Magyarországon a filmek korhatárkarikái gyakorlatilag csak tájékoztató jellegűek. A 16-os karikás filmre is beülhet egy 14 éves, a korhatárkarika inkább csak egy szülőnek szóló ajánló/figyelmeztetés, hogy a szakemberek szerint milyen életkor fölött értelmezhető biztonsággal egy adott produkció. Talán emiatt fordul elő, hogy a hazai korhatár-besorolások gyakran szigorúbbak az európai országok és az Egyesült Államok besorolásainál. Ez leginkább csak a filmek reklámozásakor zavar némi vizet (a rendszer bonyolult, de akit érdekel, a magyar IGN cikke részletesen elmagyarázza, ez pedig az nlc korábbi cikke a témában), egyébként nem. Kivétel ez alól az X-es, kizárólag felnőtt nézőknek ajánlott korhatárkarika, ami nemcsak egy film mozis/tévés reklámozását lehetetleníti el, hanem egy nagyon komoly korlátot állít a mozik elé: a filmet ugyanis kizárólag este tíz és hajnali öt óra között vetíthetik, ami technikailag csak egy vetítési idősávot tesz lehetővé: egy este tíz és éjfél közöttit, ugyanis a kialakult gyakorlat szerint a hazai mozik általában éjfél körül zárnak.
Mivel kevesen érnek rá este 10-kor mozizni, és a kevesebb előadás is korlátozó tényező, egy X-es besorolás gyakorlatilag halálos ítélet egy film forgalmazására. A legtöbb forgalmazó ilyenkor eláll a film bemutatásától, mert majdhogynem garantált, hogy veszteséggel kell majd szembenéznie. A szakmai pletykák szerint ezért nem lesz látható például áprilisban a hazai mozikban az Evil Dead Rise című horror (kerestük a film hazai forgalmazóját, az InterComot, de nem erősítették meg – viszont nem is cáfolták – értesülésünket) sem. A Sikoly VI esetében azonban a Fórum Hungary nem állt el a bemutatótól, sőt próbálnak az X korhatárból előnyt faragni azzal, hogy a filmről elterjedhet: ez az eddigi legvéresebb, legkegyetlenebb Sikoly mozi. De valóban így van?
Egy élőszereplős Scooby Doo
Igen, a Sikoly VI az eddigi legvéresebb Sikoly mozi. Nem feltétlenül a hullák, inkább a késszúrások számát és helyét tekintve, ugyanis itt a franchise gyilkosa, Ghostface tényleg szúr mindent, amit ér, és annyiszor, ahányszor csak éri. Tény, hogy a véres sebek ábrázolása olykor egészen realisztikusnak tűnik. DE!!! Aki látott már Sikoly-filmet, tudhatja, hogy ez a franchise gyakorlatilag a belépő szintet jelenti a horror zsánerbe. Ha egy kamasz odajönne hozzám azzal, hogy még sosem látott horrorfilmet, és tanácsra lenne szüksége, hogy melyikkel kezdje (ez sosem fog előfordulni), habozás nélkül a Sikolyt ajánlanám. Részben azért, mert izgalmas, de nem túlzottan félelmetes, ugyanakkor az is fontos szempont, hogy a szereplői folyamatosan a műfaj szabályairól és hagyományairól dumálnak egymás között, szóval még afféle műfajtörténeti áttekintést is kapunk. De legfőképpen azért ajánlanám, mert egy hatalmas móka az egész, ami kellően önreflektív és nem igazán veszi komolyan magát (csak pont annyira, amennyire kell). Gyakorlatilag egy élőszereplős Scooby Dooról beszélünk, amiben a néhány fős csapatnak az epizód végére rá kell jönnie, hogy ki az aktuális rosszfiú, és maximum csak egy fokkal lehet komolyabban venni, mint egy Scooby Doo-filmet.
E szabály alól márpedig a hatodik rész sem kivétel. A véres jelenetek fokozása pedig csak egyszerű franchise-követelmény: ha már sokszor láttuk ugyanazt (márpedig Ghostface-t már jó párszor láttuk késsel gyilkolni), muszáj fokozni rajta, hogy továbbra is hatásos legyen.
Csakhogy a Sikoly-filmekben mutatott erőszak a véres sebek ellenére rajzfilmerőszak. Az alkotók ugyanis nemcsak a szúrt sebek számát fokozták, hanem egyben az élükből is elvettek: ebben a filmben úgy pattannak fel a szereplők féltucatnyi késszúrás után, mint Tom a Tom és Jerryben, miután az egér belevezette az áramot a fürdővizébe. A film folyamatosan jelzi nekünk, hogy csak egy film, gyakorlatilag nonstop kikacsint ránk, hogy ne vegyük komolyan, és nem is vesszük: csak jól szórakozunk a marhaságain.
Egy ilyen filmet sikerült a magyar korhatárbizottságnak annyira komolyan venni, hogy úgy érezték, meg kell védeniük tőle a fiatalságot. A film sehol a világon nem kapott ennyire szigorú besorolást. Most akkor az egész világ ostoba, vagy… (dobpergés!): a magyar korhatárbizottság képtelen értelmezni egy film hatásmechanizmusát és pszichológiáját?
Egy eleven hatodik rész
A tavalyi ötödik résszel sikeresen újraélesztett slasher franchise a hatodik epizóddal végre el mert távolodni a gyökereitől, miközben tiszteli is azokat. Az előző rész még nagyon próbált egyensúlyozni a régi és új szereplőgárda között, ám most a mérleg nyelve egyértelműen átbillent az újak oldalára. A régi nagyok közül egyedül a Courteney Cox által alakított Gale Weathers tért vissza, de ő sem meghatározó szereplője a történéseknek, inkább csak a franchise folytonosságát hivatott képviselni. A Melissa Barrera és Jenna Ortega által játszott testvérpár pedig kiváló final girl párossá érett az új részre, akik tényleg elérik, hogy egyáltalán ne érezzük a Sikoly-filmek állandó főhőse, Neve Campbell hiányát. Akinek az ötödik rész túlzottan meta volt, annak van egy jó hírünk: az új rész visszavett ebből, és bár akadnak okoskodások a filmes franchise-ok működéséről és reflektálás a korábbi részekre (főképp a szintén egyetemi környezetben játszódó Sikoly 2-re), ezúttal kevésbé éreztem azt, hogy egyszerre nézek folytatást és remake-et is: ez most egyszerűen csak egy folytatás a sorban.
A Sikoly VI marketingjét egyértelműen a New York-i környezetre hegyezték ki, de ezzel kapcsolatban akad egy rossz hírem. A nyitányt és az előzetesben is hangsúlyos – amúgy csúcsszuper – metrójelenetet leszámítva a nagyvárosi környezet sajnos nincs igazán kihasználva, a legtöbb kulcsjelenet lakásokban vagy épp egy nagy, zárt raktárépületben játszódik, így ilyen szempontból a Sikoly VI nem különbözik annyira az elődöktől, mint kellene. Ghostface hatékonyabb és brutálisabb, mint korábban, nem esik-kel annyit, mint mondjuk legutóbb, ugyanakkor a már-már parodisztikusan túltolt erőszak a legtöbbször komolyan vehetetlen, és inkább rajzfilmszerű hatást kelt. A Matt Bettinelli-Olpin és Tyler Gillett rendezőpáros humora továbbra is rendben van, sokszor reflektálnak a társadalmi kérdésekre is (például a cancel culture-re), de ügyesen és Sikoly-filmhez illő módon. A befejezés pedig szándékosan túlcsavart, de pont ettől lesz vicces. Ritka dolog, hogy egy franchise még a hatodik epizódjánál is ennyire eleven legyen, de a Sikolynak valahogy sikerült a csoda.
A Sikoly VI már látható a magyar mozik műsorán, de csak mindennap este 10 órától.