nlc.hu
Szabadidő

Kritika a Malcolm & Marie című filmről

Az igazán profi veszekedők tudnak csak olyat mondani, hogy az a húsodba marjon

A legenda szerint ugyan lehet konstruktívan is veszekedni, a legtöbb veszekedés inkább csak a felgyülemlett sérelmeink kontrollálatlan kirobbanásáról szól. Egy ilyen helyzetbe kívülállóként bepillantást nyerni egyszerre izgalmas és kiábrándító élmény, és pont ezt az élményt adja nekünk a Malcolm & Marie című film.

A veszekedéseket az emberek többsége igyekszik a négy fal között, távol az ismerősöktől és a kollégáktól lefolytatni, így viszonylag ritkán fordul elő, hogy kívülállóként lehetőségünk van végignézni egy kiadós adok-kapokot. Ha nem tartozunk a legszerencsésebbek közé, gyerekkorunkban óhatatlanul beleütközünk a szüleink perpatvaraiba, és ezek sokáig fájdalmas élményként maradtak meg bennünk. Veszekedés közben ugyanis sokszor még a legjózanabb embertársaink is elveszítik a méltóságukat, és egy-egy maró sértés bevitele kedvéért olyan mélyre tudnak süllyedni, hogy onnan már nehéz a visszaút. Felnőttként szerencsére már ritkán kell végignéznünk barátaink, kollégáink vagy családtagjaink veszekedéseit, de amikor ez mégis megtörténik, az „élmény” és az érzelmek intenzitása eleinte magával ragad bennünket, hogy aztán ez a felfokozott állapot fokozatosan átadja magát a csalódottságnak, a kiábrándultságnak és valamilyen fokú fásultságnak. Ugyanis a legtöbb veszekedés egy idő után önismétlővé válik: az álláspontok beállnak, és a felek elkezdik ugyanazokat a köröket futni, és ugyanazokat a sérelmeiket előadni, csak épp más körítéssel. A Netflixen látható Malcolm & Marie egy ilyen nagy, mindent megváltoztató veszekedés története, és nagyjából pontosan olyan élmény végignézni a 106 perces játékidejét, mintha egy ilyen hosszúságú veszekedésnek lennénk szem- és fültanúi.

Karanténfilm, de mégsem

A Malcolm & Marie nem a karanténról és a vírusról szól, de kétségtelenül a karantén és a vírus ihlette. Tavaly tavasszal Sam Levinson és Zendaya már javában készült az Eufória című nagy sikerű HBO sorozat második évadának forgatására, amikor a vírushelyzet miatt hirtelen mindent le kellett állítani. Egy komplett stáb állt forgatásra készen, és hirtelen mind munka nélkül maradtak. Ekkor vetette fel az egykori Disney Channel-sztár, Zendaya a showrunnernek, hogy mi lenne, ha helyette valami mást forgatnának együtt. Levinson (aki egyébként az Esőembert rendező Barry Levinson fia) alig több mint két hét alatt dobott össze egy olyan forgatókönyvet, amit még ebben a vírushelyzetben is le lehetett forgatni, ugyanis összesen két szereplője van, és egyetlen házban játszódik. A főbb stábtagokat magukkal hozták az Eufóriából, ráadásul egy filmszakmában szokatlan megbízással tették őket a produkció sikerében érdekeltté: ha sikerül eladniuk a filmet, minden stábtag részesedést kaphat a bevételből. Ez persze nyilván azt is jelenti, hogy a stábtagok úgy dolgoztak, hogy nem tudták, végül mennyi pénzt ér majd a munkájuk, ám miután a Netflix 30 millió dollárért vásárolta meg az ennél jóval kevesebbe kerülő Malcolm & Marie-t, mindenki befektetése busásan megtérült.

John David Washington és Zendaya a Malcolm & Marie-ben (Fotó: IMDB)

John David Washington és Zendaya a Malcolm & Marie-ban (Fotó: IMDB)

A történetet egyébként Sam Levinson életének egy emlékezetes fejezete ihlette: a Gyilkos nemzedék című filmjének premierjén szinte mindenkinek köszönetet mondott a beszédében, aki csak megfordult a produkció körül, kivéve a feleségének. Bár elmondása szerint köztük ez a konfliktus egész másképpen zajlott le, mint ahogy ezt a Malcolm & Marie-ban láthatjuk, kétségtelenül ez a pillanat szolgált a film kiindulópontjául.

Az elmaradt hála ára

A stáb a forgatás előtt két hétre karanténba vonult, hogy aztán biztonságban tudjanak nekivágni a munkának, férfi főszereplőnek pedig megszerezték John David Washingtont, aki a Tenet miatt tavaly azon kevés színész közé tartozott, aki egy mozibemutatónak köszönhetően ért el sikert és áttörést. Washington játssza Malcolmot, a fiatal és rendkívül ambiciózus filmrendezőt, aki túl van élete első nagyjátékfilmjének premierjén. A fiatal, drogos lány megpróbáltatásairól szóló drámáját imádták a premieren, ő pedig ennek köszönhetően felspannolva, diadalittasan érkezik haza a stúdió által biztosított mutatós vendégházba barátnőjével, Marie-val. A férfi ünnepelni akar, de Marie láthatóan nem osztozik vele az érzésben: sokáig türelmesen hallgatja Malcolm örömittas kirohanásait, ám szép lassan kiderül, hogy valami fáj neki: Malcolm kihagyta őt a köszönőbeszédéből. Ez talán még nem lenne akkora tragédia, csakhogy a férfi filmje pont egy fiatal, drogfüggő lány megpróbáltatásairól szól, miközben pár éve még Marie is fiatal, drogfüggő lány volt, akinek a fájdalmas útját a józan életig Malcolm egészen közelről nézte és asszisztálta végig. Marie úgy érzi, hogy párja csak kihasználta őt és ellopta a történetét, és még azt a kevés tiszteletet sem adta meg neki, hogy a nyilvános köszönőbeszédében megemlékezzen erről.

A magyar kapcsolat

A Malcolm & Marie szokatlan felépítésű film. A szereplők veszekedései ugyanis nem egészen úgy történnek, ahogy azt a valóságban látnánk: itt az egyik fél kifakad egy több percen át tartó, dühös nagymonológban, majd visszavonul, hogy addig a másik fél összeszedje a gondolatait, és pár perccel később ő is egy dühös nagymonológban válaszoljon. Nem jellemző az egymás szavába vágás vagy az oda-vissza záporozó sértegetések: itt szépen mindkét fél megvárja, hogy a másik befejezhesse a mondandóját. Ettől az egész helyzet kissé színházszerű lesz, de ez már műfaji sajátosság. A filmes kamaradrámák azok, amiket a legkönnyebben lehet színdarabbá adaptálni, sőt, sok esetben színdarabokból készítik el őket. A Malcolm & Marie esetében nem ez a helyzet, de azon ettől még egyáltalán nem csodálkoznék, ha előbb-utóbb ezt a sztorit is színdarabként látnánk viszont valahol.

Míg a felépítés és a pöpecül megformált dialógusok erősítik a színpadias hatást, addig Rév Marcell operatőr pazar fekete-fehér képi világa gyengíti azt. Az üvegfalakkal teli kaliforniai Caterpillar House-t úgy lakja be a nagyszerű magyar operatőr kamerája, hogy kint és bent sokszor összeolvad a képeken, így a látvány az egyetlen helyszín ellenére sosem válik unalmassá. Rév képei érzékeltetik ugyan a pár összezártságát, de a látvány mégis elég változatos ahhoz, hogy végig fenntartsa a figyelmünket, és kiszakítson bennünket az amúgy szellemesen megírt dialógusok színháziasságából.

Energikus és lelombozó

A film első harmadának energiája viszi magával a nézőt. John David Washington okosan és szándékosan pörgeti és játssza túl Malcolm karakterét, ezzel komikus hatást érve el, Zendaya pedig más stílusban, sokkal visszafogottabban és realistábban játszik, ellenpontozva ezzel Washington játékát. A gond ott van, hogy Levinsont a páros múltjánál és személyiségénél jobban érdeklik az olyan művészetelméleti kérdések, hogy amikor egy rendező filmet csinál valaki életéről, az a film mennyire az ő története lesz, és mennyire azé, akiről szól, valamint arról is hosszú nagymonológokat hallgathatunk végig, hogyan bánnak a fehér filmkritikusok a színes bőrű alkotók munkáival, és miért nem lehet minden filmjüket az identitáspolitika mentén értelmezni. Ezek valóban fontos és izgalmas kérdések – Washington szenzációs, amikor kiakad egy amúgy alapvetően pozitív kritika felszínességén –, csakhogy eléggé bennfentesek. Tényleg izgalmas ilyen témákról olvasgatni filmelméleti és művészeti szaklapokban, vagy híres közéleti lapok véleményrovatának hasábjain, vagy vitatkozni róluk egy pohár bor mellett, de egy film központi kérdésévé tenni őket azért kissé meredek elhatározás.

Ezek a kérdések ugyanis sajnos háttérbe szorítják a karaktereket és a múltjukat, és fontosabbá válnak a személyes drámáiknál, amivel Levinson eléri, hogy ahogy haladunk előre a játékidőben, fokozatosan veszítse el a nézőt. A Malcolm & Marie legnagyobb hibája azonban mégsem ez, hanem az alapfelállása: egy hosszú veszekedést végignézni ugyanis csak eleinte izgalmas, hosszú távon azonban a sértődések újra meg újra felhánytorgatása miatt óhatatlanul is fárasztó és lelombozó élmény. Ez a tézis pedig nemcsak a valóságbéli veszekedésekre igaz, hanem azokra is, amiket filmen nézünk végig. Ezen pedig az sem segíthet, ha a veszekedő feleket Zendaya és John David Washington alakítja.

A Malcolm & Marie a Netflix kínálatában látható.

Izgalmas néznivalókat keresel a Netflixen és az HBO GO-n?

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top