nlc.hu
Szabadidő
Interjú Kieran Culkinnal és J. Smith-Cameronnal, az Utódlás sztárjaival.

„Ha az apja ráüvölt, egy pillanat alatt változik át remegő kisfiúvá” – Az Utódlás furcsa párjával beszélgettünk

Kieran Culkin 40, J. Smith-Cameron pedig 65 éves, mégis egy furcsa, egymással bizarr módon flörtölő párt alakítanak az Utódlás című hatalmas népszerűségnek örvendő sorozatban. A két színész az utolsó évad premierje előtt mesélt az nlc-nek arról, miért nőgyűlölő az Utódlás világa, hogyan élték meg a sorozat óriási sikerét és miért rúgnak fel minden szabályt a készítésekor.

Elég nagy meglepetés volt, amikor bejelentették, hogy az Utódlás a negyedik szezonnal véget ér. Milyen volt belülről megélni, hogy ez az egészen kicsi sorozatként induló produkció egy díjakkal elhalmozott világszenzációvá nőtte ki magát?

J. Smith-Cameron: Sokszor gondolkodtam ezen. Kicsit nehéz visszaemlékezni, mire is számítottam, amikor annak idején leszerződtem az első évadhoz, de erre biztosan nem. Egyszerűen tetszett a forgatókönyv, és izgalmas volt Gerri karaktere. Manapság a legtöbb film és sorozat mindent túlmagyaráz a nézőknek. Örültem, hogy az Utódlás szembe megy ezzel a trenddel. Viszont talán pont emiatt kételkedtem abban, hogy sikeres lesz. Ez a sorozat igényli a nézők figyelmét, nem működik háttértévézésként. Szerencsések vagyunk, hogy megkaptuk a nézőktől ezt az odafigyelést. Tudom, hogy mennyi jó dolog van a sorozatban, ennek ellenére máig meglep, hogy ennyire sikeres lett. Borzasztó nehéz arra gondolni, hogy vége van, szerintem ezzel az információval még most, a búcsúbuli napján (az interjú néhány órával a nagy New York-i premierbuli előtt készült – a szerző) is meg kell küzdenem. Nem akartam, hogy véget érjen, és tudom, hogy a szereplőgárdából sokan vagyunk így ezzel. (nevet)

Kieran Culkin és J. Smith-Cameron

Kieran Culkin és J. Smith-Cameron az Utódlásban (Fotó: Profimedia)

Kieran Culkin: Meglepett a hír, hogy ennyi volt. Már tavaly júniusban terjedt a pletyka, hogy talán ez lesz az utolsó szezon, de egészen másfél hónappal ezelőttig én sem tudtam semmi biztosat. Még nem volt időm feldolgozni a dolgot, a népszerűségére pedig sosem volt igazi rálátásom. Nagyon pici életet élek. Ha épp nem Utódlást forgatok, akkor otthon vagyok a gyerekeimmel. Nem igazán látom, mivé nőtte ki magát a sorozat. Nemrég láttam New Yorkban egy hatalmas óriásposztert az egyik ház falán, és ez juttatta eszembe, hogy akkor valószínűleg nézik az emberek. Nagyon jól éreztem magam a pilot forgatása közben, de nem sejtettem, hogy ennél több lesz belőle. Aztán leforgathattuk az egész évadot, de azután sem gondoltam, hogy lesz folytatás. Aztán megrendelték a második évadot is, majd a harmadikat, plusz egyre több újságíróval beszélgetek. Ezek nyilván jelzik, hogy a sorozat népszerű, de ennél többet nem látok ebből.

Lehet, hogy tévedek, de a testvérek közül én Romant látom a legmagányosabbnak. Mit gondolsz, ennek köszönhető a furcsa kapcsolata Gerrivel?

Kieran Culkin: Ebben a családban valamilyen módon mindenki boldogtalan, de a többiek legalább nincsenek egyedül. Kendallnak van két gyereke, még ha nem is igazán tud mit kezdeni velük, Shivnek pedig ott a férje, aki sokáig hű ebként követi őt. Az már más kérdés, hogy ő csak arra használja, hogy időnként beletörölje a sáros bakancsát. Romannek azonban nincs senkije, szerintem még barátai sem. Sosem jött rá, hogyan kellene emberi kapcsolatokat építenie, pedig neki is szüksége lenne rá. Nem kapta meg az ehhez szükséges útravalót otthonról.

Csak nézz rá a szüleire! Fogalmuk sincs, hogyan kell érzésekről kommunikálni. Ha valaki ilyen témát hoz fel, azonnal terelni kezdenek. Sosem kérdezték meg tőle, mire van szüksége, netán mit érez egy-egy szituációban.

A Gerri dolgot sosem sikerült teljesen megfejtenem, viszont mindig teljesen érthetőnek tűnt, amikor felvettük a közös jeleneteinket. Roman tudja, hogy rosszat tesz, amikor Gerrihez közelít, ugyanakkor ez olyan kényelmes és otthonos számára, mert Gerrit már olyan régóta ismeri. Mintha mindig is ott lett volna. Családtag, közben mégsem az.

Az Utódlásról kezdőknek

Az HBO 4. évadánál tartó sikersorozata a dúsgazdag Roy famíliát mutatja be, akik a médiacégükkel és a vidámparkjaikkal szerezték a vagyonukat. A családfő, az öreg Logan beteg lesz, és mivel mindenki azt hiszi, hogy már képtelen lesz ellátni a cég vezetését, elkezdődik az öldöklő harc a gyerekei között azért, ki léphet az örökébe. Átverések, szövetségre lépések, árulások, sötét játszmák jellemzik a hatalmi harcukat, ráadásul kiderül: az öreg Logannek esze ágában sincs visszavonulni. A sorozatban Kieran Culkin játssza Roman Royt, a legfiatalabb és legellenszenvesebb Roy gyereket, aki sportot űz mások sértegetéséből és minden szempontból rendkívül felelőtlen életet él. J. Smith-Cameron alakítja Gerrit, a nagyhatalmú Logan Roy hallgatag jobb kezét, aki régi bútordarab a cégnél. Ők ketten bizarr kapcsolatot kezdenek, amikor a férfi elkezdi szexuális tartalmú üzenetekkel bombázni a nála jóval idősebb nőt, aki meglepetésre – bár nem kezd viszonyt vele – részben belemegy a játékba, és a maga módján próbálja terelgetni Romant a hatalom irányába.

A sorozatban mindenki egyfolytában piszkálja és sértegeti egymást, és ennek talán Roman a fekete öves mestere. Ő ugyan kiváló érzékkel éri el mások érzékeny pontját, nekem úgy tűnik, hogy az övét nem nagyon tudják elérni, mintha minden lepattanna róla. Ez tényleg így van, vagy csak ennyire jól álcázza?

Kieran Culkin: Az inzultusokat Roman azért kezeli olyan könnyen, mert szerinte azok csupán szavak. Jól szórakozik közben, szereti az adok-kapokat, de nem gondolja véresen komolyan. Tény, hogy a legtöbb sértés lepattan róla, de azért időről időre előfordul, hogy valaki betalál. Az apjával szemben pedig egyáltalán nem működik a páncélja. Ha ő vág hozzá valamit, az kivétel nélkül mindig szíven üti őt. Ha az apja ráüvölt, Roman egy pillanat alatt változik át egy kilencéves, kocsonyaként remegő fiúvá.

Kieran Culkin

Kieran Culkin az Utódlás 4. évadának premierjén, New Yorkban (Fotó: Nina Westervelt/Variety via Getty Images)

A harmadik szezonban Roman és Gerri titkos „viszonyát” nyilvánosan leleplezték, emiatt véget kellett vetniük neki. Milyen hatással lesz ez a negyedik szezonra?

J. Smith-Cameron: Gerri úgy érzi, elárulták. Jesse Armstrong showrunnerrel kicsit másképp gondolkodunk erről, de én úgy hiszem, hogy Gerri és Roman a végére elég közel kerültek egymáshoz, hatással lettek egymásra. Gerri a hülyeségei ellenére megkedvelte Romant. Talán nem olyan értelemben, ahogy Roman szerette volna, de akkor is. Ezt a kapcsolatot erőszakkal széttépték, és ez az esemény nagy hatással lesz a karakterem ívére az új évadban.

A sorozat úgy indult, hogy mindenki azt hitte, a családfő haldoklik, ezért gyorsan el kell dönteni, ki lépjen az örökébe. Mit gondoltok, a halál fenyegető árnyéka az évadok során hogyan hatott az Utódlásra?

J. Smith-Cameron: Sok néző elfelejti, és időnként magunkat is emlékeztetnünk kell, hogy ugyan az Utódlás már négy évadot élt meg, a négy évad cselekménye a sorozatban valójában csak nagyjából egy évet vagy annál egy kicsit többet ölel fel. Sokszor láttam már, hogy a sorozatot Shakespeare műveihez, főképp a Lear királyhoz hasonlítják, és a halál fenyegető árnyéka Shakespeare műveiben is gyakran jelen volt és hatással bírt a történésekre. Eleinte azt hihettük, hogy Damoklész kardja csak Logan Roy nyaka fölött lóg, de az évadok során már több szereplő is megláthatta ezt az árnyékot, még ha nem is mindig szó szerint halál formájában, hanem mondjuk börtönbüntetésként vagy épp válásként. Egészen elképesztő, mennyi történés fért a Roy család egyetlen esztendejébe, még levegőt is alig volt idejük venni. Különösen Kendall lehet túlterhelt közülük, amit láthattunk is a harmadik évad végén. Logan mellett ő az a karakter, akire a sorozatban leginkább rávetült a halál árnyéka.

A negyedik évadhoz érve sok karaktert elég jól ismerünk már, de Gerri számomra sok szempontból még mindig rejtély. Ő az a figura, akire ránézek, és sokszor fogalmam sincs, mit gondol vagy érez egy-egy szituációban, és talán neki tudunk a legkevesebbet a hátteréről. Jesse Armstrong showrunner átadja neked ezeket a háttérinformációkat, vagy egyszerűen rád bízza őket?

J. Smith-Cameron: Jesse szerencsére nyitott arra, hogy kérdezzük őt, viszont a válaszai általában a racionalitás felől érkeznek, többnyire arra hegyezi ki őket, hogy Gerri azért tesz ezt vagy ezt, mert az ilyen vagy olyan érdeke ezt kívánja. Szóval abban sokat segít, hogy megértsem a karakterem sakkjátszmájának lépéseit, de azt már rám bízza, hogy Gerri mit érez a lépések megtétele közben. Amikor felépítettük a Roman és Gerri közti bizarr flörtölés-szerűséget, érdekelt, hogy Jesse szerint Gerrinek tetszik-e az efféle közeledés, netán fenyegetőnek találja, szégyelli-e magát emiatt, de nem kaptam válaszokat: csak azt magyarázta el, hogy hatalomtechnikai szempontból mi haszna származhat ebből. A Roman és Gerri közti kapcsolat színészként eleinte összezavart. Emlékszem, amikor a jelmeztervezőmnek említettem ezt, ő vágta rá, hogy valószínűleg hozzám hasonlóan Gerri is zavarban van ettől. Ez a mondat sokat jelentett akkor, végre volt mibe kapaszkodnom. Persze Gerri másképp jön zavarba, mint én, hiszen velem ellentétben ő egy nagy cselszövő. Örülök, hogy rejtélyesnek látod őt, mert szándékosan az: folyton ezt a páncélt viseli, és csak egy-egy pillanatra láthatunk be alá. Roman közeledése a karrierje eddigi legnagyobb kihívása, mert egy picikét kinyitja miatta a mindentől védő páncélját.

J. Smith-Cameron

J. Smith-Cameron a 74. Primetime Emmy-díjátadó gálán (Fotó: Frazer Harrison/Getty Images)

Roman talán a legszemetebb karakter az összes Roy közül. Melyik volt az a pillanat, amikor a szemétségei ellenére meg tudtad szeretni őt?

Kieran Culkin: Engem először nem Roman, hanem Greg kuzin szerepére kértek fel, de nagyon hamar rájöttem, hogy Greg nem nekem való. Nem találtam rajta fogást. Ettől még a forgatókönyv tetszett, ezért tovább próbálkoztam. Roman első mondata a szkriptben az volt, hogy

Hey, hey, motherfuckers!

– amivel rögtön belopta magát a szívembe. Tetszett az, ahogyan beszél, éreztem, hogy jó móka lenne őt játszani. Imádtam a jelenetet a pilot epizód végén, amikor a kölyöknek felajánl egymillió dollárt, ha megcsinálja a homerunt a meccsen. Csodásan szemét dolog volt. Szóval az esélytelenek nyugalmával felvettem néhány jelenetet magamról Romanként és elküldtem az alkotóknak. Aztán ez lett belőle. Én sosem láttam Romant annyira hitvány alaknak, mint sokan: szerintem ő folyton csak játszadozik, dobálja a szavakat, és nem gondolja, hogy ennek lehetnek következményei. Neki semmi nem számít. Blah. (nevet)

A sorozat híres arról, hogy egyetlen igazán szimpatikus karakter sincs benne, mégis imádják őket a nézők. Mit gondoltok, miért?

J. Smith-Cameron: Mindig vicces, amikor olvasom Twitteren, hogy „Ezek szörnyű emberek, nem értem, miért szorítok értük”. Az Utódlás a bizonyíték rá, hogy ha olyan karaktereket mutatnak nekünk, akik nagyon akarnak valamit, és mindent megtesznek ezért, akkor ezzel sokan tudnak azonosulni. Szinte mindegy is, hogy emellett ezek az emberek hősök vagy antihősök. Akarnak valamit, és mindent megmozgatnak, hogy az végül az övék legyen. Ez is az emberi természet része, és egyben az azonosulási pont a karaktereinkhez.

Mit gondolsz, Gerri szerint melyik Roy gyerek lenne a legalkalmasabb arra, hogy Logan utódja legyen?

J. Smith-Cameron: A sztori egy pontján biztosan azt gondolja, hogy Roman alkalmas lenne rá, ha előtte némi iskolázottságot magára erőltet, és van egy ravasz partnere hozzá – ez lenne Gerri – , aki végig segíti őt. Roman lenne a karizmatikus, Elon Musk-típusú, sármos weirdo a cég élén, Gerri pedig az ember, aki a háttérből irányítja a cég napi ügyeit. Szerintem a negyedik évad elején még mindig azt gondolja, hogy ez egy működő felállás lenne, csakhogy addigra talán már belátja azt, hogy nincs semmilyen befolyással arra, hogy Logan végül Romant válassza. Én viszont Gerrivel ellentétben úgy hiszem, hogy talán Shiv lenne a legjobb utód. Tény, hogy Kendall a legfelkészültebb a szerepre, viszont azt gondolom, hogy mindegyikükkel lennének gondok.

Mindannyian egész életükben privilegizált életet éltek, nem sok fogalmuk van arról, hogyan működik a valódi világ. Elkényeztette őket a vagyonuk, ezért bizonyos szempontból még mindhárman gyerekek, sok helyzetben gyerekesen gondolkodnak, ami egyiküket sem tenné igazán jó vezetővé.

Kieran Culkin és J. Smith-Cameron

Kieran Culkin és J. Smith-Cameron az Utódlás New York-i premierjén (Fotó: Lexie Moreland/Variety/Penske Media via Getty Images)

Kieran, szerinted Roman hasonlít leginkább az apjára a gyerekei közül? És mit gondolsz az Elon Musk-hasonlatról?

Kieran Culkin: (nevet) Köszi, J.! Elon Musk egyáltalán nem szerepelt a radaromon, amikor Romant játszottam. Őszintén szólva elképzelésem sincs, mit gondoljak erről az összehasonlításról azon kívül, hogy tök érthető, hogy pont J. szájából jött. (nevet) Roman sok szempontból tényleg hasonlít az apjára, számos tulajdonságát örökölte, nagyjából az értékrendjük is közös. A két testvére szeretné megváltoztatni és új irányba terelni a céget, Roman viszont nem hisz ebben: ahogy az apja, ő is úgy gondolja, hogy ugyanazt kellene csinálniuk, amit eddig. Talán ez a legértékesebb tulajdonsága az apja szemében.

A harmadik évad végén Roman először fordul szembe az apjával, és egy éles helyzetben a testvéreit választja az öreg helyett. Ezzel a döntéssel viszont egyszerre veszíti el az apa- és anyafiguráját, Logant és Gerrit. Mit gondolsz, a testvéreivel való kapcsolata nem lesz kevés Romannek hosszabb távon? Korábban a testvérek nem igazán bíztak meg egymásban.

Kieran Culkin: A harmadik évad sztoriját hallva sokáig nem értettem, miért fordul el az apjától. Korábban sosem tett ilyet. Nagyjából az évad közepét forgattuk, amikor odamentem a showrunnerünkhöz, Jessehez, hogy rákérdezzek: az egész évadban Kendall az ellenségünk, végül mégis őt választom az apám helyett. Hol van az a pont, amikor közelebb kerülök hozzá? Mert nem láttam sehol. Ő meg csak annyit mondott, hogy majd a végén jön el ez a pillanat. És tényleg ragyogóan kitalálták, működött. Roman tényleg szövetségre lépett a testvéreivel, igent mondott nekik, de nem vagyok biztos abban, hogy teljesen biztos volt a döntésében. Tudja, hogy ezzel elvágja magát az apjától, és ez elbizonytalanítja őt. Viszont azt érezte, hogy a tesóival épp nyeregben vannak, végre úgy alakulhatnak a dolgok, ahogyan ők szeretnék. De egy pillanat alatt kiderült, hogy nem így van, az apjuk ismét beelőzte őket. Az, hogy a negyedik évad elején a három testvér saját céget alapít, afféle pótcselekvés. A közös cég tartja egyben őket, ettől lesznek ők egy család. Cég nélkül ők csak emberek, akik néha összeülnek és megisznak együtt egy teát. Roman lesz a legnyugtalanabb, amikor megtudja, hogy a tesói megint az apjukat veszik célba: óvatos ezzel, mert még élénken él benne, hogy mi történt legutóbb.

Azt hitték, csőre töltött fegyverekkel mennek harcba Logan ellen, de amikor odaértek, látták, hogy pisztolyok helyett csak kolbászt lóbálnak a kezükben.

Nem akarja magát még egyszer kitenni ennek. Neki nem fontos, hogy kibasszon az öreggel, ő csak be akar újítani egy céget. Kendall az apján, Shiv pedig a férjén akar bosszút állni: Romannek nincs kin bosszút állnia. Csak üzletelni akar.

J., szerinted Gerri alkalmas lenne a Waystar vezetésére?

J. Smith-Cameron: Óriási diadal lenne, ha ő lehetne Logan igazi utódja. Annyi éven át nyelte a szart ettől a családtól, szerintem jár neki ez a pozíció, és jól is csinálná. Viszont nem hiszem, hogy igazán vágyna rá. Nem szereti, ha ő az ember, akinek ott a céltábla a hátán. Gerri inkább olyan, mint a király mellett szolgáló fő tanácsadó. Irányítja a dolgokat, de inkább csak a háttérből.

Az Utódlás egy férfiak dominálta világot mutat be. Hogy látod, milyen szerepe van ebben a világban a nőknek?

J. Smith-Cameron: A sorozat egyik alkotójáról sem jutna eszembe a nőgyűlölő kifejezés, de az biztos, hogy a világ, amit az Utódlásban bemutatnak, nőgyűlölő. Jesse és az írók folyamatosan dolgoztak azon, hogy izgalmas női karaktereket emeljenek be ebbe a világba, miközben nem boríthatták fel az egyensúlyt, mivel ez a világ a valóságban sem túl színes, és politikailag egyáltalán nem korrekt. Ha megnézed például a Waystar vezetőségét, nem lesz túl változatos a látvány. Ha a sorozat egy sokkal színesebb világot mutatna, sajnos nem lenne sok köze a valósághoz. A karakterem, Gerri egyik legfőbb problémája, hogy hogyan legyen ő is egy a fiúk közül. Megpróbál túlélni a férfiak világában, és ez egy nagyon izgalmas emberré teszi őt. Ilyen szempontból érdekes volt az a jelenet a harmadik évadban, amiben Shiv megpróbál előnyt kovácsolni abból, hogy Gerri nem tett panaszt a HR-nél, amikor szexuális tartalmú üzeneteket kapott Romantől. Még egy HR-csapattól is kértem véleményt, hogy szerintük a való életben hogyan nézett volna ki egy ilyen helyzet. Ez a pillanat jól mutatja, hogy amikor a fiúk játszmájában egy pillanatra előjön az egyik köztük lévő nő női oldala, abból egyszerűen nem jöhet ki jól. Ráadásul az első, aki rárepül erre, nem valamelyik srác, hanem pont Shiv: ebben a közegben még a nők között sincs összetartás. Amikor Gerri a legsebezhetőbb, pont egy nő lesz az, aki először belerúg. Itt nagyon nehéz dolga van: legszívesebben kiüvöltené magából a fájdalmát, de nem teheti meg, mert senki előtt sem mutathatja ki, hogy sebezhető.

Kieran Culkin és J. Smith-Cameron

Kieran Culkin és J. Smith-Cameron az Utódlásban (Fotó: Profimedia)

A sorozat szereplői folyton egymással versengenek. Hasonló helyzet a való életben is előfordult, amikor többen is egy Emmy-kategóriában voltatok díjesélyesek. Ezt is versengésként élted meg, Kieran?

Kieran Culkin: Csodás volt ez az este, és a sok jelölés egy kategóriában szerintem csak azt jelzi, hogy mi voltunk a nagy esélyesek. Tök mindegy, hogy ki kapta a díjat, mert a lényeg az, hogy végül is mi kaptuk. Biztos vannak, akik ezt versengésnek látják, én sosem láttam annak. Egy nagyszerű este volt, és csak egy pici hiányérzet maradt bennem: hol maradt Alan (Alan Ruck) jelölése?

Változott valamit a színészethez való hozzáállásotok az Utódlásnak köszönhetően?

Kieran Culkin: Teljesen megváltoztatott mindent, amit a színészetről gondolok. Viszont nem vagyok biztos benne, hogy ez az új módszer működik majd máshol is, lehet, hogy kizárólag Utódlás-kompatibilis. Régebben minden munkám előtt az alapos felkészülésben hittem. Az volt a célom, hogy mire a forgatásra érek, mindent tudjak a karakterem hátteréről és az ívről, amit majd bejár. Ez a módszer azonban egyáltalán nem működött az Utódlásnál. Itt a forgatókönyv napi szinten változott, mindenki dobálta be az ötleteket. Például az első szezonban volt egy jelenet, amiben eredetileg a kórház szertárában beszélgettünk volna Shivvel. A felvétel előtt szóltak, hogy átteszik inkább egy előadóterembe. Ez elsőre talán kis dolognak tűnhet, pedig teljesen megváltoztatja a dinamikát: egészen más hatású egy jelenet, amiben két ember egy szűk térben beszélget, mint amikor egy óriási üres terem veszi körül őket. A nagy térben teljesen másképp kellett játszanom, mint amire készültem. Az Utódlásban nyitottak voltak minden színész véleményére, és ha valamivel bajunk volt, igyekeztek változtatni. Ha nem volt rá idő, akkor akár öt perccel a forgatás előtt írták át a jelenetet. Ez a fajta rugalmasság teljesen új volt nekem, pedig már harminc éve a szakmában vagyok. Van néhány olyan alapszabály a szakmában, ami szinte minden sorozatra érvényes: a felvételnél a jeledre kell állni, figyelni kell a kontinuitásra satöbbi. Értem ez alatt, hogyha az előző felvételnél a jobb kezedben volt a pohár, a következő felvételnél is a jobb kezedben legyen. Nos, ezek nem igazán voltak érdekesek az Utódlás esetében. Még csak nem is használtunk jeleket, ahová beállhatnánk. Kontinuitás? Az sem volt igazán fontos. A coverage fogalmát ez a sorozat nem ismerte. Nagyon fura lesz ismét visszatérni abba a világba, ahol ezekre megint figyelni kell. A miénk egy nagyon szabad sorozat, és nem tudom, fogok-e még valaha is találkozni ezzel a fajta szabadsággal. Nem tudom, mi jön ezután. Talán a nyugdíj? (nevet)

Az Utódlás korábbi évadai és a negyedik évad első epizódja már látható az HBO Max kínálatában. Az újabb részek hétfőnként érkeznek. Az interjú Zoom kerekasztal-beszélgetés formájában készült, a két színésszel külön-külön beszélgettünk.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top