Tegnap hirdették ki a 2020-as Oscar-díj jelöltjeit, a lista láttán pedig bárki elszomorodhat, aki szerint nem igazán változatos a mezőny: a legtöbb kategóriát fehér férfiakkal tömték ki, annak ellenére, hogy világszerte rengeteg a tehetséges filmes, akik épp amiatt, hogy nem ebbe a szűk, privilegizált csoportba tartoznak, csak ritkán kapnak lehetőséget vagy elismerést a munkájukért.
Persze ilyenkor akad, aki azt mondja, hogy tetszettek volna jobb filmeket csinálni, azonban elég csak a 2019-es évet megnéznünk, és azt fogjuk tapasztalni, hogy soha nem volt még olyan év, amikor ennyi minőségi alkotás került volna ki a különféle, kisebbségben lévő – vagy egyéb okból hátrányosan megkülönböztetett – csoportok tagjainak kezei közül.
A filmes világban a nők sincsenek túl jó helyzetben, annak ellenére, hogy prominens filmesek már évek, ha nem évtizedek óta hangoztatják, hogy a nők nem kapnak elég lehetőséget rendezőként, producerként és más vezető szerepekben. A legjobb példa erre az Oscar-díjas Reese Witherspoon, akinek elege lett a férfiak uralta világból, ezért Hello Sunshine nevű produkciós cégével kifejezetten a tehetséges nőket karolja fel, akik szeretnének betörni a film világába.
Ennyi felvezetés után pedig jöjjön a címben ígért szomorú kép, amit a fotós és filmrendező Elena Rossini osztott meg a Twitteren.
Mint látható, 2007 óta, vagyis az elmúlt 14 évben mindössze két (!) alkalommal fordult elő, hogy a legjobb rendező Oscar-díjára jelöltek ötös listájára egy, azaz egyetlen nő be tudott férni. Legutóbb két évvel ezelőtt került sor erre, amikor Greta Gerwiget jelölték a Lady Bird című filmjéért, azelőtt pedig 2010-ben, amikor Kathryn Bigelow-nak ítélték a legjobb rendező aranyszobrát a The Hurt Lockerért.
Ez, akárhogy is számoljuk, 1,4 százalékos arányt jelent, ami, lássuk be minimum problémás, de sokkal inkább felháborító.