nlc.hu
Szabadidő
Kritika A menyasszony anyja című filmről

Brooke Shields lett a szegény ember Julia Robertse

De akár azt is mondhatnánk, hogy Brooke Shields a Wishről rendelt Julia Roberts, A menyasszony anyja című új Netflix-sikerfilm pedig a Beugró a Paradicsomba olcsósított, gazdaságos verziója.

A George Clooney és Julia Roberts főszereplésével készült Beugró a Paradicsomba arról szólt, hogy egzotikus helyen megházasodik az elvált és egymással szóba sem álló egykori házaspár szeretett lánya, ők ketten pedig megpróbálnak jó pofát vágni a dologhoz, miközben előjönnek a régi sérelmek, de a végére azért újra előtörnek az egykori érzelmek, és győz a szerelem.

Ezzel szemben A menyasszony anyja (az örömanya kifejezéssel mi volt a baj?) esetében a fiatal lány egzotikus szigeten köttetendő esküvőjén az derül ki, hogy az édesanyja (a felnőtt lányaival együtt alvó Brooke Shields) és a vőlegénye édesapja (a még mindig jó formában lévő Benjamin Bratt) között egyetemista korukban dúlt a love, ám végül csúnya szakítás lett a dologból. Ők ketten megpróbálnak jó pofát vágni a dologhoz, miközben előjönnek a régi sérelmek, de a végére azért újra előtörnek az egykori érzelmek, és győz a szerelem.

Brooke Shields

Brooke Shields és Thaiföld (forrás: Netflix)

Romantika Thaiföldön

Tény, hogy a romantikus vígjátékokat nem kimondottan az eredetiségük miatt nézzük, de ettől még tagadhatatlan, hogy A menyasszony anyja azért elég masszívan inspirálódott Julia Robertséktől. Ahogy ott, itt is akad a főhősnőnek egy fiatal és jóképű lovagja, ő mégis a korban hozzá jobban illőt választja, és míg ott Bali szigete szolgáltatta a festői hátteret a kiszámítható cselekményhez, itt Thaiföld és Phuket kapta ezt a szerepet.

A helyszín adta adottságokat a producerek igyekeznek maximálisan kiaknázni, és már a film elején olyan látványos drónfelvételt kapunk a paradicsomi környezetről, hogy szinte látjuk magunk előtt a nézőket, akik a pause gombot megnyomva azonnal nekiállnak akciós repülőjegyet keresni Thaiföldre.

Vissza a filmhez. A menyasszony anyja nemcsak romantikus vígjáték, hanem esküvős romantikus vígjáték, ami lássuk be, egy külön kategória. Ráadásul igencsak divatban van, hiszen a nálunk év elején bemutatott Imádlak utálni is pont ide volt sorolható, és akkor a Jennifer Lopezes Ásó, kapa, géppisztolyt még nem is említettem. A Mamma Mia is ugyanerre a receptre épült, de abban a filmben egyrészt volt egy A-kategóriás színészgárda, másrészt kaptak segítségül egy nagy csokornyi ABBA-slágert, hogy könnyebben teljenek a percek a görög földi mennyországban. Efféle segítség nem jut A menyasszony anyja alkotóinak.

Brooke Shield és Miranda Cosgrove

Brooke Shields és Miranda Cosgrove A menyasszony anyja című filmben (forrás: Netflix)

A Netflix algoritmusa megint lecsap

A film csak kilencven perces, mégis úgy éreztem közben, szívesebben ülnék a házunk előtti lépcsőn a járdán mászkáló hangyákat bámulva, mert még az is kiszámíthatatlanabb lenne. A menyasszony anyja ugyanis az iskolapéldája annak, hogy mi történik egy filmmel, ha pusztán egy nézői szokásokat vizsgáló algoritmus adataira építik fel, miközben a forgatókönyvírás nagy részét rábízzák egy mesterséges intelligenciára. És ezt még úgy sem sikerült leplezniük, hogy a műfaj egyik megbízható iparosát, Mark Waterst (Bajos csajok, Nem férek a bőrödbe) szerződtették rendezőnek.

Ebben a filmben nagyjából annyi élet és spontaneitás van, mint egy három hete elgázolt macskatetemben, akit valaki kihúzott az útszéli árokba, ahol azóta már a férgek lakomáznak belőle. Egyetlen mosoly sem érződik őszintének, egyetlen mondat sem hangzik természetesen a szereplők szájából, és a konfliktusok is nagyrészt mondvacsináltak (ahogy az sok filmben lenni szokott: az okozza a problémát, hogy egyes szereplők nem beszélnek egymással). De ami még ennél is dühítőbb: egyedül a jelentéktelen mellékszereplők között találunk szimpatikus figurákat.

Benjamin Brattnek annyi a dolga, hogy sármos legyen, Brooke Shields pedig a kotnyeles és aggodalmaskodó figuráját túltolva igazán kellemetlen anyóskarakterré válik, akinek nehéz szurkolni a boldogságáért. Náluk is rosszabbak a fiatalok. RJ-t, a vőlegényt alakító Sean Teale-nek semmi dolga azon felül, hogy szerelmes szemekkel bámulja Emmát (Miranda Cosgrove), aki egyértelműen a film legellenszenvesebb karaktere. Influenszerként gyakorlatilag a teljes esküvői puccparádéját a szponzorai és hirdetői fizetik, akik még rendezvényszervezőt és profi kamerás csapatot is biztosítanak az eseményhez.

A filmben ebből aztán konfliktus születik anya és lánya között, hiszen „a család a legfontosabb”, ugyanakkor a tanulság nem az lesz, hogy ronda dolog kiárusítani és árucikké tenni a magánéletünk intim pillanatait, és áruba bocsátani az esküvőnket, hanem az, hogy ez teljesen rendben van egészen addig, amíg a szponzorok nem akarnak túlságosan beleszólni a nagy esemény részleteibe. Pedig ez már tényleg majdnem az a szint, mint amikor Berkiék pénzt kértek a szülés közvetítéséért vagy amikor bizonyos párok némi delláért cserébe online közvetítik a szexuális életüket.

A menyasszony anyja című film a Netflix kínálatában látható.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top