Neked mi jut eszedbe, ha meghallod az influenszerek kifejezést?
Ingyen utazások az első osztályon egy egzotikus úticél felé? Ajándékba küldött dizájner táskák? Végtelen mennyiségű ingyen smink és meghívók a legjobb partikra? Ingyen autó, ingyen edzőtermi bérlet, ingyen telefon, laptop vagy éppen ingyen kutya/macska kaja, babakocsi, babaruha és tetszőleg cuccok végtelen sora? A közösségi médiából úgy tűnik, hogy a cégek elhalmozzák a hatalmas követőtáborral rendelkező influenszereket, és ez még itt Magyarországon is megtörténik, hát még a lehetőségek hazájában, Amerikában! A fizetett kampányokról nem is beszélve, amiben aszpartámmentes üdítőt, hajnövesztő gumicukrokat, fagyasztott halrudacskákat, kuponkódért kedvezményt adó kínai papucsos webshopokat, vagy éppen ütésálló telefontokokat reklámoznak.
Nem csoda, hogy sokaknak az influenszer szakma nem jelent igazi munkát, illetve egyesek szerint az influenszerkedés egyenlő az ingyen éléssel. Ez a két sztereotípia régóta tartja magát a köztudatban, és erre is épít Jenny Mollen regénye is.
Megan, A lájkok városának főszereplője egy olyan kétgyermekes anyuka, akinek az élete a teljes káosz felé robog. Férje munkája miatt Los Angelesből New Yorkba költöznek, ám az új (és ideiglenes) lakásuk egy romhalmaz, Megan pedig nem a legpéldásabb anyuka. Megan a gyermekei születése előtt szövegíróként dolgozott, az elmúlt 5 év alatt úgy érzi, hogy a social média (és nagyjából a komplett világ) elment mellette. A nő férje Iliya egy privát klubot vezet, és jól keres, de Megan szeretne újra munkába állni, és egyébként is kell a pénz, mert a legidősebb gyermekét szeretné magániskolába íratni.
Jenny Mollen regénye rengeteg nagyon tipikus amerikai szokással van tele, ami elsőre talán furan érződhet a magyar olvasónak, de mégis olyan világ ez, amibe nagyon érdekes dolog belelesni. Érdekes volt arról olvasni, hogy mennyire nagy harcok folynak az anyukák között abban, hogy a gyermekük melyik magániskolába kerüljön be. Ebbe a harcba száll bele Megan is, aki idősebb fiát szeretné bent tudni egy neves magániskolában. Kisfia szenzoros zavarral él együtt, így a nevelése extra figyelmet igényel, így a kétségbeesett anyukája nem riad attól, hogy kapcsolatait és egy kis füllentést is felhasználva elérje a célját, hiszen New Yorkban akkor jut valahová egy gyerek, ha jó iskolába jár.
A Bajos csajok az momfluenszerek között
Bár Megan ismeri a közösségi médiát, őt is meglepi az, hogy néhány perc alatt összebarátkozik Daphe Cole-lal, aki a momfluenszerek (anyuka influenszerek) egyik úttörője Amerikában. Daphne-nak két gyönyörű gyermeke és sármos férje van, elképesztő gardrób szobája, és rengeteg fizetett kampánya sok-sok ismert márkával. A szőke hajú tökéletes testű anyuka nagyon népszerű az Instagramon, ömlenek a lájkok a képeihez, Daphne pedig mindent megtesz, hogy őszinte hangot közvetítsen az anyukáknak, akik imádják ezért. Az állandó kuponkódok, és megrendelési linkek világában Daphne olyan, mint a Bajos csajokból Regina George. Ő a méhkirálynő, mindenki az ő szavát lesi, őt koppintja, és azt szeretné enni, inni, hordani és tenni, amit Daphne csinál.
Az influenszer anyuka Meget is elbűvöli, és teljesen a rabjává válik. Folyton őt figyeli az Instagramon, és a nő hatása ő is elkezdi az influenszerkedést, mert miért is ne? Bár közben megcsíp egy munkát, de az nem fizet jól, Daphne pedig rengeteg kampányba tudja beszervezni és hát ki tudna nemet mondani egy drága krémekből álló ajándékcsomagnak, amiről posztolni sem kell, csak úgy odaadják? Ahogy Megan egyre mélyebben belemerül a lájkok tengerébe úgy távolik el egykori énjétől, és egyre inkább lesz Daphne klónja. Ráadásul az az élet, amit Daphne él, annyira könnyűnek tűnik, és rengeteg pénz van benne. Megan szeretne kitörni a pénztelenség ördögi köréből, és végre bebiztosítani fiainak a jövőjüket, és ha ebben az Instagram segít, akkor isten áldja az alkalmazást.
És itt ütközik ki Jenny Mollen könyvének egyik lényege, hiszen elég jól bemutatja az amerikai influenszervilágot, a reklámok és a kampányok részeit, amire végülis mindenki kíváncsi. Megan kérészéletű karrierjének bizarr lenyomata A lájkok városa, és mi olvashatóként követhetjük végig hogy a túlhajszolt anyukából a párizsi divathét első soráig jutó influenszer válik. Viszont, ahogy tör előre Megan, úgy válik egyre taszítóbbá, ellenszenvesebbé és távolibbá olvasás közben.
Nehéz azonosulni a karakterrel (de mégis ismerős mindenki számára), hiszen ahogy nőnek a lájkok és kommentek száma a profilján, úgy fordul ki teljesen magából. És hát nem ezt tesszük mind néha csak kicsiben? Mindenkit befolyásol így, vagy úgy a közösségi média világa (és az influenszerek), legyen szó a Twitterről, az Instagramól, a Tiktokról, a Facebook-ról, vagy éppen egy blogról, vagy fórumról, ahol jelen vagyunk.
Azt szeretnénk, ha figyelnének ránk, és ezért néha füllentésekbe megyünk bele, fényezzük magunkat, nagyobbat mondunk, vagy az érzelmeinkkel próbáljuk befolyásolni a követőinket, vagy éppen minket ragadnak el az érzelmek, ahogy nézegetjük mások profilját. A véleményvezérek a szemünk láttára élik a fényűző életüket, és ez van akit felidegesít, van akit zavar, és van aki pedig nem hagyja szó nélkül ezt. Az vesse az első követ Jenny Mollenre, és karaktereire, aki még nem gondolkozott el azon, hogy milyen érzés lehet egy ilyen életet élni. Ötcsillagos luxus szállodákban megszállni az ingyen reklám kedvéért, a legdrágább ruhákkal megtölteni a szekrényünket, a legjobb helyeken ingyen enni-inni, vagy éppen egész nap a futárt várni, aki sorra hozza a cégek természetesen ingyen (!) küldött ajándékait, amik között ékszerek, háztartási gépek, ruhák, lakberendezési tárgyak, elektronikai eszközök, szépségápolási termékek is vannak.
Daphne szó szerint mindent megkap a fenti listából a regényben, és ez arcpirító és irigylésre méltó is egyben, ám azzal nem mondok nagy spoilert, hogy ez a világ hazug és törékeny, hiszen semmi sincs ingyen. Rájön erre Megan is, aki a saját kárán tanulja meg, hogy mestere, példaképe és méhkirálynője nem éppen olyan, mint, amit a közösségi médiában mutat magáról. Sőt!
A női (influenszer) barátságok bonyolult szerkezete
Van bőven tanulság a Lájkok városában mindenki számára. Nekem, aki a közösségi médiával dolgozom, igazi esettanulmány csemege volt néhány karakter, de mint olvasó sajnos egyikhez sem tudtam közel kerülni. Kevés szív és lélek van Jenny Mollen regényében, viszont társadalomkritikaként jól működik, amit néha megspékel az írónő szarkasztikus humora is. Sok szó esik a könyvben az anyukás élet kihívásairól (pirospont az írónőnek, hogy a szülés utáni depresszióról is szót ejt!), és a női barátságokról, sőt még egy vérbeli amerikai női közösségi eseményre is elkísérhetjük főhőseinket, ahol igencsak megdöbbentő dolgokkal szembesülhetünk. A baráti kapcsolatok mellett a családi kapcsolatokról is ad egy jó kis tanmesét ez a könyv.
Szerencsére Megan karaktere egyáltalán nem mintaanyuka, így jó ellentéte Daphne-nak, aki mindig képes a gyermekével sütit sütni, miközben építi az bizniszeit, de közben házimunkát csinál, különórákra viszi a kölyköket, társadalmi munkát végez, napközben jógázik, majd arcmasszázsra ül be, a kutyáját viszi kozmetikushoz, de este szexis fehérneműben várja a férjét otthon, vagy egy felkapott étteremben jelenik meg, ahol mindenki le tudja fotózni szigorúan egy olyan trendi ruhában, amit többet aztán sosem vesz fel újra. Rengeteg státusz szimbólum feltűnik a könyvben, néha túlzottan is sok az amerikai márkajelzés, de egy ilyen felszínes világtól nem is várhatunk mást. Ha sorozatot készítenenék a regényből, akkor a Working Moms, a Gossip Girl és Szex és New York szerelemgyerekeként simán megállná a helyét.
Gyorsan olvasható regény a Lájkok városa, de akárcsak a közösségi média túlzott fogyasztása, ez a könyv is sok helyen nagyon tömény, túl sok, és riasztó is egyben, viszont, ha bírja a gyomrod a közösségi média képmutatását, és szeretnéd jobban megismerni az amerikai anyukás influenszerek kegyetlen világát, akkor ez a könyv neked való lesz.
A könyvről:
Megan Chernoff tehetséges szövegíró, jelenleg nincs munkája. Második gyereke születése után úgy érzi, az élete megrekedt. A férje munkája miatt családostul New Yorkba költöznek, ahol Meg összeismerkedik Daphne Cole-lal, a gyönyörű, stílusos, ismert anyainfluenszerrel. Értetlenül, de örömmel fogadja Daphne érdeklődését, bókjait, figyelmét – pillanatok alatt bekerül egy exkluzív mama-vacsoraklubba, flancos wellnessprogramokon vesz részt. Daphne megosztja vele az ismertségéből adódó előnyöket, és Meg követői is ezerszámra gyarapodnak. De vajon őszinte a kettejük közötti kötelék? Meg azon kapja magát, hogy sodródik, már nem ura a legfontosabbnak: a férjéhez és két fiához fűződő kapcsolatának. Közben feltűnnek neki a Daphne aprólékos műgonddal kialakított imázsa alatt húzódó repedések. Meg senkire sem számíthat, miközben vissza kellene találnia a valódi életéhez. De egyáltalán mit jelent az, hogy valódi?