nlc.hu
Szabadidő
Sárkányok háza szülésjelenet

„Sikolyai kísérteni fognak álmaiban a következő száz évben” – Hatalmas visszhangot váltott ki a Sárkányok háza egyik jelenete

Még csak két rész landolt a Sárkányok házából az HBO Max kínálatában, de már most úgy tűnik, hogy felveszi a harcot a nagytestvérrel brutalitás tekintetében.
Sárkányok háza

A Trónok harcából két dolgot megtanultunk: az első, hogy senki nincs biztonságban a forgatókönyvírók kaszájától, a második, hogy nincs finomkodás egy-egy durvább, traumatikusabb jelenet esetében sem. Ennek ellenére a Sárkányok háza első részének egyik momentuma mégis sokaknál kiverte a biztosítékot – innentől az egész cikk spoilerveszélyt jelent, úgyhogy, ha még nem nézted meg, óvatosan olvass tovább. 

Viserys választása 

A sorozat koncepciója azon alapul, hogy adott egy király, akinek eddig még nem született fiú örököse. Egyetlen lánya van, Rhaenyra, aki ugyan készséggel állna sorba a trónért, viszont nő, épp ezért szóba sem jöhet, mint lehetséges jelölt. Így érthető, hogy Viserys legnagyobb kívánsága, hogy várandós felesége végre fiú örökössel ajándékozza meg, de hamar kiderül, hogy ez nem lesz egy komplikációmentes szülés. Aemma már több vetélést és halvaszületést tud maga mögött, és nem is rejti véka alá, hogy ez az utolsó terhesség, amit bevállalt. Elérkezik a várva várt nap, a baba születése alkalmából lovagi tornát rendeznek, csakhogy ami ünneplésnek indul, hamar nyomasztó patthelyzetbe torkollik. A magzat farfekvéses, így a király döntés elé kerül: vagy beáldozza szeretett feleségét, hogy a gyerek túlélje, vagy mindketten belehalnak a szülésbe. Viserys pedig dönt (bár, hogy mennyire van döntési lehetősége, az más kérdés): az örököst választja, így Aemma méhéből gyakorlatilag kivágják a gyereket. 

Sejtheted, hogy ez nem egy Grace klinika epizód, ahol steril környezetben, az orvostechnika legmodernebb vívmányaival történik a császármetszés, sokkal inkább illene rá az a jelző, hogy hentesmunka, hiszen a királyné óriási fájdalmak között “ad életet” egy kisfiúnak, miközben elvérzik a szülőágyon. A realisztikus ábrázolásmód nagyon is jellemző a sorozatra, elég, ha a Vörös Nászra, vagy szerencsétlen Theon Greyjoyra gondolunk, akit csúnyán megfosztottak a férfiasságától, ezzel a jelenettel azonban mégis megugrott egy ingerküszöböt, amire még a sokat látott rajongók sem voltak felkészülve, pláne, hogy az újszülött így sem élte túl a megpróbáltatásokat. 

Csakhogy néhányat említsünk: 

  • „Aemma Arryn sikolyai kísérteni fognak álmaiban a következő száz évben.”
  • „Istenem, még nézni is szörnyű volt, ahogyan Aemma rájön, hogy fel fogják vágni.”
  • „A szülésjelenet rosszabb volt, mint talán bármi, amit valaha is mutattak a Trónok harcában.”
  • „Számomra nagyon megindító volt nézni a szülés jelenetét. Egy férfi úgy döntött, hogy feláldozza feleségét, mert megpróbálta megmenteni a babát. Nem adott neki választási lehetőséget az ügyben, és erőszakkal véget vetett az életének.” 

Jacqui Hoepner, az egyik néző a BBC Radio1 műsorában bevallotta, hogy konkrétan ki kellett mennie a szobából a kérdéses jelenet láttán, ugyanis a saját traumatikus szülési élményére emlékeztette, egy nem tervezett császárral, mivel a babája farfekvéses volt. „Úgy éreztem, nem irányítom a helyzetet. Félelmetes élmény volt, azért váltott ki ilyen hatást.” 

A felelősség mindenkit terhel 

Rövid idő alatt 10 millió ember nézte meg az első epizódot – a szám azóta nyilván tovább nőtt -, tehát várható volt, hogy az internet arctalan tömegének lesz egy-két szava a történtekhez. A Twittert elárasztották a nézői kommentek, sokan a készítők szemére vetették, hogy legalább az elején jelezhették volna, hogy felkavaró képkockákra lehet számítani, ami egyrészt jogos, másrészt viszont ez a Trónok harca előzménysorozata, tehát benne volt a pakliban, hogy nem fog finomkodni, főleg nem a trailer után. 

Jen Coates, egy gyászfeldolgozást segítő jótékonysági szervezet, a Sands vezetője a Radio 1 műsorában hangsúlyozta, fontos lenne, hogy az emberekkel tudassák, mi vár rájuk abban a bő egy órában, amíg odatelepednek a képernyő elé, megadva nekik a választás lehetőségét, akarnak-e ilyet látni, vagy sem. „Az Egyesült Királyságban naponta 13 csecsemő hal meg, így egy hatalmas közösségre is közvetlenül hatással van” – mesélte az adásban, és arra is kitért, hogy e néhány felkavaró képkocka veszteség bűntudatot, szégyent, haragot kelthet azokban, akik valamilyen módon érintettek. John Whipple, a doesthedogdie.com nevű oldalt éppen ezért hozta létre, tulajdonképpen megjelöli a szélsőséges jeleneteket, hogy figyelmeztesse a nézőket, ugyanis nem tudhatni, hogy egy-egy felkavaró képsor kire, milyen hatással van – ez a kommentek sokszínűségén is látszik, volt, aki azt írta, pánikrohamot kapott, amikor Aemma hasát felnyitották. 

A történelem nem hazudtolja meg magát  

Nyilván nem megkérdőjelezni szeretnénk a szakembert, vagy bárkit, akit feldúlt a jelenet brutalitása, viszont azért hozzá kell tenni, hogy a drasztikus módszer bevett eljárás volt a középkorban, rengeteg nő veszett oda hasonló körülmények között, akkor is, ha erről nem beszélünk.  

Ryan Condal, a sorozat egyik showrunnere is azon az állásponton van, hogy egy ilyen korban még a legcsekélyebb komplikáció és tragikus következményekkel járhatott a gyermekre és az anyára nézve. A Vanity Fairnek adott interjújában elárulta, szándékos volt részükről, hogy ennyire kendőzetlenül mutatták be végül a szülést: „azt gondoltuk, hogy rengeteg erőszakot látni Westerosban, de van egy sajátos erőszak a szülésben, még abban az esetben is, ha végül jól végződik.”  

Miguel Sapochnik rendező a Popsugarnak beszélt arról, hogy vita tárgya volt az alkotók között Aemma halálának intenzitása, és számos különböző változat készült belőle, de jó okuk volt rá, hogy így ábrázolják, ugyanis ez lesz az a traumatikus esemény, ami szétszakítja a családot – és amire az egész sorozat épül. Azt mondta, megérti, hogy az emberek ettől kényelmetlenül érzik magukat, de több nőnek is megmutatták a jelenetet, mielőtt véglegesítették, és egyértelművé vált számukra a válaszok alapján, hogy nem találtak benne kivetnivalót. Sőt, sokan még többet is elbírtak volna. A dolognak persze van egy pici áthallása is, hiszen a show-t az abortusztörvény körüli botrány idején forgatták, így az, hogy Aemma nem kapta meg a döntés jogát saját élete és teste felett, pontosan lefestette a helyzetet, amibe nők millióit kényszerítették, amikor elfogadták a módosítást – egy ilyen jelenet pedig remek fricska a törvényalkotóknak.  

Viszont ez nem menti fel a produkciót, tagadhatatlan tény, hogy egy rövid figyelmeztetés a kezdés előtt senkinek nem fájt volna. 

Forrás: BBC, Elle, Popsugar

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top