettsége (ami persze 7.5 évesen se lesz, ha otthon nem teszik hozá a magukét a szülők. ha meg hozzátették, már 6 évesen is megvolt) ha már azis magyarázni kell, hogy a tudás jó! ami előtte kicsiként természetes volt.
nagyon nem mindegy milyen szokásokat, stb rögzítünk. és egy okos gyereknek, akire ráhaygták, hogy játszon, nincs rendszer aztán elmagyarázni, hogy de vanrendszer, nem játszhat akármikor.
és utána a tanítónéni lesz a béne.. holott a fenét! mindenek megvan az ideje. vagy az a sok ember a világon mindenhol hülye? mi magyarok annyira speciálisak vagyunk, hogy itt csak 7-7.5 évesen érnek a gyerekek? pfff...
Mivel a törvényen/szabályozáson nem tudsz változtatni, ezért ott van számodra a lehetőség, hogy visszatarts még a gyerekedet.
Ennyi a megoldás a problémára!Ha nektek ez jelenti a problémát.
Más él a visszatartás lehetőségével, nehogy már ő legyen a hülye,mert él vele.Vagy éltek ti is a lehetőséggel vagy elfogadjátok, hogy vannak akár 1-1,5 évvel idősebbek is az osztályban!
Tényleg nem érted, hogy pont az a baja (bajunk), hogy ezek a negatív dolgok léteznek és lehetne tenni ellenük egy szigorúbb szabályozással? Ne tegyenek egy osztályba különböző évfolyamba tartozó gyerekeket! Ez egy teljesen reális elvárás.
Egyébként most,hogy te is írtad, átgondoltam a dolgokat, és vajon mit mondott a vezetőnő az oda szándékozni jelentkezőknek, hogy bocs nem indítunk kiscsoportot mert a nagycsoportosok maradnak még egy évet?
Szerintem ennek hírértéke lett volna, és az önkormányzat is igencsak bele szólt volna.
A kötekedés minden szándéka nélkül nem hinném, hogy ilyen infókat a pedagógus megoszthat egy másik szülővel.Mármint, hogy ki és miért nem megy iskolába.
Nem abban kételkedem, hogy neked ezt mondta, hanem, hogy mondhatta-e.
És miért szeretnéd iskolába küldeni mikor még nem is tanköteles abban az évben,amikor a 6. életévét betölti?
Ha a környezetedben tapasztalsz negatív dolgokat,akkor miért tennéd ki ennek a gyerekedet?
Ahova járt a fiam oviba, ott alapból 4 évig megy egy csoport.
Ott akkor megkérdeztem, hogy volt-e valami probléma a csoporttal, vagy zusammen a "mai óvodásokkal". Azt mondta, semmi nem volt velük, sőt, nagyon okosak, értelmesek, aranyosak voltak, csak a szüleik így gondolták. És milyen jó volt a gyerekeknek, hogy utána az összeszokott csoport a 4 év ovi után együtt ment az első osztályba.
(Engem azért döbbentett meg ez az egész, mert konkrétan ebbe az óvodába harmadik nekifutásra vették fel az én gyerekemet, mondván helyhiány van. - Természetesen körzetes óvoda és minden egyéb követelménynek is megfelelt a gyerek, hogy óvodás lehessen.)
Azt azért kérdezd már meg az óvónőktől, hogy azokat a gyerekeket,akik május 31 után születtek, mert gondolom volt olyan is a csoportban milyen indokkal tartották vissza?!
Tényleg érdekelne,mert ahhoz nagyon nagy indok kell,hogy úgy kezdje az első osztályt és nem is gyerek, hogy már a 8. életévét is betöltötte.
Nem kételkedhetem a szavaidban,hisz nem voltam ott,de akkor is hihetetlen számomra,hogy egy egész csoport maradjon.
Bár nem tudom, hogy voltak összeválogatva a gyerekek.Mindenki június 1 előtt született?
Érdekes.
Pár napja már írtam, hogy a lányom óvodájában az egyik évben a komplett nagycsoport maradt még egy évet.
Az egy dolog, hogy hány időben iskolába menő került melléjük az első osztályban, de jóval lecsökkenti azok számát is, akik az óvodába szeretnének 3 évesen bekerülni.
Szerintem ez már nagyon sok.
(óvónéni szerint nem volt az értelmükkel, érettségükkel semmi gond, csak a szülők szerették volna, hogy játszanak még egy évig)
Mint már írtam a fiam oviscsoportjából 3an voltak,akik visszamaradtak és végül a fiammal egyidőben mentek suliba.
Összesen 23 gyerek volt,tehát ha az arányokat nézzük,akkor 3 gyerek az,aki 7,5 évesen kezdte nem az egész csoport.
Elhiszem, hogy van pár gyerek,aki 7,5 éves, de egy osztályban ez max. 5 lehet.
"Lehet, hogy minden gyerek majd 7,5 évesen kezdi majd a sulit. Miért látjátok ezt problémának?"
Nem látnám problémának, ha minden gyerek 7 és fél évesen kezdené az iskolát. DE!!! Amíg nincs ez bevezetve, addig majdem két év különbség is lehet egy-egy gyerek között korban, és ez nagyon sok. Egyszerűen nem korrekt az időben iskolába kerülőkkel szemben. Ahogy te magad írtad: "erősebb"=jobban fel van vértezve." Magyarán előnyre tesz szert a többiekhez képest. Ezzel még mindig nem lenne gond, ha csak néhány ilyen gyerek lenne. De manapság az osztály fele túlkoros! Írtam már többször, hogy utálta ki módszeresen a többi lány egy ismerősöm kislányát az osztályából pusztán azért, mert másfél évvel idősebbek voltak.
Én sem értem,hogy mit veszít az,aki 4 évig jár oviba 3 helyett.
Az oviból 3 gyerek mehetett volna el suliba mivel 1 januári,egy februári és egy márciusi volt.Egyik sem unatkozott az utolsó évben.
De mondjuk van egy májusi gyerek,meg egy júniusi(aki ugye eleve évvesztes).Van közöttük 3 hét-1 hónap korkülönbség.A májusi az unatkozik az oviban,"visszabutul",mert nem megy "időben" suliba, a másik gyereknek meg teljesen természetes,hogy marad.
Sztem jó így a törvény,mert nem minden gyerek egyformán érik.
Veszt egy évet, ezen elgondolkodtam, mert ez egy olyan népszerű érv.... Miből veszít? Átlag gyerek jár 8+4+4 évet iskolába, az összesen 16 hosszú év... Hova kellene rohannia?:)
Lehet, hogy minden gyerek majd 7,5 évesen kezdi majd a sulit. Miért látjátok ezt problémának?
A mai iskolai rendszerben, ha kicsit valaki utánajár (PISA, Vekerdy, Csapó...), a leginkább gondot a
- túl sok elméleti tananyag, amit hipp hopp elfelejtünk, alkalmazni képtelenek vagyunk a való életben,
- a frontális oktatás, ami a mai interaktivitáshoz szokott gyerekeknek már nagyon uncsi,
- a számítógépeken, tévén felnövő generáció értő!olvasási, kreatív gondolkodási képességeinek gyengesége,
- a gyerekek frusztrációjából, és sok-sok okból táplálkozó gyenge hiányos konfliktuskezelési képességéből származó iskolai agresszió (verbális és fizikai)
okozhatnak.
Ha később megy suliba, valaki írta, hogy nem az a lényeg, hogy okosabb, hanem hogy "erősebb"=jobban fel van vértezve. Így értettem én is. Mintha erős túlzással persze példaképp kimennél Japánba pár évre és tudsz már egy s mást a kultúrájukról, szokásaikról az utazásod előtt, és még ráadásul megtanultál itthon konyhajapánul legalább már (nem vagy okosabb ettől) vagy 0-ról kell beilleszkedned egy idegen országba....