Óriási a kereslet a márkás sportcipőritkaságok iránt, rajongóik, a sneakerfejek (angolul sneakerhead) az eredeti ár többszörösét is hajlandóak megfizetni, ha felbukkan a piacon pár hibátlan darab.
A jelenség maga nem újkeletű, hosszú évekkel ezelőtt is rajongók százai vertek már sátrat a sportboltok előtt, ha híre ment, hogy limitált szériát dobnak piacra. Amióta azonban a high-end márkák is rákaptak a sportos vonalra, a szubkultúra kinőtte magát, és világszintű hype övezi a menő darabokat.
Nemrégiben például a Louis Vuitton frissen megválasztott designere, Virgil Abloh által, az Off-White színeiben tervezett hófehér Nike Air Jordan 1 cipője körül akkora őrület kerekedett, hogy a mázlisták, akik megszereztek belőle egy-egy darabot, akár 14-szeres áron is továbbadhatták: a 190 dolláros, nagyjából 50 ezer forintos ár helyett a New York-i Stadium Goods-ban 2750 dolcsit (kb. 729 ezer Forintot) szurkolt le valaki egy pár ilyen cipőért.
Sportcipőritkaságokat az ebay-től az Amazonig számtalan nyílt és VIP tagsághoz kötött online kereskedői felületen elcsíphetünk, de méretes üzleteket is nyitottak már szerte a világban, amik (jellemzően már nem gyártott) cipőkülönlegességekre szakosodtak.
Persze ne holmi széttaposott sportcsukákat vizionáljunk, olyanok ezek a cipők, mint a Hermés Birkin táskái: akkor igazán értékálló befektetések, ha tulajdonosaik pormentesen elzárva őrzik őket, lehetőleg hét lakat alatt. Na jó, a cipők esetében gyakoribb a zsugorfólia és egy olyan cipőgardrób, amit még Carrie is megirigyelne. A legnépszerűbb kereskedői oldalak a Stadium Goods, a GOAT és a StockX, ahol a kínálat döntő részét régebbi kiadású ritkaságok képezik, de a luxus webáruházak is igyekeznek bekapcsolódni a folyamatba, aminek alapfeltétele, hogy garantálni tudják az eredetiséget és a minőséget.
Sneakerhead történelem
A sneakerek imádata jellemzően a pasikat tudja magával ragadni, a rajongás pedig először Amerikában ütötte fel a fejét, valamikor a ’70-es évek végén. A New York-i hip-hop és b-boy zenei irányzatok kedvelőire volt jellemző már kezdetektől, hogy egyedi szereléseikhez sneakereket vettek fel, amiket előszeretettel színeztek át saját stílusukra. A legelső sportcipő, ami őrületet váltott ki, a Nike Air Jordan volt 1985-ben, amiből relatív magas ára ellenére sem tudtak annyit gyártani, hogy a rajongók ne ürítsék le a polcokat azonnal.
Jellemző volt a szubkultúra tagjaira, hogy ha egy cipő bejött nekik, egyszerre többet is felvásároltak, hogy még évek múltán is legyen az otthoni készleten belőle. Azokért a cipőkért pedig, amiknek már megszüntették a gyártását, több száz kilométert is hajlandóak voltak utazni, ha megneszelték, hogy egy másik városban még kapható – ó, azok a szép, webshop előtti idők.
Persze a gyártók is gyorsan rákaptak az egyedi kollekciók ízére (akarom mondani hasznára), így elkezdtek rendszeres időközönként limitált szín-összeállítású és anyagkombinációjú sportcipőket bemutatni. A limitált jelzőt pedig azóta is komolyan veszik, jellemzően néhány száz pár cipő kerül a forgalomba belőlük, értékük az évek múlásával egyre csak emelkedik.
Menő arcok itt is vannak, ha ők nevüket adják egy márka mellé, azonnal mindenki a közös kollekciót fogja akarni, de sokszor az is elég, ha nyílt színen viselnek egy konkrét típust és máris beindul az utánzási vágy. Ilyen hírességnek számítanak: Kanye West (akinek ugyebár közös sneaker-kollekciói is voltak a Nike-val), Travis Scott, ASAP Rocky, Virgil Abloh (nem véletlen itt sem a közös tervezés beiktatása) és Jared Leto, aki nem csak magassarkúban szeret pózolni.
Mára a sneakerrajongók stadionokat töltenek meg a kiállítások és vásárok alkalmával, a Highsnobiety és a hasonszőrű online magazinok pedig nem győzik a legfrissebb infókkal ellátni olvasóikat. Miután pedig a személyre szabható divat népszerűbb, mint valaha, számos lehetőségük van a cipők szerelmeseinek, hogy egyediesítsék lábbelijüket: akár online platformon megtervezve, akár spéci műhelyekben színre fújatva.
Önkifejezés férfi módra
Ez a summás összefoglalója az újkori viszketegségnek, amiért a férfiak méregdrága sportcipőkre költik a pénzüket. Azokat ugyanis nem használati értékük felől közelítik meg, sokkal inkább onnan, hogy mennyire fejezik ki egyediségüket, személyiségüket, saját stílusukat. Ismerős érzés, ugye? Valahogy így vagyunk mi a táskákkal. Meg a cipőkkel, ha már itt tartunk.
A legnagyobb kereslet egyébként a spéci sneakerek iránt – más felső kategóriás divatholmikhoz hasonlóan – Kínából érkezik. Mivel a kínai vásárlók hosszú évekig nem juthattak hozzá hazájukban a legmenőbb darabokhoz, ha megtehetik, egyáltalán nem sajnálják a pénzt, hogy megszerezzék őket.
Az egyedi sneakerek tehát egyre népszerűbbek, a trend pedig még mindig csak emelkedőben van, amit várhatóan a streetwear és sportos öltözködés előretörése csak tovább fog erősíteni. Így hát ki tudja, talán a jövő Szex és New York sorozatában Manolo Blahnik magassarkúi helyett már sportcipőkért megy majd a rajongás.