A reklámok fele sem igaz, tudjuk jól. Mégis nagyon érdekes, egyúttal kissé felháborító látni, hogyan manipulálják az érzékeinket az ételreklámokban (is). A gyorsétteremben kikért hamburger és sült krumpli garantáltan nem úgy fog festeni az életben, mint amilyen reklámmal becsábítottak minket, de a közeli bisztró Facebook-oldalára kitett, beállított ételfotókkal is csalnak.
Tény, hogy egy fotózáson vagy forgatáson máshogyan telnek a percek, mint az asztalnál. Míg próbálják a legjobb szöget, fényt beállítani, a sör habja leapad, a frissen sültek kihűlnek, a fagylalt megolvad. Néhány filmes trükk már jól ismert. A műanyag sült krumpli és salátalevél, az impregnáló spray-vel befújt ételek, a cipőboksszal lekent sült húsok és az amerikai palacsintán mámorítóan folyó motorolaj, ami a juharszirupot hivatott imitálni (a motorolaj színe szebb, mélyebb, mint a juharszirupé).
Az alábbi videó jó pár olyan módszert bemutat, amivel a reklámfotózások és -forgatások stylistjai élnek, ha az ételeket kell ellenállhatatlanul tökéletessé varázsolni néhány képkocka erejéig. Azt persze magunktól is kitalálhattuk, hogy a vonzón gőzölgő levesek vagy húsok nem abban a pillanatban kerültek le a tűzről, és akad némi trükk a dologban, de lesznek benne meglepő megoldások is.
Külön érdekes, hogy a reklámok mellett megmutatják azt is, miként néznek ki mindezek a valóságban:
Van abban valami mélyen elgondolkodtató, hogy mit árul el egy társadalomról, ha egy szép és jó minőségű étel ahhoz már nem elég szép, hogy fogyasztásösztönzőként működjön a képeken. Így történik az, hogy a hosszú órákig tartó fotózásokon szemfestékecsettel rajzolnak fekete grillrácscsíkot a sült kolbászra, óriási műanyagfecskendőből injekcióznak egy sárga folyadékot olvadó sajt gyanánt a panírozott töltött húsba, hogy
egy lespriccelt műanyag-grillcsirke látványára nyelünk éhesen egy nagyot,
és szivárványszínű műanyagjátékot reszelnek az édességre színes cukorszórás gyanánt. Top 3 kedvencünk a forró vízzel megszívott, gőzölgő tampon a teáscsészében, a wc-papírral kibélelt sült pulyka és a habos kávéként hívogató szójaszósz szappanhabbal a tetején. Pont ilyen kritikus szemmel nézzünk minden más reklámra is.