Újabb kínos rekordot döntött a MÁV: még soha nem késtek annyit az InterCity-k, mint idén augusztusban. Három vonat közül kettő képtelen volt tartani a menetrendet – erről Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár számolt be.
Míg 2020-ban az InterCity-k és más feláras vonatok 71,43 százaléka tudta tartani a menetrendet, addig 2024 augusztusában már csak a 32,8 százalékuk, azaz a vonatok kétharmada 5 percnél többet késett. Vitézy szerint ennyire rossz még sosem volt a helyzet, ami az elmúlt 2-3 évben romlott igazán.
“Mi változott az elmúlt 2-3 évben? Lázár János lett a közlekedési miniszter, leállított minden egyes vasúti járműbeszerzést. Azoknak az új mozdonyoknak a beszerzését is visszamondta, amelyek pont az InterCity-ket húzták volna, és a 45-50 éves mozdonyokat cserélték volna le” – hangsúlyozta az RTL Híradónak.
Az országbérletek bevezetése óta kimutatott utasszám-növekedés csak “kozmetikázott statisztika” – állítja Vitézy. A MÁV-nál ugyanis úgy számolnak, hogy minden bérletes havonta 28 alkalommal utazik oda-vissza. Így például azok a diákok is, akik egyébként soha nem ülnek vonatra, de a fővárosban Pest megyei bérlettel közlekednek, mert az sokkal olcsóbb, mint a Budapest-bérlet.
“Ennek köszönhető az, hogy 76 százalékkal nőtt meg a vasúti utasszám statisztikailag 2023-ról 2024-re a második negyedévben. Ez már csak azért sem lehet igaz, mert ha elgondoljuk azt, hogy 76 százalékkal több utas használná a MÁV-ot, akkor itt folyamatos tömegjelenetek lennének” – jelentette ki a volt közlekedési államtitkár.
Ígéretek szerint a kormány több mint 800 milliárd forintot költene a vasút fejlesztésére. Többek között használt, most leszerelésre kerülő, 15-20 éves flottákat vásárolnának Lázárék többszázas nagyságrendben Nyugat-Európából, majd 2-3 éven belül – a felújításuk után – üzembe állítanák.
Kiemelt fotó: illusztráció, iStock