Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Szabadidő

Ősztől „mentális szabadságra” mehetnek az oregoni diákok

Az így kihagyott napok igazolt hiányzásnak számítanak majd, mivel az adatok szerint a legtöbb hiányzásra mentális problémák miatt kerül sor.

A CNN hírcsatorna értesülései szerint Oregonban idén fogadták el azt a törvényt, amely lehetővé teszi a diákok számára, hogy mentális, illetve viselkedési problémáik miatt hiányozzanak az iskolából. A törvényjavaslatot Kate Brown kormányzó múlt héten írta alá.

A kezdeményezés helyi diákoktól származik, akik tavaly egy a vezetői képességeket fejlesztő táborban mentális egészséggel foglalkozó szakértőkkel együtt dolgozták ki a javaslat részleteit. Az egyik tanuló, Hailey Hardcastle rámutatott, hogy a mentális problémákat a fizikai betegségekhez hasonló módon kellene kezelni.

„Ha valaki náthás lesz, otthon marad egy-két napra, hogy jobban érezze magát” – magyarázta Hardcastle a CNN-nek nyilatkozva. „Ugyanígy, ha valakinek szorongásos rohama van, vagy épp depresszióval küzd, nagy segítség lehet számára, ha egy-egy napot otthon tölthet.”

A törvény értelmében a diákok háromhavonta legfeljebb öt napon élhetnek az otthoni pihenés lehetőségével. Hardcastle arra is felhívta a figyelmet, hogy az igazoltan hiányzó diákoknak a tanárok lehetővé teszik, hogy pótolják az elmaradásukat, a kihagyott dolgozatokat vagy beadandókat, ez pedig nagyon sokat segíthet a mentális problémákkal küzdőknek. A diák maga is szorongással harcolva csinálta végig gimnáziumi éveit, miközben hatalmas nyomás nehezedett rá, hogy az egyetemi felvételijét jó jegyekkel alapozza meg, emiatt pedig állandóan kimerültnek, túlhajszoltnak érezte magát.

A diákok gyakran fizikai betegségekkel palástolják a mentális problémáikat (Fotó: iStockphoto)

„Az elvárások miatt már eleve szorongtam, így a szüleim néha megengedték, hogy egy-egy napra otthon maradjak, ez rengeteget segített” – magyarázta Harcastle, aki hozzátette, hogy ez természetesen nem azt jelenti, hogy a tanulók mostantól igazoltan „lóghatnának” az órákról.

„Az a helyzet, hogy sok gyerek már most is mentális okok miatt marad ki az iskolából” – tette hozzá. „Legfeljebb trükközniük kell, hogy elhitessék a külvilággal, hogy lázasak, vagy fáj a fejük, pedig valójában mentális problémákkal küzdenek.”

A diák-aktivista szerint az új törvény arra is lehetőséget teremt, hogy a gyerekek nyíltan beszélhessenek szüleikkel és tanáraikkal a mentális állapotukról.

„Így az értük felelős felnőttek is tudni fogják, hogy pontosan mi zajlik a fejükben, így pedig sok diák megkapja azt a támogatást, segítséget, amire szüksége van” – hangsúlyozta Harcastle.

A rendelkezés nem egyedülálló az Egyesült Államokban, Utah állam például tavaly is elfogadott hasonlót. Oregonban egyébként két évvel ezelőtt rekordot döntött az öngyilkosságok száma, összesen 825-en végeztek magukkal. Ennél is riasztóbb, hogy a 15–24 évesek között az öngyilkosság a második helyen szerepelt a halálesetek okai között, míg az 5–14 évesek között a harmadik helyen.

Az oregoni kormányzó múlt hónapban az Adi’s Act nevű törvényt is ratifikálta, amelynek értelmében a helyi iskolakörzeteknek átfogó öngyilkosság-prevenciós módszereket kell bevezetniük óvodától érettségiig, külön figyelmet fordítva az LMBTQ-diákok és más veszélyeztetett csoportok tagjaira. A törvényt egy Adi Staub nevű gimnazistáról nevezték el, aki az után lett öngyilkos, hogy transzneműként coming outolt az iskolájában.

Ha te vagy valaki a környezetedben krízishelyzetben van, hívd mobilról is a 116 123 ingyenes lelki elsősegély-számot, vagy keresd fel a www.suicidprevencio.hu weboldalt.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top