Bár még mindig nagyon furcsa, lassan kezdjük megszokni, hogy évről évre hamarabb kezdődik a karácsonyi szezon a boltokban, már októberben kipakolják az ünnepi holmikat. Ez a jelenség azonban nem csak a karácsonyra érvényes: itthon (még) nem jellemző, de az angoloknál január első napjaiban már megjelentek a húsvéti csokinyulak és csokitojások a boltok polcain.
Az üzletekbe betérő vevők csak vakargatják a fejüket, mi értelme van januárban húsvéti dolgokat árulni, de egy szakértő szerint valójában egy alattomos pszichológiai trükkről van szó: az emberek most és majd húsvét előtt nem sokkal is megveszik a termékeket, és így több pénzt költenek.
Dr. Cathrine Jansson-Boyd, az Anglia Ruskin Egyetem vásárlással foglalkozó pszichológusa elmagyarázta a módszer hátterét. „Azért csinálják ezt a szupermarketek, mert a szezonális termékek gyakran akciósak. Ezért az emberek azt gondolják, »ó, most olcsó, veszek belőle, és később nem kell egyszerre mindent megvennem«”. Ám ahogy telnek a hetek húsvétig, az emberek megdézsmálják az ünnepre betárazott finomságokat, így kénytelenek lesznek újra megvenni az ajándéknak szánt tojásokat és a nyulakat.
Az üzletekben pusztán azért kezdődik októberben a karácsony és januárban a húsvét, hogy az emberek többet vásároljanak és kétszer annyit költsenek
– jelentette ki a pszichológus.
A hatás alól azért is nehéz kivonni magunkat, mert folyamatosan arra kondicionálnak minket, hogy a vásárlás és a fogyasztás nagyon fontos. Viszont ha már pszichológia: rengeteg tanulmány bizonyítja, hogy a társas élmények sokkal boldogabbá tesznek minket, mintha ajándékot kapnánk.
(Kiemelt kép: Stephane Cardinale/Corbis via Getty Images)