A CNN „Michelin-csillagos étkezésről” ír a sztratoszférában. A francia étteremkalauz, a Michelin Guide persze egyelőre még nem jegyzi az űréttermeket. A Michelin-csillagos jelző a hírhedt űrhajós ételekkel szemben csúcs minőségű étkezést ígér, amelyet a Föld körüli sztratoszférában fogyaszthatunk el.
Az első civil űrturista Dennis Tito volt 2001-ben. A New York-i üzletember a Holdat is megkerülte egy Szojuzon, és ezzel új korszak vette kezdetét az űrutazásban. Bár a nagy áttörés elmaradt, az elmúlt években olyan nagy nevű űrturisztikai cégek, mint a SpaceX, a Blue Origin és a Virgin Galactic további lépéseket tettek ezen a téren, azzal a némileg pimasz üzenettel, hogy a következő kötelezően meglátogatandó nyaralóhely a világűr lesz.
A luxus-űrvacsorát kínáló Zephalto nevű cég stílusosan francia alapítású. Egy egykori légiforgalmi irányító, Vincent Farret d’Astiès hozta létre az űrturisztikai vállalkozást, és 2024-ben indítja a civileknek szánt utazásokat.
Milyen eszközzel repülhetnek az űrturisták?
A képeken is látható Celeste nevű léggömbbel. A speciálisan erre a célra kifejlesztett, alacsony szén-dioxid-kibocsátású ballon emeli fel azt a kapszulát, amelyben az utasok tartózkodnak. A léggömbhöz rögzített, nyomás alatt álló kapszula kialakításán a műszaki mérnökök mellett egy világhírű építészmérnök is dolgozott. A funkcionalitás mellett gondoskodtak tehát az űreszköz formatervezéséről és – a lehetőségekhez képest – kellemes belső tér kialakításáról is.
A léggömb 90 perc alatt 25 kilométer magasságig fog emelkedni, az utasok így az űr pereméig, a sztratoszfériág juthatnak fel. Másodpercenként négy méteres sebességgel emelkedő járműből már szépen kirajzolódik a Föld görbülete.
Egy utazás alkalmával a két pilóta mellett hat utas repülhet fel, és a 2500 méteres magasságot elérve a kapszula ezután három órán át lebeg majd a Föld felett. Ez bőven elég idő a többfogásos vacsora és néhány pohár finom francia bor elfogyasztására. (Kérdés persze, hogy a bor hogyan hat majd az űrutasokra, ha egy sima repülőút alkalmával is erősebben hat a kelleténél.)
A Zephalto szóvivőjének nyilatkozata szerint az első – 2024 végétől 2025 közepéig meghirdetett – járatokra már elkapkodták a helyeket, és most nyitották meg az előfoglalást 2025 közepétől kezdődően.
Előzetesen fejenként 10 ezer eurót, mai árfolyamon 3 millió 700 ezer forintot kell kipengetni a jelentkezéshez, a végösszeg forintban pedig meghaladja a 44 millió forintot. A vacsora ára az űrrepülést és a szolid panorámát is tartalmazza.