Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
#Magabiztos nőnek lenni jó
szponzorált tartalom

Mindjárt felrobbansz, pedig nincs is rá okod? Ismerd fel magadon a PMS tüneteit!

Egy reklámon is képes vagy elsírni magadat, és úgy érzed, a körülötted élők minden megnyilvánulásukkal az idegeiden táncolnak? A PMS alatt a legtöbben érzékenyebbek vagyunk, és a világunk a feje tetejére áll.

Izzadás, fáradékonyság, hangulatváltozás, szorongás, mellfeszülés, hasi görcsök, ízületi fájdalom, puffadás, aluszékonyság – csak néhány a PMS tünetei közül, amikkel a legtöbben minden hónapban meg kell küzdjük. Mind közül a legnehezebb talán az érzelmi kilengéseink kezelése.

PMS, amiről kevesebbet tudunk, mint kellene

Az önbecsülésed romokban, úgy érzed, döntésképtelen vagy, és az, amit pár napja még tolerálni tudtál, most az őrületbe kerget – ha ezek az érzések ismerősek, akkor a PMS téged is érint. A menstruáció előtti időszakban a türelem, valamint a nyugalom távoli, homályos fogalmak, és ilyenkor nemcsak a környezetedet, hanem magadat is könnyen kiboríthatod. A PMS sokkal több nő életét keseríti meg, mint ahányan tudnak róla.

A menstruációs időszak előtti pár nap sokunk számára maga a rémálom. Az olyan testi tünetek, mint a hasi görcsök, az erős fejfájás és a puffadás mellett számos pszichés tünet is megkeseríti a hétköznapokat. Alig van olyan hormonálisan aktív nő, akit ne érintene a PMS, mégis csak kevesen tudják, hogy miért ingerlékenyebbek, és miért viselkednek furcsán a menzesz előtti napokban. Sokakban az sem tudatosul, hogy dühkitöréseikért a PMS is lehet felelős.

Az idegrendszerünk ilyenkor legalább annyira feszes, mint egy jól meghúzott húr a gitáron, azonban az érzetet még tovább ronthatják a hasi görcsök, a mellek feszülése, a vízvisszatartásból eredő puffadás és a fejfájás is. A tünetek közé sorolhatjuk még az alvászavarokat, a falánkságot, az erős izzadást, a hasmenést, a szívdobogást, a gyorsabban zsírosodó hajat és a pattanásokat.

Ebben az időszakban olyan feladatoktól is megijedhetünk, amiket máskor könnyedén megugrunk, nehezünkre esik koncentrálni, és gyakran ügyetlennek, esetlennek érezzük magunkat. A gyerekünkre is hangosabban szólunk, a párunkkal hamarabb összekülönbözünk, és a magunk irányában sem mutatunk türelmet, miközben mindent sokkal sötétebbnek láthatunk, mint általában. Fontos lépés, hogy egyáltalán felismerjük magunkon a PMS tüneteit, hiszen csak így kerülhetünk közelebb a megoldáshoz.

Hogyan lehetünk úrrá a PMS tünetein?

Általános, mindenkire érvényes gyógyító módszer nem létezik, mivel a PMS tünetei egyénenként eltérnek, és attól függően, hogy idegrendszeri, mentális vagy testi problémákat tapasztalunk, más-más gyógymód a célravezető. Egyeseknek mozgásra van szükségük ahhoz, hogy a fokozódó stresszt, a dühöt levezessék. Mások a házi gyógymódokra esküsznek, de egy görcsoldó is könnyen csillapíthat a fájdalmon. Lényeges, hogy meggyőződjünk arról, valóban PMS-ről van-e szó: a legkönnyebben úgy jöhetünk rá, ha menstruációs naplót vezetünk, és lejegyzeteljük minden testi, lelki érzetünket, ugyanis a ciklikusság rendkívül fontos tényező a PMS megállapításában. Ha az említett tüneteket a menstruációt megelőző napokban tapasztaljuk, jó eséllyel a PMS nehezíti meg az életünket.

Mindentől függetlenül van azonban néhány dolog, amit érdemes betartanunk. Bizonyos ételek, mint amilyen a D-vitaminban gazdag gomba vagy lazac, a kalciumban bővelkedő növényi tejek, a spenót és a dió, a magnéziumot tartalmazó bulgur, zabkorba és fekete csokoládé, valamint az E-vitaminban gazdag spenót és diófélék csökkenthetik a kellemetlen tüneteket. Fontos, hogy vasat és B6-vitamint tartalmazó ételeket is vigyünk a szervezetünkbe például gabonák, lencse, szárazbab és máj formájában. A PMS időszakában jellemzők lehetnek a falásrohamok és az, hogy kifejezetten kívánjuk a szénhidrátokat – ilyenkor arra figyeljünk, hogy a teljes kiőrlésűeket válasszuk.

Amit a menstruáció előtti időszakban mindenképp kerüljünk, az a cukor, a koffein és az alkohol. Bár néha pont ezek tűnnek a legegyszerűbb megoldásnak, a vércukorszint hirtelen megemelkedése, majd süllyedése hangulatingadozást, szorongást okozhat. Általánosan elmondható, hogy a rendszeres mozgás is jót tesz a PMS tünetei ellen, főleg a depresszív hangulat ellen lehet hatékony. Ha heti 3 alkalommal fél órát magunkra szánunk, akár kertészkedés, kutyasétáltatás formájában is, máris kisebb lesz az esélye a hangulatingadozásoknak. Arra azonban ügyeljünk, hogy ne terheljük túl magukat, és ne merítsük ki az energiakészleteinket, ugyanis azok ilyenkor eleve szűkösek.

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top