Tamás, rólad biztosan elmondható, hogy október-november környékén tuti lelépsz egy pár napra Londonba vagy Párizsba és nem pihenés címén. Dolgozni, inspirálódni mész. Hol voltál idén?
Idén Londonban és Krétán voltam, mint a L’Oréal Professionnel nagykövete, prezenter fodrásza. Valójában a fodrászok életében a két legfontosabb időszak – a szakmai életük tekintetében – a tavasz és az ősz. A nagy akadémiák tavasszal mutatják be a nyári trendeket, ősszel pedig a télieket. Én már a 90-es évektől kezdve járok majdnem minden ilyen eseményre. Általában ezek a show-k Londonban vagy Párizsban vannak. Hogy miért megyek és miért fontosak, erre egyszerű a válasz: ezeken a show-kon igazából irányvonalakat, inspirációkat látunk, valójában azt, hogy mi lesz a divat, hogy hová halad a trend. És mivel, én bemutató fodrász is vagyok a L’Oréalnál, így személy szerint nekem nagyon fontos, hogy kapjak egy megerősítést abban, hogy az általam vitt irány együtt halad-e a trenddel vagy sem. Szerencsére az előbbi szokott bejönni. Most ősszel készítettünk egy kollekciós fotósorozatot a L’Oréal Professionnelnek. Ebben a 80-as éveket próbáltuk megidézni. Itt is egy markáns inspiráció volt, ami vezetett. A Guccihoz frissen bekerült egy fiatal divattervező, aki lehet a szülei gardróbjából, előkapott egy bomber dzsekit. Leporolta, különböző kínai mintákkal megtűzdelte, piacra dobták, és hirtelen óriási divat lett belőle. Ez a dinamika nagyon hatott rám, és elkezdtem csinálni egy enyhe punk vonalat a frizurákban. Az októberi londoni show-n is azt láttam, hogy nagyjából majdnem mindenki ráült erre a soft punkos hullámra, a nagy akadémiáknál is jelen volt a 80-as évek nagy volumenű világa. Tehát a show-k iránymutatók, ami hat ránk, fodrászokra vagy épp fordítva is igaz ez. Hisz például novemberben Krétán a L’Oréal magyar nagyköveteiként egy olyan show-t hoztunk össze, ahol a mi inspirációink hatott a külföldi fodrász kollégákra, barátokra. Idén David Bowie halála kapcsán egy olyan extravagáns bemutatóval készültünk, ahol ennek a fenomenális pasasnak a nagyon színes, nagyon változatos frizuráinak hangulata köszönt vissza. Az egész rövid, az egészen felnyírt fazonoktól az erős frufrukig, mindent csináltunk. Nagyon nagy siker volt. A show után olyan visszajelzéseket kaptunk, amik arról szóltak, hogy vagány és trendhez igazodó irányokban gondolkodunk. Ezt azért is volt jó hallani, mert, mi magyarok azért azok a hajvágós fiúk vagyunk, szeretjük a technikát.
Ez a fajta fodrász hozzáállás nemzetenként más és más?
Az átlag világdivat picit inkább a texturáltságra megy. A volumen nagyobb a hajaknál, ezt nagyon sokan úgy érik el, hogy nem vágnak hajat, hanem stylingolnak. Sütik, becsavarják a hajat.
Elég ehhez egy Kim Kardashian vagy egy Beyoncé
Elmondható az, hogy a hajtrendet a fodrászok határozzák meg?
Valamennyire formálni, módosítani tudjuk a trendeket, de viszont az az információs őrület, ami körülvesz minket, jelentős részben hat a divatra. Bármi megjelenik, az pár nap alatt divat tud lenni. Ha valaki kitalál valami irdatlan nagy baromságot, az felkerül a netre, lehet, hogy 2 nap alatt pár ezer követője lesz. Tehát nem feltétlenül formálódik a trend egy neves fodrász által. Elég ehhez egy Kim Kardashian vagy egy Beyoncé. Ha ők előrukkolnak egy új frizurával, az jobban formálhatja a trendet. Ez nagyon érdekes.
Mi most a trend?
Most azt figyelhető meg, hogy megint a homlokközépig érő, erős frufru a divat. Az előző kérdésre visszacsatolva, volt nemrég egy nagyon vicces videó, ahol egy kínai lány live-ban levágta a frufruját. Pont homlok középig érő frufrut sikerült vágnia. A kislány persze visított a rémülettől, hogy mit vágott. Viszont lehet, hogy pont ez a felkapott videó hatott részben a mostani frufrutrendre. De a trendekre visszatérve, most nagy attrakció a platinaszőke haj, kékes-lilás beütéssel.
A 80-90-es években volt ennyire szapora a trendváltozás?
Ott kiegyensúlyozottság volt. Az angol pop kultúrából jött le minden és sokkal lassabban. Mindig szerettem az angol irányt. Néztem anno a Bronski Beat együttest, figyeltem a hajukat. Ők ugyanúgy hatottak a fiatalokra, mint ma a Kardashianék. Nem volt akkor step-by-step videó, meg streamelés. Néztem a klipeket, így tanultam meg a technikákat.
Szívügyed a továbbképzés. Az újhullámok vagy a biztos alapok a fontosak?
Én a L’Oréalhoz kötődöm. Így itthon általuk 10-15 féle oktatás érhető el. Évente 4 alkalommal tartok short cut, vagyis női rövidhajvágás workshopot. Teltházas, erre mindig van igény. Egyszer valaki azt kérdezte, hogy hogy tudok 5 órán át beszélni. Igazából arról, amit szeretek csinálni és fontos is számomra, hogy azt átadjam, órákig tudok beszélni. Viszont azt látom, hogy a világ vezető divathullámai sokszor elviszik a fodrászokat a fodrászat esszenciális részétől. Egyhossz vágás, szép felsütés, a wow-faktor persze a levegőben, de aztán otthon jön a küzdelem, a hosszas próba a reprodukálásra. Persze vannak hajak, amik alkalmasak erre és vannak olyanok is, akiknek otthon van a hosszas hajigazításra idejük. De a többségnek az olyan fodrászra van szüksége, mint mi, akik a pontos vágást preferálják. Akik úgy vágják le a hajakat, hogy az otthon, mosás, szárítás után is pár perc alatt úgy áll, ahogy annak állnia kell. Ilyenkor látom hogy még szükség van rám, nem kezdek idegeskedni, hogy kimegyek a divatból.
A magyar nő bátran vágat
Trendkövető a magyar nő?
Milyen fodrászhoz jár? Ez nem mindegy. De persze, van abszolút divatkövető. Egy fiatalnak a trendi haj az egyik kifejező eszköze. A legutolsó trend szerint levágatja a haját, így tudja megmutatni magát. Van a másik, aki ráér bíbelődni a hajával. És van a harmadik típus, aki a praktikus, aki a gyorsan elkészíthető, divatos hajat kéri. Egy jó fodrász mindenre felkészül, mind a három típus igényére kész, és mind a három típusnak a legmegfelelőbbet vágja. Nem mondhatom azt, hogy csak egy típusú frizurát szeretek vágni. Én is sütögetek, nagy, őrületes volumeneket csinálok, és vágok. Multinak kell lenni.
Amikor beül eléd valaki, egyből tudod, mielőtt megszólalna, hogy mi áll jól neki?
Kell egy szakmai rutin, de persze, vannak bizonyos jelek, amik sokat elárulnak. Az öltözködési stílus sokat elárul. Nem is szeretem, ha valaki kiöltözve jön hozzám. Nekem nagyobb segítség, ha önmagként érkezik. De Párizsból rengeteg képzést kapunk ebben a témában. Volt egy fodrász, aki az úgynevezett első érintés módszerét követte. Ez abból állt, hogy az új vendég konzultációja során megkérte a vendéget, hogy nyúljon bele a hajába. Ez a mozdulat mindent elárult. Aki fölfelé emelte a haját, az tömeget szeretett volna. Aki lefelé húzta, az valószínűleg vékonyabb sziluettre vágyott. Az ilyen mozdulatokból tényleg rögtön megvan a válasz. Még egy fontos dolog van, amin mindig nevetnek, de abszolút igaz: egy nő mindig mást akar, mint ami épp van. Az egyenes hajú hullámosat, a vékony szálú dús hajat szeretne. És ez a világon mindenhol így van, ennyi tapasztalat után ezt elmondható bátran. Egy kicsit a lelkükhöz igazítva is vág az ember ilyenkor.
Bátran vágatunk hajat?
A short cut workshop anyagban van egy ilyen lélektani határról szóló rész. A magyar nő egyébként bátor, bátran vágat. De ami számomra érdekesebb ennél az az, hogy mikor vágat. Mert, hogy az is igaz, hogy akkor vágatnak a nők, ha valami nagy döntést hoznak. Persze fodrászként nekem marha fontos, az is, hogy hogyan hozza meg ezt a döntést. Nem mindegy, hogy a hosszú szőkéből a rövid vörös hogyan születik meg. Mert kétféle lélektana van ennek: lehet, hogy első felindulásból vágat, és másnap lezokogja a csillagokat az égről, és én leszek a legszemetebb fodrász. És van, amikor tényleg nagy elhatározás van a történet mögött. Szóval nem könnyű helyzet ez. Ez olyan, mint Hrabal Sörgyári capricciójában, amikor a hosszú, fenékig érő hajjal bemegy a fodrászhoz a lány, és vágat egy rövid hajat. Fantasztikus szuggesztió van ebben a részben, ahogy a csóró fodrász kínlódik. Hát van, hogy én is így kínlódok, mert alapszabály, hogy mindig a vendég dönt, övé az utolsó szó.
Akár hosszú, akár rövid; hogyan ápoljunk a hajat?
A hideg miatt most sokkal gyorsabban zsírosodik a haj. Ha valaki jó sampont használ, nyugodtan mossa a haját sűrűbben, de hígítsa fel vízzel a sampont. Balzsammal viszont ilyenkor óvatosan. Az utóbbi 10 év a haj forradalma, minden típusú hajra, minden problémára van valamilyen szer. Sokan neki mernek állni egy otthoni haj szőkítésnek, aminek az eredménye elvattásodott haj lesz. Régen ezt le kellett volna vágni, de a mai szerekkel egy pár kezelés után vissza tudjuk állítani a haj régi szerkezetét. Nagyon fontos a megfelelő termék kiválasztása. Professzionális termékeket csak olyan professzionális fodrászatokban lehet megvásárolni és a választásban mindig segít a szakember. A jó döntéshez viszont a terméken kívül a fodrász szaktudása is kell.
És ha valaki nem tud bemenni egy profihoz?
Akkor nagy bajban van, mert ott áll egy kb. 15-20 méter hosszú pultnál és van rajta 500 termék. Válassz! Ez nagyon nehéz, de a retail piacon is látom, hogy már kezd hajspecifikus lenni a termékpaletta. Festett hajra, vékonyszálúra, sok minden van mindenféle termék, de nagyon oda kell figyelni, hogy mit veszünk.
6 gyors kérdés maradt a végére Tamás. 1 rövid választ adhatsz mindegyikre:
Konkrét elképzeléssel jöjjön a vendég, vagy bízza rád a fazont?
Bízza rám. Jobban jár.
Vágás vagy ápolás?
Kinek mi. Valakinek én is az ápolást javaslom, pont az anyagaink miatt…, de inkább vágás.
Hosszú vagy rövid?
Félhosszú. Most a long bob nagyon megy.
Hullámcsat vagy rendes csat?
A rendes csat jobb.
Hajgumi vagy fogas csat?
Fogas.
Szőke vagy barna?
Szőke. Most ezt annyira tolják, tincsekkel benne, szürkés árnyalatokkal; inkább a szőke.
És egy plusz kérdés: klasszikus vagy trendi?
A klasszik fazon mindig jelen van, csak egy jó hajvágó fiú kell hozzá, hogy az trendi lehessen a végén.