A szürrealisták és kiváltképp az irányzat fő teoretikusa, a teljesen összeférhetetlen André Breton mintha folyton keresték volna a konfliktusokat, ha pedig éppen nem találtak, hát csináltak maguknak egyet. Vagy többet. Már 1924-ben, a mozgalom alapításának évében páros lábbal szálltak bele a frissen elhunyt nagy nemzeti íróba, Anatole France-ba, valamint egymásba, merthogy rögtön két frakció is létrejött Breton, illetve Yvan Goll vezetésével; természetesen mindketten megjelentették a saját szürrealista kiáltványukat (Goll pár héttel korábban!), amelyekben egyaránt maguknak követelték Apollinaire forradalmi örökségét. Egy ízben még össze is verekedtek a Comédie des Champs-Élysées-ben rendezett táncelőadáson. A két szürrealista alfa-hím vetélkedéséből végül Breton került ki győztesen, de pár év múlva aztán ismét beütött a válság.
1929-ben ugyanis kibékíthetetlen politikai, művészi és egyéb ideológiai ellentétek szakították ketté a mozgalmat; az egyik oldalon ott állt Breton, és a hozzá hűséges művészek, mint Louis Aragon, Max Ernst, Paul Éluard vagy a friss katalán igazolás, Salvador Dalí, velük szemben pedig az alantas materialista Georges Bataille és a szakadárok: Georges Limbour, Robert Desnos, Jacques Baron meg még sokan mások. Az incidensről bővebben az év decemberében megjelent Második szürrealista kiáltványból (technikailag, ugye, ez a harmadik, de mindegy) lehet tájékozódni, amelyet a La Révolution surréaliste című mozgalmi folyóirat közölt le, és amelyben a szerző, André Breton olyan lendülettel átkozta ki az áruló szürrealistákat, mint Ince pápa az albigenseket.
A rendkívül szórakoztató szövegből más egyebek mellett azt is megtudhatjuk, hogy Limbour egy irodalmi kurva, Baron szégyentelenül nyúlja Apollinaire-t és nincs egy eredeti ötlete sem, Robert Desnos meg épp ellenkezőleg, túlságosan egyénieskedő, nem eléggé elkötelezett politikailag, kubai kiruccanása alkalmával pedig nem átallott Racine-t szavalni, és így tovább. Breton a nagy elődöket sem kímélte: véleménye szerint Rimbaud át akar verni minket, Poe-t le kell köpni, Alfred de Vigny meg teljesen hülye – valamiért egyedül csak szegény Lautréamont-nak kegyelmezett meg (persze, ezt az egészet pont annyira kell komolyan venni, mint a Clash-t, amikor a múlttal való végleges leszámolás jegyében azt énekelte, hogy no Elvis, Beatles, or The Rolling Stones in 1977). Természetesen a válaszcsapás sem késett sokáig. Az ellen-szürrealisták egyrészt új folyóiratot alapítottak (ez volt a Documents), másrészt pedig kiadták a Breton töviskoronás fotójával ékesített Egy hulla című pamfletet, amelyet teljes egészében a volt szürrealistapápa lejáratásának szenteltek. Hiába, akkoriban még vérre ment a művészet!
A Nemzeti Galéria új – a párizsi Pompidou Központtal közösen szervezett – kiállítása, az A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig – Válság és újjászületés 1929-ben is a nevezetes, sorsfordító esztendő környékén veszi fel a fonalat, illetve azt teszi meg fő viszonyítási pontnak, de aztán bátran elkalandozik másfelé is, ami egyáltalán nem válik hátrányára. Ahogy az innen is világosan kiderül, 1929-ben korántsem csak egymás anyázásával, illetve egymás metaforikus hullájának rugdosásával voltak elfoglalva a szürrealisták: nagyjából ebben az időben tűnt fel a párizsi társaságban a belga René Magritte, és ekkoriban tartotta első komolyabb kiállítását a fiatalabb generációt képviselő anarcho-szürrealista művészcsoport, a Grand Jeu, amelynek tagjai – mint minden tisztességes kora-huszonéves – alvajárással, alvásmegvonással, kábítószerezéssel és orosz rulettel hajszolták magukat az alkotómunkába.
Valamint ez volt az az év, amikor Dalí és Buñuel összehozták a két világháború közötti korszak egyik legradikálisabb filmes kísérletét, a döglött szamarakat divatba hozó Andalúziai kutyát, Max Ernst pedig 19. századi folyóiratok illusztrációinak felhasználásával megalkotta ez egész irányzat talán legmisztikusabb, legvadabb asszociációkra sarkalló műtárgyát, a Száz fej nélküli nő (vagy: Százfejű nő, de az előbbi verzió jobban hangzik) című kollázs-képregényt, aminél kevés menőbb dolog található jelenleg Budapesten.
Egyedül élve a fantomglóbuszán, szép és díszes az álmaitól: zavar, leánytestvérem, a száz fej nélküli nő
A tárlat elvileg csaknem 120 festményt, grafikát, szobrot, fotót, filmet és egyebet vonultat fel, egyrészt a megkerülhetetlen, nagy sztároktól (a már említetteken kívül: Man Ray, Miró, Yves Tanguy vagy Alberto Giacometti), másrészt meg kevésbé ismert, de felfedezésre érdemes művészektől, mint a szürreál-természetfilmes Jean Painlevé vagy a vágóhidakat fotózó Eli Lotar, akik a Documents csoport sokkal tárgyilagosabb megközelítését tekintették irányadónak.
Bár nem számoltunk meg mindent egyenként, az kétségtelen, hogy tényleg őrült sok minden van itt a csikóhalaktól az óriásdildóig (utóbbi darab címe, nahát: Kellemetlen tárgy), és nem is csak maguk a konkrét műtárgyak izgalmasak, hanem a mozgalom (mozgalmak) különféle ereklyéi is. Lehet gyönyörködni például Breton híres szemüveges portréjában, egyetlen regényének, a csodás Nadjának egy korai kiadásában, a szürrealista kiáltványokban, az Egy hulla egyik példányában, vagy bámulhatjuk a kivetítőkön a szürrealista filmművészet remekeit: az Andalúziai kutya mellet például az Aranykort, a Kocka várának titkait Man Raytől, vagy Artaud és Germaine Dulac úttörő jelentőségű, mégis kevéssé ismert művét, a Kagyló és a lelkészt. Nemkülönben erős atmoszférateremtő erejűek Brassaï, azaz a magyar származású Halász Gyula fotói, amelyek a korabeli Párizs árnyékos, romlott és veszélyes oldalát örökítik meg.
Arra viszont a kiállítás alapos szemrevételezése után sem könnyű válaszolni, hogy milyen is egy tipikus szürrealista képzőművész vagy egy tipikus szürrealista alkotás. Talán mert nincs is ilyen. Talán az egész mozgalmat csak a konfliktusok és az ellentmondások működtették – és feszítették szét minduntalan.
Valami különös egyvelege volt ez Freudnak, Marxnak, a dadaizmusnak, a szimbolizmusnak, az okkultizmusnak, a miszticizmusnak, a romantikának, az abszurd humornak, az irracionalizmusnak, az infantilizmusnak, álomnak és valóságnak, a naiv festészetnek, a kollektivizmusnak, az individualizmusnak, a direkt provokációnak, a halálosan komolyan vett pózoknak, a még komolyabban vett ironikus blöfföknek, és még a jó ég tudja, micsodának, de közben mégis úgy bukkant fel a színen, mintha csak a semmiből született volna (noha nyilván nem).
A szürrealizmus humoros definíciója:
„Csetepaték,
Felkavaró tárgyak,
Fantasztikus festészet,
Félálomban keletkezett költészet,
Neveletlenség,
Kávéházi forradalmárok,
Az őrület sznobériája,
Automatikus írás,
Keményvonalas antiklerikalizmus,
Német fegyelem,
Exhibicionizmus,
A poén nélküli viccek.”
Variétés, 1929. április, különszám, “Le Surréalisme en 1929“
Az is jellemző, hogy ezek a művek, legyenek bármily furcsák, meghökkentőek vagy zavarba ejtőek, mégis a szó legklasszikusabb értelmében dekoratívak – legalábbis a többségük. Aligha véletlen, hogy Dalí egyik legismertebb, itt is látható alkotása, a Gránátalma körül röpködő méhecskétől kiváltott álom, egy pillanattal ébredés előtt (1944) azóta is a középosztálybeli háztartások elmaradhatatlan díszének számít (bár én inkább elfogadnám a szürrealista mozgalom kommunista túlkapásaira reagáló, amúgy tökéletesen idióta Lenin-zongorás festményt) , de simán belefér a polgári jó ízlésbe Giorgio de Chirico articsókás-gyártelepes csendélete (igaz, ez a 1913-as, szóval inkább proto-szürrealista), Max Ernst fenséges, pogány Kimérája (1921) vagy az egy sorozatgyilkos és egy tüchtig kispolgár sajátos keverékének tűnő (naná, hogy annak tűnik, hisz belga) Magritte bármelyik képe, különös tekintettel a Kettős titokra (1927), amely jól láthatóan központi helyet foglal el a tárlaton.
Még ennél is fontosabb azonban, hogy az igazságon túli, valóságvesztett korunk kihívásaira valószínűleg még mindig (vagy már megint), csaknem száz év elteltével is a szürrealisták adják a legérvényesebb és legszórakoztatóbb válaszokat; komolyan, néhány mű egészen olyan hatást kelt, mintha az internet valamely sötét szegletéből, egy kívülállók számára jobbára érthetetlen mémfolyamból került volna ide csodálatos módon.
Az meg legyen az én bajom, hogy Miró bohókás barlangrajzaival továbbra sem tudok mit kezdeni.