nlc.hu
Szabadidő

A Disney felmosta a padlót a temus Hófehérkével

Bárki bármit is gondol az új Hófehérke-filmről, tény: nem ez volt az első kísérlet a klasszikus mese újraértelmezésre. A Disneynek két elfuserált próbálkozása is volt, korábban pedig egy tőlük független csapat próbálta meg folytatni a mesét, amely egyébként közkincs. A Disney mégis úgy viselkedett ezt látva, mint egy Disney-film főgonosza. Csakhogy a valóságban végül ők nyertek, a temus Hófehérkét még Gábor Zsazsa sem tudta megmenteni.

Áll a bál az új Hófehérke körül, a Disney számára mintha minden a visszájára sült volna el, ami csak elsülhetett valamilyen irányba. A közönség egy (hangos) része előre eldöntötte, hogy utálja majd a filmet, rengetegen belekötöttek a címszereplő Rachel Zegler nem is olyan hófehér bőrszínétől az interjúiban tanusított „arroganciáján” át (tényleg, hogy merészel egy fiatal színésznő karakán véleményt megfogalmazni a saját szerepéről és a világ dolgairól?!) a politikai összefeszülésükig a gonosz mostohát sajnos nagyon bénán alakító Gal Gadot-val, és így tovább. Visszafogott, csúsztatott, vagy egyenesen törölt premierek, PR-katasztrófa, pénzügyi bukta… Szóval nem ez lesz a legújabb kori Disney sikersztorija.

A vicc az egészben az, hogy az újragondolt, élőszereplős Hófehérke egyáltalán nem olyan rossz film, mint ahogy az interneten lefestik. (Inkább hervasztóan középszerű.) A Disney által tervezett, de szerencsére elkaszált projektekhez képest pedig egyenesen remekmű. Ebben a cikkben végignézzük, hogyan próbált előzményfilmet és spinoff-sorozatot készíteni a Disney, illetve hogyan próbálta megakadályozni a tőlük független feldolgozások elkészültét. Tény, hogy nem tökéletes az új film, de miután ezt elolvasod, valószínűleg te is azt gondolod majd, mint mi:

Te jó ég, de jó, hogy végül az a film készült el, amelyik, és nem bármi más ezekből!

Kezdjük rögtön a

Hét törpe

című előzményfilmmel, amely – szerencsére – sosem valósult meg, de nem sokon múlt.

A fiatalabb olvasóink talán nem tudják, de a Disney, aki az elmúlt években ontja magából klasszikus meséinek élőszereplős változatait, nem mostanában kezdett először szakmányban meséket gyártani és évente legalább egyet-kettőt bemutatni. A kilencvenes évek második felében rájöttek ugyanis, hogy a videó- és DVD-piacon hatalmas pénz van, így megalapították a DisneyToons stúdiót, amely a népszerű mesefigurák olcsóbb, közvetlenül otthoni nézésre szánt különálló filmjeit kezdte el gyártani nagyüzemben.

Külön filmet kapott Gilingalang, folytatták Ariel történetét, és így tovább – összesen 42 (!) film készült így. Köztük lett volna A hét törpe című is, amely Kuka és Morgó karakterét bontotta volna ki az eredeti, félig-meddig el is készült forgatókönyv szerint. Valamikor a 2000-es évek elején kezdtek dolgozni rajta: akkoriban, ha még emlékeztek, Shrek-láz tombolt világszerte, így nem csoda, hogy ezt a filmet is teljes egészében számítógéppel kezdték animálni. A megjelenést 2005 körülre tervezték, de a Disney projektjei felett akkoriban őrködő John Lasseter szerencsére elkaszálta a legtöbb tervet, köztük ezt is.

Hogy miért szerencsére? Nem amiatt, ahogy kinézett, hiszen az első (és utolsó) fent maradt animációs tesztek alapján egészen igényes alkotás lett volna A hét törpe, legalábbis vizuálisan; a történet azonban annál több kérdést felvet, és akkor még finoman fogalmaztunk. Tudjuk például, hogy:

  • Morgó és Kuka egy veszélyes küldetésre indultak volna, pont úgy, mint a hobbitok A gyűrűk urában;
  • a film alkotói egy ponton az egész törpe nemzetség történetét el akarták mesélni, mint a fent említett filmtrilógiában, Tolkien modorában;
  • a sztori végsősoron arra futott volna ki, hogy hogyan találkoztak a törpék a gonosz királynővel;
  • aki, mint kiderült, annyira gonosz volt, hogy a saját, szakmája szerint varázsló apját csalta tőrbe és ejtette csapdába az ominózus tükörben annak idején;
  • a két főszereplő egyúttal a humor forrása is lett volna, a poénok nagy része pedig abból fakadt volna, hogy Morgó megpróbálja kierőszakolni Kukából, hogy szólaljon meg végre, például úgy, hogy hangos zenével ijesztgeti és úgy tesz, mintha egy békát szedne ki a torkából;
  • Kuka egyébként, mint kiderül, azért nem beszél, mert gyerekkorában végignézte, hogy megölik az anyját.

Igen, jól értitek: a gonosz mostoha a saját, rabszolgaként fogva tartott apját faggatta, hogy elég szexi-e, Kuka pedig nagyon súlyos és kezeletlen poszttraumás stressz szindróma miatt nem szólal meg és néz bárgyún teljes felnőttkorában. Még szerencse, hogy a Disney-fejesek elgurult gyógyszerét valaki az utolsó pillanatban megtalálta és visszaadta nekik.

Tudtátok, hogy Hófehérkének volt egy lánytestvére? A Disney szerint legalábbis volt, úgy hívták,

Rózsavörös

Vagy Rózsavöröske, az jobban passzol a Hófehérkéhez. Ezt egyébként nem ők találták ki, hanem anno a Grimm-testvérek, akik az 1812-es Hófehérkéjük (amely persze sokkal ijesztőbb és véresebb volt, mint a Disney változata) után évtizedekkel visszatért a karakterhez, igaz, nem sok köze volt az eredetihez, inkább csak egyszerű névazonosságról volt szó.

A Hófehér és Rózsavörös című mese szerint a két lány szegénységben él az erdőben az anyjukkal, amikor megjelenik náluk egy beszélő medve, ők pedig teljesen logikus döntéssel beköltöztetik magukhoz. Így éldegélnek, amíg meg nem jelenik a mese főgonosza, egy törpe, aki a maci kincsére pályázik. Nincs mese, az állatnak meg kell ölnie a betolakodót, a vérfürdő után pedig visszanyeri emberi alakját, és ha már így alakult, feleségül is veszi Hófehérkét. 

A Hófehérke és Rózsvörös

A Hófehérke és Rózsvörös című tündérmesében egy este betért hozzájuk egy medve, és megkérte őket, hogy söpörjék le bundájáról a havat (Fotó: Profimedia)

Ezt szerette volna filmre vinni a Disney nagyjából tíz éve, még be is jelentették, hogy dolgoznak rajta. Az eredeti, véres sztorit persze viszonylag hamar elvetették. A tervek szerint a testvérpár egyik fele az a Hófehérke lett volna, akit a korábbi meséből ismerünk, és aki vágyakozva énekel a hercegről, aki majd egyszer eljön. A film részben a Disney-mese cselekményét követte volna, ám egy ponton, amikor a lányt megmérgezi az alma, testvére akcióba lendül, és felkerekedik a hét törpével, hogy megmentse.

A Disney a tervek szerint így, hogy kicserélik a főszereplőt, próbálta volna meg elkülöníteni a filmet az akkor divatos, sötétebb tónusú fantasyktól, mint a Hófehérke és a Vadász, annak folytatása, és a Julia Roberts-féle könnyedebb, de azért még mindig inkább felnőttes Tükröm, tükröm. Egy ponton még az is felmerült, hogy a címszerepet Brie Larson játszhatná, aki akkor már Oscar-díjas volt A szoba című film kapcsán; ezzel is azt üzenték, hogy komolyan gondolják a projektet. Larsont azonban akkoriban a Marvel-filmek foglalták le, így rá várni kellett, közben pedig elkészült és kasszát robbantott a Szépség és a szörnyeteg. A Disney pedig megvilágosodott:

a legtöbb pénz a klasszikus rajzfilmek élőszereplős változataiban van, ami pontról pontra megidézi az eredetit, kár variálni mindenféle drámai újragondolással és új szereplőkkel.

A Rózsavöröskét tehát elkaszálták; soha nem tudjuk meg, hogy jól jártunk-e.

Happily Ever After

Mindkét fenti példánál korábban megjelent egy meglehetősen bizarr, de egészen érdekes Hófehérke-újragondolás, amely a fentiekkel ellentétben egyrészt valódi folytatás, másrészt nem a Disney készítette.

De a Disney tette tönkre, méghozzá módszeresen és bosszúszomjasan.

A Happily Ever After John Howley animációsfilm-rendező 1989-es műve; ránézésre amolyan Temuról rendelt Hófehérke, de végignézve azért kiderül, hogy egészen korrekt filmről van szó, egy-két eredeti ötlettel és nagyszerű szinkronszínészekkel. A nagy klasszikusnál azért persze olcsóbb és kevésbé minőségi. A történet ott kezdődik, hogy Hófehérke és a herceg boldogan élnek, azaz élnének, ám felbukkan a gonosz mostoha bátyja (mert mint kiderült, volt neki egy), aki olyan hatalmas varázsló, hogy képes sárkánnyá változtatni. A herceget elrabolja, a birodalmat kietlen pusztasággá változtatja, Hófehérke pedig elindul megmenteni kedvesét a hét törpével.

Hófehérke egy kicsit talán hasonlított a Disney-féle változathoz, de többi szereplő, a stílus, a dalok egyáltalán nem, és a történet is teljesen eredeti volt, az óriáscég mégis kíméletlenül megtámadta a projektet és mindent megtett, hogy a film a kukában végezze. Ugyanez a rendező két évvel korábban már készített egy Pinokkió-feldolgozást is, amiatt be is perelték azzal, ez az ő meséjük, a bíróság azonban (jogosan) Howleyéknak adott igazat, mondván, hogy a mese közkincs, azt bárki feldolgozhatja – akárcsak a Hófehérkét.

A Disney azonban ezek után évekig leste az alkalmat, hogy bosszút álljon; a Happily Ever After készítőire már a bemutató előtt rászálltak, és konkrétan addig nyomasztották őket, amíg egy csomó mindent meg nem változtattak. Az eredeti cím először Hófehérke: A kaland folytatódik, majd Hófehérke további kalandjai volt, egy ponton felmerült a meglehetősen heavymetálos

Hófehérke a Végzet birodalmában

is, de a Miki egeres cég addig erősködött, amíg ki nem vették a címből a főszereplőt, így lett végül a semmitmondó Happily Ever After. (Magyarországon egyébként Hófehérke 2: Boldogan éltek, míg… címmel került videoforgalmazába a mese.)

A készítőknek végül még a törpék nemét is meg kellett változtatniuk. Átírták a történetet úgy, hogy Hófehérke nem az eredeti szereplőkkel, hanem azok unokanővéreivel indul el a nagy kalandra: igen, ebben a mesében minden törpe lány. Ez egyébként egész jó húzás volt, mindegyik karakter jól sikerült, és még különleges képességeket is kaptak. Érdekesség, hogy az egyikük eredeti szinkronhangja Gábor Zsazsa volt.

Ez is érdekelhet Gábor Zsazsa Megnézem

A filmet végül itt-ott – például a Fülöp-szigeteken – bemutatták 1989-ben, de mivel a forgalmazó Filmnation (részben a Disney ármánykodása miatt) lehúzta a rolót, igazi világpremierje csak négy év múlva volt. A Disney azonban még ekkor sem nyugodott: egy aljas húzással épp a bemutató napján újra mozikba küldte A kis Hableányt, méghozzá kőkemény reklámhadjárattal. Bejött: lenyomták vele a Hófehérke-folytatást, ami így el is tűnt a süllyesztőben. Nagyon úgy tűnik tehát, hogy van az a Hófehérke-történet, amiben nem a gonosz mostoha, annak bátyja, vagy egy pénzéhes törpe a főgonosz. Hanem maga a Disney.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top