Szabadidő

30 éves a film, ami erotikussá tette a fazekasmunkát – Percről percre közvetítjük a Ghostot

Patrick Swayze, Demi Moore, Whoopi Goldberg, Unchainde Melody, dettó, fazekasmunka, halottlátás, médium-romantika… Idén harmincéves a film, ami romantikussá, sőt kicsit erotikussá tette a halált. Újranéztük és percről percre elemeztük a Ghostot.

01:00 A kísérteties főcím.

A rendező az elején eléggé eljátszik azzal, hogy a film címe Ghost: kísérteties zenére mutogatja egy porlepte, régi épület képeit belülről. Szinte várjuk, hogy valamelyik poros tárgy mögül előugorjon a Démonok között filmek valamelyik überpara kísértete. Aztán a zene érzelmesebbé válik, és hamar kiderül, hogy itt csak egy régi épület felújítása zajlik.

03:00 Patrick Swayze póló nélkül – Először.

Manapság még mindig Matthew McConaughey vezeti a póló nélkül előszeretettel mutogatott színészek listáját, de nem volt ez mindig így. A nyolcvanas- és kilencvenes években Patrick Swayze volt a pólónélküli jelenetek császára, és a Ghostban rögtön az első jelenetében felső nélkül láthatjuk, szexi kőműveskalapáccsal a kezében.

Az első kép Swayzeről: rögtön póló nélkül.

Az első kép Swayzeről: rögtön póló nélkül.

04:40 A szimpatikus barát.

Tony Goldwynt azért nem akarták szerződtetni a főgenya szerepére, mert túl szimpatikusnak találták a színészt. Goldwyn végül azzal érvelt, hogy olyasvalakire van szükségük, aki eleinte szimpatikusnak tűnik, hogy utána meglepő legyen a pálfordulása, és még jobban lehessen utálni miatta. Ez olyan jól sikerült neki, hogy állítása szerint a kilencvenes években rengeteg megvető pillantást és számos beszólást kapott az emberektől a Ghostban játszott szerepe miatt.

05:15 A liftes poén.

Goldwyn a tömött liftben kezd viccelődni némi műköhögéssel, és azzal, hogy a betegsége fertőző, és az orvosa azt mondta, nem kellene bejönnie dolgozni. A koronavírus korában valószínűleg kicsit durvább reakciókat kapna erre a poénra, mint amivel 1990-ben megúszta.

07:50 Swayze megmutatja a költöztetőknek, hogyan kell költöztetni.

Egy laza akciófilmes karateugrással elintézi, hogy az angyalkaszobrot végre behozzák a lakásba. Swayze egyébként pont azért akarta nagyon a Ghost főszerepét, hogy kitörjön az akcióhős-skatulyából, amibe olyan filmekkel került, mint az Országúti diszkó.

08:20 A lakás.

A kamera körbepásztáz Sam és Molly új pecójában. A hollywoodi divattal ellentétben nem stúdióban vették fel az itt játszódó jeleneteket, hanem kibérelték egy manhattani szobrász extravagáns, tágas lakását, és ott rendezkedett be a csapat a munkára.

08:55 Az ocsmány Hawaii ing.

Érdekes, hogy Demi Moore pont Patrick Swayze régi foteljét tartja csúnyának, miközben a férfi egy olyan ocsmány hawaii stílusú inget visel, ami csak szépülne attól, ha valaki lehányná.

A film stylistja ezért megérdemelne egy csúnya lecseszést.

A film stylistja ezért megérdemelne egy csúnya lecseszést.

09:15 Patrick Swayze póló nélkül pózol – Másodszor.

Ezúttal az derül ki, hogy emberünk mindig póló nélkül alszik. Miért is venne fel ilyesmit? Közben pedig olyan örökérvényű klasszikusok hagyják el a száját, mint a „Amikor bármi jó történik velem, mindig attól kezdek félni, hogy el fogom veszíteni” mondat. Szem nem marad szárazon.

10:28 Az első dettó.

–       Szeretlek, Igazán szeretlek.

–       Dettó.

A filmtörténet egyik leghíresebb szerelmi vallomása. Patrick Swayze szájából tényleg romantikusnak hangzik, de a múltkor egy rendelőben hallottam, hogy mellettem telefonban egy csávó ugyanígy válaszolt, amikor a barátnője azt mondta neki, hogy „Szeretlek”, és az inkább tűnt pöcsfejnek, mint romantikusnak. Patrick Swayzenek születni kell.

11:00 A repülőgépbaleset képei a tévében, és Sam elgondolkodik a halálról.

Az egyik pillanatban élünk, a másikban már nem. Filozofikus gondolatok egy hollywoodi könnyfakasztótól.

11:24 Az első fazekaskodás.

Az ötlet a Csupasz pisztoly forgatásán született meg Jerry Zucker rendező fejében, amikor az egyik hangvágója szobájában felfedezett egy magazint a fazekasságról (később a Csupasz pisztoly folytatásában már a paródiáját készítette el). A forgatókönyvben eredetileg Molly szobrász volt, de a szobrászkodást messze nem tartották annyira érzékinek, mint a fazekasmunkát, ezért gyorsan változtattak. Demi Moore beiratkozott egy fazekas-tanfolyamra, hogy a munkája hitelesnek tűnjön a kamerák előtt.

12:00 Unchained Melody.

A házi wurlitzeren (!!!) megszólal az 1955-ös dal, amit a film egyik producere ajánlott a rendező figyelmébe, mert szerinte tökéletesen fejezi ki a vágyódást. A sláger a Ghostban új életre kelt, és évekig másodvirágzását élte.

12:14 Patrick Swayze póló nélkül – Harmadszor.

Az éjszaka békésen fazekaskodó Molly mögé megérkezik a póló nélküli – és láthatóan fázó – Sam is. Az Istenért ember, vegyél már fel egy pólót! Tudom, hogy ebben a filmben nem tüdőgyulladásban fogsz bekrepálni, de akkor is.

12:52 A spontán agyagváza-csőd.

Amikor Swayze beszáll a fazekasmelóba, és tönkremegy a készülő váza, az eredetileg nem szerepelt a forgatókönyvben, véletlenül alakult így, ám a színészek folytatták a felvételt, mintha mi sem történt volna.

„Engedd, hogy az agyag áradjon az ujjaid között”

– hangzik Demi Moore szájából a filmtörténet egyik legérzékibb mondata. Patrick Swayze utólag egy interjúban erről azt nyilatkozta, hogy élete legerotikusabb filmes pillanata volt, valósággal benedvesedett tőle.

14:30 A mosakodás hiánya.

Bár a fazekasmunka és a szeretkezés között nem látjuk őket lemosakodni, később mégis tiszta kezekkel simogatják egymást. Ezt meg hogy csinálták? Eredetileg a forgatókönyv szerint az ágyjelenetet is végignézhettük volna, de a rendező úgy érezte, az erotika csúcsán kell abbahagyni, és semmi szükség arra, hogy azt is felvegyék, ami az ágyban történik Sam és Molly között. A jelenetben annyira izzik a levegő Demi Moore és Patrick Swayze között, hogy nehéz elhinni, hogy a valóságban egyáltalán nem voltak rákattanva egymásra, pedig így történt. A rendező visszaemlékezései szerint csakis a kamera előtt kapcsolt be köztük a kémia.

17:22 A színházból hazafelé.

Sam és Molly épp a színházból tartanak hazafelé, ahol Shakespeare Macbethjét nézték. A darabválasztásnak azért is van jelentősége, mert Bruce Joel Rubin forgatókönyvírót pont egy Shakespeare darab, a Hamlet ihlette meg, amiben a főhős apjának szelleme arra kéri Hamletet, hogy bosszulja meg a halálát. Joel Rubin ezt az alaphelyzetet akarta áthelyezni a Ghostban egy XX. századi történetbe.

18:25 „Hozzád akarok menni, Sam”

Nyilván épp azelőtt kell ilyet mondani, hogy lepuffantanák az ember pasiját. Giccs a köbön, de itt még ez is belefért. A párocska természetesen egy olyan sikátoron keresztül sétál haza, aminek a bejáratánál távolról villog egy „Ne menj be, mert meg fogsz halni!” tábla, de ők még csak nem is sietnek, hanem úgy andalognak, mintha a Margitszigeten sétálnának szombat délután négykor.

20:25 A gyilkos lövés.

Jön a dulakodó, fegyveres csöves, eldördül a gyilkos lövés, Sam mégis lohol a menekülő fickó után. A film egyik legjobb része, hogy a férfi szellemének beletelik némi időbe, hogy felfogja: ő már halott. Ehhez az kell, hogy meglássa magát vérbe fagyva Molly ölében. Még azzal a gondolattal is eljátszanak, hogy az egész csak egy rossz álom volt, de szerencsére nem mennek át teljesen Dallasba. Azért egy új dolgot ebből mindenképp sikerült megtanulnunk: a szellemek is álmodnak, legalábbis olyankor, amikor épp megnyílik előttük a mennyország kapuja. (innen is tudhatjuk, hogy csóri póló nélküli Sam jó ember volt)

24:30 A szellemélet szabályai.

A kórházban önmagát siratva találkozik Sam először egy másik szellemmel, és rájön, hogy mostantól kezdve csak más szellemek láthatják őt, és csakis velük tud társalogni. Nem túl jó kilátások. Azért egy jó hír is jár mellé: legalább a zárt ajtók a jövőben már nem jelentenek kihívást.

26:10 Az emberek belső szerveinek tanulmányozása belülről.

Ez igazából a Csupasz pisztoly szirénás főcímének a továbbfejlesztése volt Jerry Zucker rendező részéről: amikor az anyagtalan Samen átmegy egy másik ember a kórház folyosóján, egy pillanatra beleláthatunk annak belsejébe is.

27:00 A gyászbeszéd meghallgatása a saját temetésén.

Nem sokaknak adatik meg, hogy végignézzék a saját temetésüket. Mondanánk, hogy sokan irigykednek ezért Samre, de ez talán nem lenne igaz.

28:55 A macskák látják a szellemet.

Pont a macskák ne látnák őket? Ők mindent tudnak.

29:35 Patrick Swayze színészi kihívása.

Jerry Zucker eleinte annyira nem akarta Patrick Swayze-t a főszerepre, hogy kijelentette, a színész csak a testén át kaphatja meg a melót. Végül azonban minden férfi sztár, akit megkerestek (Kevin Costnertől Bruce Willisig) dobbantott, mivel rájöttek, hogy a film nagy részében mindössze annyi a dolguk, hogy jelen legyenek, miközben mások nem látják őket és nem reagálnak rájuk, ami nem volt túl vonzó opció. Bruce Willis otthon meg is mondta az akkori feleségének, Demi Moore-nak, hogy ő nem hisz a projektben, és csak később vallotta be nyilvánosan, mekkora idióta volt, hogy nemet mondott. Végül Swayze jó volt a próbafelvételeken, és mivel nem tolongtak az ismert jelentkezők, övé lehetett a szerep.

31:30 Átmegy az ajtón.

Bár a film speciális effektusai mai szemmel elég kezdetlegesek (még bőven a nagy CGI bumm előtt járunk), annyira azért jók, hogy ne szakítsanak ki minket a filmből, és ne tegyék tönkre az élményt.

32:18 A gyilkos nemcsak egy fegyveres homeless!

Miközben csóri Sam az ajtón áthaladás képességét gyakorolja, a gyilkosa épp egy kulccsal slisszan be a kecóba. De hogy kerül ez oda? Miért van tűrhetően öltözve magához képest? És honnan van kulcsa? Megannyi kérdés. A lényeg, hogy a macskáktól még ő is fél, mint az két perccel később kiderül.

34:00 A szuperhős pillanat.

Sam látványos átugrása egy zárt ajtón. Az X-Men csapat ezután azonnal a tagjai közé fogadná.

34:33 A szellemlét előnyei

Sam rájön, hogy lehet bliccelni a metrón, és senki nem fogja felelősségre vonni érte. Ilyen egy igazi győztes!

35:05 Egy majdnem horrorisztikus pillanat.

Bár a film nyitánya igyekszik horrorként bevezetni a Ghost-ot, az egyetlen tényleg félelmetes pillanatot a metrószellemet játszó Vincent Schiavelli-nek köszönhetjük, aki izgalmas kinézetével, és azzal a képességével, hogy hozzá tud érni egy másik szellemhez és meg tudja mozdítani a tárgyakat, a film egyik legfenyegetőbb figurájává válik. Amúgy érdekes logikája van itt az anyagtalanságnak: bizonyos tárgyakon a szellemek csak úgy átszáguldanak, más tárgyak meg (például Swayze-t a következő metrószerelvény eleje) megállítják őket. Ezt azért átgondolhatták volna.

39:27 Oda Mae első megjelenése és halottlátása!

A forgatókönyv szerint Oda Mae először egy valódi látó volt, és emiatt hallotta meg Sam túlvilági hangját. Csakhogy az alkotók úgy gondolták, viccesebb volna, ha egy vérbeli sarlatán lenne, és így tudna beszélgetni egy szellemmel. A szerep borzasztó kapós volt, Whoopi Goldberg évekkel később úgy emlékezett vissza, hogy minden középkorú fekete színésznő hajtott rá, és volt a meghallgatáson Oprah Winfrey és Tina Turner is, őt első körben mégsem hívták be. Patrick Swayze közbenjárása kellett ahhoz, hogy Goldberget is meghallgassák, aki elsőre lenyűgözött mindenkit: míg a többiek túl komolyra vették a figurát, nála Oda Mae vicces oldala domborodott ki, ami nagyon bejött Jerry Zucker rendezőnek.

43:01 A komikum oldása.

Oda Mae karaktere nagyon kellett ahhoz, hogy a film giccstartalmát kezelhető mértékben tartsák. Bár a forgatókönyvíró, Bruce Joel Robin először bánatában elbőgte magát attól, hogy a Paramount stúdió az Airplane rendezőjének adta a forgatókönyvét megfilmesítésre, de itt tényleg kifizetődött a kiválasztása. Érződik, hogy egy vígjátékrendező kezében ez a halottlátást hazudó, majd tényleg halottat látó csaló karakter életre kel, jó néhány komikusi csúcspontot okozva.

45:44 Demi haja.

Demi Moore frizurája híressé vált a Ghostból, pedig nem a film fodrásza találta ki hozzá. A színésznő még hosszú hajjal kapta meg a szerepet, majd már röviddel ment el a forgatásra úgy, hogy erről senkivel sem egyeztetett. Bár eleinte gondolkodtak parókában is, végül úgy gondolták, rövid hajjal próbálják meg. Bevált.

46:30 A hamis hangú kísértet.

Goldberg és Swayze valóban tökéletes párost alkottak. Amikor Swayze azzal kínozza Goldberget, hogy éjszaka hamis hangon dalol neki, valóban vicces, maradandó pillanat volt.

48:55 Üzengetés az utcáról.

A legtöbb rendező kezében egy jelenet, amiben egy halottlátó titkos, szerelmes üzeneteket ad át a halottól a még élő szerelmének tömény ízléstelenségbe csapott volna át, de azáltal, hogy Jerry Zucker ezeket a dumákat az utcáról ordíttatja be Oda Mae-vel Mollynak, miközben egy dühös szomszéd válaszol rá, megmenti a pillanatot. A film titka, hogy az alkotói tisztában vannak azzal, mennyire abszurd ez az egész, és ezt nem próbálják elsumákolni, hanem meg is mutatják.

56:18 Magyarázzák a történet nonszenszségét.

A filmben tekintélyes mennyiségű játékidő telik el azzal, hogy szereplők magyarázzák egymásnak, hogy egy halott visszatért és üzenget, és ez mennyire hülyeség vagy sem.

58:00 A genya lelepleződik.

A vidám haverról, Carlról (Tony Goldwyn) kiderül, hogy vaj van a füle mögött. Ahhoz képest, hogy ez lenne a nagy leleplezés, már a film játékidejének felénél bekövetkezik.

59:35 Ilyen a pehelysúlyú pofozás.

Az anyagtalan Patrick Swayze dühében próbálja leverni az őt eláruló egykori haverját. Drámainak szánt pillanat, de azért kicsit vicces, ahogy üti a levegőt.

60:00 Rendőrségi kihallgatás.

A laikusoknak általában kicsit furcsa, hogy a filmeket nem a jelenetek sorrendjében veszik fel. A Ghostból például ezt a rendőrségi kihallgatásjelenetet vették fel először, amiben Demi Moore épp Patrick Swayze ingjét viseli.

Rendőrnő: – Szóval a látó nő szerint szellemek vesznek körbe minket, akik mindent látnak.

Molly bólint egyet.

Rendőrnő: – Soha többé nem fogok levetkőzni.

66:00 Demi szomorúan néz.

Azért valljuk be, nemcsak Patrick Swayze szerepe volt hálátlan. Demi Moore-nak a filmben többnyire az a dolga, hogy szomorúan, kisírt szemekkel nézzen, hitetlenkedjen, illetve szomorúan konstatálja, hogy nem hisz neki senki sem.

67:50 Egy apró mozdulat, de minden benne van.

Amikor Tony Goldwyn Carlja meglátogatja otthon Demi Moore Mollyját, a leülése előtt egy pillanatra láthatjuk, amint elfordítja a kettejük bekeretezett fotóját. Szépen jelzik, hogy még halála után sem bír ránézni arra a férfira, akinek elvette az életét.

69:00 Most Tony Goldwynon a sor pólólevételben.

Mivel Swayze feldobta a pacskert, és kísértetként nem sztriptízel, most Tony Goldwynon a sor, hogy félmeztelenre vetkőzzön Demi Moore előtt. A hatás azért nem ugyanaz, és nem kerül elő a sarokból a fazekas-készlet a félmeztelen vigasztalástól, ugyanakkor egy fél csóknyit összehoz ez a trikótlan gazember.

74:00 A kísértet jedimester

Miután Sam tehetetlennek érzi magát, a metrós bajkeverő kísértethez fordul segítségért, hogy tanítsa meg, hogyan lehet anyagtalanul megmozdítani a tárgyakat. A lecke kicsit emlékeztetett arra, amikor Yoda a Dagoba rendszerben arra tanította Luke-ot, hogyan kell megemelni egy X-szárnyút pusztán az akaratereje segítségével.

76:40 A cigaretta-automata

Érdekesség, hogy a metró kísértetét játszó Vincent Schiavelli épp egy cigarettaautomatát tör szét: évekkel később épp tüdőrákban halt meg a sok dohányzás következtében. „Bármit megadnék egy slukkért” – mondja a metrószellem, sajnálatosan előrevetítve a későbbi történéseket. Amúgy ő és Patrick Swayze is november 11-i születésűek, és mindketten 57 évesen távoztak az élők sorából.

80:00 Oda Mae sarlatánból valódi médiummá vált.

Egy komikus jelenetben bizonyítja, hogy már minden szellemmel képes beszédbe elegyedni, sőt, a szellemek képesek belebújni a testébe. Azért itt ne ilyen Ördögűzős kifordított fejjel okádós dologra tessék gondolni, ez azért mégiscsak egy romantikus film. „Miért nem találsz magadnak inkább egy házat, ami kísérthetsz? Keress magadnak láncokat, amiket rázhatsz, vagy valami…”

82:25 Whoopi Goldberg pink ruhája.

Ha van ikonikusabb dolog Patrick Swayze felsőtesténél és Demi Moore frizurájánál ebben a filmben, az Goldberg rózsaszín ruhája, amit a bankbéli látogatásához vesz fel. Pretty in pink.

Whoopi Goldberg rózsaszínben a Ghost egyik jelenetében.

Whoopi Goldberg rózsaszínben a Ghost egyik jelenetében.

82:55 A rendező anyukája

Jerry Zucker rendező már a Csupasz pisztolyban is bevetette az édesanyját: ott a főgenya kedves titkárnőjét játszotta. Itt ő ül az íróasztal mögött a bankban, ahová Oda Mae és Sam betérnek, és még azt is megbocsátja nekik, amikor Oda Mae új nyomtatványt kér azzal az indokkal, hogy az előzőre a rossz nevét írta rá.

86:15 „Ferguson azon a partin olyan részeg volt…

, hogy Tina Turnerrel is beszélgethetett volna, arra sem emlékezne”. Azért is vicces, hogy Sam pont  ezt a szöveget mondja Oda Mae-nek, mert pont Tina Turner volt az egyik esélyes a sarlatán halottlátó szerepére.

88:10 4 millió dollár.

–       Hogyan szeretné a négymillió dollárt?

–       Tízesekben és húszasokban.

–       Hogyan?

–       Jó lesz csekken is.

93:00 Adomány az apácáknak.

Sam közbenjárásával Oda Mae nem túl nagy örömmel, de két apácának adományozza a négymillió dollárt érő csekket. A választása azért is érdekes, mert a második legnagyobb sikerét később pont az Apáca show filmek jelentették.

95:50 Sam végre igazi kísérteteset játszik.

Amikor a számítógép magától a képernyőre írja a „gyilkos” szót az áruló Carlnak, az egy jó kis horroros ijesztgetésnek is megfelelne.

99:30 Egy kis akció.

A film ugyan hivatalosan romantikus dráma, de azért kell bele egy kis akció is, így Carl és a samesza elmegy Oda Mae-ért, hogy végezzen a sarlatánnal azért, mert kisemmizte őt. Sam igazi poltergeistként támad rájuk, minden eszközt bevetve, amit a metrós kísértettesótól tanult. A samesz rosszfiú egy kikényszerített autóbaleset után letudva, már csak a főgenya van hátra.

103:30 Megnyílnak a pokol kapui.

Willy halálakor megnyílik a pokol és sötét árnyak ragadják el a gyilkost. Az ekkor hallható rémisztő, démoni hang valójában fordítva lejátszott, és kicsit eltorzított csecsemősírás.

106:10 Sam leleplezi magát Molly előtt.

Hiába a sok duma és a sok közös titok, egy levegőben lebegő pénzérme kell ahhoz, hogy Molly meggyőződjön arról, hogy Sam tényleg kísértetként él vele tovább.

108:30 „Bármit megadnék azért, hogy újra megérinthesselek”

Minden amellett szólt, hogy a jelenet, amiben Sam belebújik Oda Mae testébe, hogy azon keresztül hozzáérhessen Mollyhoz, röhejessé váljon, és a film legnagyobb csodája, hogy mégsem ez történt. És leginkább a színészek mentették meg a filmet attól, hogy ez a papíron röhejes jelenet tönkretegye a filmet. Általuk pont az egyik csúcsponttá válhatott. Persze sokat segített a helyzeten, hogy az alkotók pár másodperc után Whoopi Goldberg helyett Patrick Swayze képét mutatták inkább, és az Unchained Melody ismét megszólalt, és egy pillanatra ismét a fazekasműhelyben érezhettük magunkat. Azért egyszer a poén kedvéért igazán megmutathatnák, hogyan nézne ki a jelenet csak Demi Moore és Whoopi Goldberg részvételével.

112:40 Még egy akció.

Mivel Sam félbehagyta a dolgot, és csak az egyik rosszfiúval végzett, a másik is jön még egyet rosszalkodni.

116:09 Ómen filmbe illő halál.

Carl a nagy menekülés közben Ómen filmbe illően kacifántos halált hal: egy nagy, összetört üvegdarab szúrja át a hasát. Elég véres szcéna ez egy romantikus filmben, de 1990-ben még ez is belefért.

117:10 Ismét megnyílnak a pokol kapui.

És jönnek az ijesztőre kevert csecsemősírások.

118:15 És a mennyország kapuja is újranyílik.

Sam megölte a régi barátját, itt az idő a mennyországba menni, ahogy az egy gyilkosság után illik. Természetesen Sam kiváltságos kísértet, ezért Molly még egyszer láthatja és hallhatja őt, mielőtt elmenne lábat lógatni a mennybe. Azért még egy utolsó csókra és egy nagy búcsúzásra is jut idő. A búcsújelenetbe Swayze-nek állítólag nem volt nehéz beleélnie magát: csak az apjától való pár évvel korábbi búcsújára kellett visszagondolnia. Állítólag az alkotóknak a forgatókönyv megírásakor az okozta a legnagyobb fejtörést, hogy mi legyen Sam utolsó mondata búcsúzáskor. Végül a „Még találkozunk” mellett döntöttek. Aztán Sam végleg eltűnik a túlvilági fényben. Patrick Swayze tizenkilenc évvel később követte a karakterét.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top