Tavaly július óta tart a Blaha Lujza tér felújításának tervezése, várhatóan a nyár elejére lezárul a tervezési munka, ősszel pedig elkezdődhet az egy évig tartó építkezés. A térre már nagyon régóta ráfér, hogy kipofozzák, a forgalmas csomópont Budapest egyik szégyenfoltja. (Ahogy korábban a Nyugati tér és a Széll Kálmán tér is ilyen volt, de azokat rendbe tették.)
Egykor pezsgő kulturális és társasági élettel volt teli a környék. Állítólag utolsó éveiben Blaha Lujza is szívesen kémlelte a Rákóczi út 44. szám alatti a lakásából a teret, amelyet még életében, a 70. születésnapjára neveztek el róla 1920-ban. A Blaha Lujza tér azóta keresi helyét a város szövetében, hogy 54 évvel ezelőtt, 1965-ben felrobbantották a téren álló Nemzeti Színházat.
Annak idején a metróépítéssel járó talajmunkákkal indokolták a bontást: a műszaki szakértők szerint a színházépület építészeti és műszaki szempontból nagyon elavult volt. A metró építése miatt 6 évig nem működhetett volna, ráadásul a csak a századforduló technikai színvonalán lehetett volna helyreállítani.
Hamarosan viszont megújulhat a főváros egyik legforgalmasabb, ikonikus csomópontja, amely az elmúlt évtizedekben lepusztult, nyomasztó hellyé silányodott.
A tervek szerint ismét pezsgő találkozóhelyet, élhető közösségi teret varázsolnának az elhanyagolt Blahából, valamint visszaállítanák a tér szellemi és kulturális örökségét. A fő cél, hogy új, önálló de egységes arculatú, a mai városi használati igényeknek megfelelő hely jöjjön létre.
A csomópontot teljesen akadálymentesítik, és új átkelőkkel teszik gyalogosbaráttá. A felszínen, zebrán lehet majd átgyalogolni a Rákóczi úton, ahogy nemrégiben a Ferenciek terén is felszíni átkelőt kaptak a gyalogosok. Felújítják és kibővítik az aluljárót a tér irányába, ahol egy BKK-ügyfélközpont és egy nyilvános vécé nyílik. Az akadálymentes elérést egy új lift teszi majd lehetővé.
Ilyen most a Blaha Lujza tér:
És ilyen lesz:
Az új Blaha Lujza térre pára- és vízjátékokat telepítenek, de épül egy kulturális célokat szolgáló épület is, amely az egykor a téren álló Nemzeti Színház örökségét idézi fel. Ez előtt kialakítanak egy egybefüggő rendezvényhelyszínt, ahol akár nagyobb eseményeket is megtarthatnak.
Megnő a zöldfelületek aránya, a téren található fák száma a mostani 25-ről 65-re nő, az új zöldfelület mérete több mint ezer négyzetméter lesz. Fasort telepítenek a Rákóczi út jelenleg aszfaltozott középső elválasztó sávjába, Igaz, ezt csak ideiglenesen, mert ha valamikor nekifognak a Rákóczi út átalakításnak, ezeket a fákat át kell telepíteni.
A tér körülötti utak forgalmi rendje is módosul. A Rákóczi útról például közvetlenül lehet majd jobbra fordulni a József körútra, illetve a teljes hosszában kétirányúvá váló Márkus Emília utcába. Átszervezik a jelenleg kaotikus szervizutak hálózatát is. A Gutenberg térig átépül a Somogyi Béla utca, amely a Gutenberg tértől a Stáhly utca felé egyirányú lesz.
A kerékpáros közlekedés átalakításáról viszont egyetlen szó sem esik a felújításról szóló közleményben, és a látványterveken sem látni ilyen fejlesztésnek a nyomát. Némi vigasz lehet a bringásoknak, hogy több kerékpártámasz és két MOL Bubi közbringaállomás lesz a megújuló Blaha Lujza téren. A jelenleg is működő Bubi-kölcsönzőt áthelyezik a József körút mellé, a Márkus Emília utcában pedig kialakítanak egy újat.
Visszakapja az eredeti homlokzatát a Corvin Áruház
Tavaly májusban leszedték a Corvin Áruház külső alumíniumborítását, így 50 év után újra láthatóvá vált az eredeti homlokzat. Budapest egyik legrégebbi nagyáruházának épületét a tér felújításával összhangban rekonstruálják. A műemléki homlokzat felújítására 300 millió forintos támogatást ítéltek meg az épület tulajdonosának, aki emellett magánberuházásban rendbe teszi a tetőt, a lifteket, az elektromos-, gépészeti- és tűzvédelmi rendszert.
Bár a tér 4 milliárd forintra becsült felújítása – amely fővárosi és kormányzati pénzből valósulhat meg – még el sem kezdődött, a határidőt máris kitolták. A csúszást azzal indokolták, hogy új fejlesztésekkel bővítették az eredeti elképzeléseket: ilyen az aluljáróban épülő nyilvános illemhely, a téren pedig az egyedi buszváró. Így leghamarabb 2020 őszére készülhet el az új Blaha Lujza tér.