Gasztro

Rákkeltő és génmódosító szennyeződést találtak csecsemő tejporokban

A szennyezést a Nestlé, a Danone, a Novalac, a Neolac, a Hero Baby és a Nutrilon nevű cégek egyes csecsemőtejpor-termékeiben mutatták ki.

Kőolaj eredetű szennyeződést mutattak ki csecsemőknek készített tejpor termékekben egy nyugat-európai vizsgálatban – közölte csütörtökön a Foodwatch nemzetközi élelmiszeripari fogyasztóvédelmi szervezet.

A berlini központú civil szervezet közleménye szerint laboratóriumi vizsgálatok ásványolaj eredetű aromás szénhidrogének (MOAH) jelenlétét mutatták ki Németországban, Franciaországban és Hollandiában forgalmazott termékekben.

A szennyezést a Nestlé, a Danone, a Novalac, a Neolac, a Hero Baby és a Nutrilon nevű cégek egyes csecsemőtejpor-termékeiben mutatták ki. A Foodwatch felszólította a vállalatokat, hogy vonják ki a forgalomból a szennyezett termékeket és figyelmeztessék a vásárlókat.

Mint írták, a vizsgálatokkal három tekintélyes élelmiszeripari laboratóriumot bíztak meg, amelyek egymástól függetlenül és más-más módszertannal dolgoztak. Az elemzett minták felében mutattak ki MOAH-szennyeződést.

A Foodwatch kiemelte, hogy ezek az anyagok rákkeltő és génkárosító hatásúak lehetnek, még sincs jogszabályban rögzített egészségügyi határérték, amely gátat vetne élelmiszeripari használatuknak.

Kifejtették, hogy a kőolaj eredetű szennyezettségek valamennyi fajtájánál be kell vezetni határértékeket, és a különösen veszélyes MOAH-szennyezettség esetében a zéró tolerancia elvét kell érvényesíteni. Hozzátették, hogy a szennyeződés gyakran a csomagolási folyamat révén keletkezik, erre gyanakodnak a csecsemőtejporoknál is.

Közleményük szerint a vizsgálaton fennakadt termékben a MOAH-koncentráció kilogrammonként 0,3 milligramm és 3 milligramm között volt. Hangsúlyozták, hogy az ilyen anyagoknak nincs helyük az élelmiszerekben, különösen nem a csecsemőtápszerekben. Csak olyan termékeket lenne szabad forgalmazni, amelyekről a szülők és az ápolók teljesen biztosan tudhatják, hogy nem okoznak egészségi ártalmakat – húzta alá Matthias Wolfschmidt, a Foodwatch nemzetközi kampányokért felelős igazgatója.

(MTI)

(Kiemelt kép: illusztráció, Pixabay)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top