Na tessék, már annak is húsz éve, hogy elindult az Ally McBeal. Ez az évforduló azonban nemcsak a „te jó ég, mennyi idő telt el” élményét és az obligát nosztalgiát hozza magával, hanem egy érdekes felismerést is: a klasszikus sorozat bizonyos szempontból egészen határozottan megelőzte a korát. Na persze nem az ötletével vagy a sztorijával, mert a – pardon, nevén fogjuk nevezni a gyereket – beltenyészetként funkcionáló ügyvédi irodáról és a kapcsolódó, hasonló rendeltetésű tárgyalótermekről szóló történet még bőven a nemrég negyedszázadossá vált Melrose Place vagy a Beverly Hills, 90210 enyhén szürreális világát juttatja eszünkbe.
De nézzük csak meg a kivitelezést, meg mindazt, amit magával vont – ha úgy tetszik, az Ally McBealt mint jelenséget –, és látni fogjuk, hogy ugyan az internet hajnalán indult, amikor még egy betárcsázós modem is űrtechnológiának számított, a legmenőbb weboldalak pedig pont úgy néztek ki, mint amelyeken ma a padlón hemperegve nevetünk, de olyan volt az egész, mintha kifejezetten a modern közösségi médiának találták volna ki. Hogy mire gondolunk? Hát íme.
Egy mémbánya volt
Aki egy kicsit is ismeri a sorozatot, annak ezt nem nagyon kell magyarázni. A főszereplőnő, aki mindig hasra esik, ha valaki megtetszik neki, a tokafétisben szenvedő főnöke, aki csak úgy ontja magából a saját magáról elnevezett életbölcsességeket, a fishizmusokat, a másik főnöke, aki mindent távirányítóval működtet a vécédeszkától a partnere cipőjének magas sarkáig, és titkos búvóhelyet tart fenn magának a mellékhelyiség egyik fülkéje mögött, meg aztán ugye maga ez a bizonyos koedukált mellékhelyiség is – képzeljük csak el, mi ment volna az interneten, ha ez a rengeteg kiváló alapanyag a megfelelő időben dől ránk! (Tegyük hozzá: az azért inkább szerencse, hogy John Cage vécéakrobatikájából nem lett valamiféle protoplanking.)
Nyitott is volt a mémekre
Az még hagyján, hogy mennyi mémhez adta fel a magas labdát az Ally McBeal – a pláne az, hogy már bőven a mémek kora előtt le is csapta az elsőt, ami felé repült. 1997-ben annyira nem voltak még gifek és videók a neten, hogy ekkor indult hódító útjára az első ilyen jellegű tartalom, ami virálissá vált: egy táncoló csecsemőt ábrázoló 3D animációból generált gif, a Dancing baby, ami időnként még ma is feltűnik a legkülönbözőbb helyeken.
Az egyik első dolog pedig, ami mémmé emelte, az volt, hogy az Ally McBeal készítői rögtön a tizenkettedik epizódban felhasználták a sorozat legendásan szürreális álomjeleneteinek egyikéhez, majd a későbbiekben újra meg újra bevetették, ráadásul mindig a kínos pillanatok királya, David Hasselhoff által is hitelesített Hooked on a Feelinggel aláfestve. Ha valami, hát ez biztosan megelőzte a korát.
Zeneileg is topon volt
Apropó zene: szépen öregedő szereplői mellett az Ally McBealnek saját bárénekesnője is volt az önmagát alakító Vonda Shepard személyében. Az ilyesmi mindig jól sül el (gondoljunk csak a régen és ma egyaránt előremutató Twin Peaksben éneklő Julee Cruise-ra vagy a True Detective második évadából Lery Lynnre), de itt a készítők még tovább mentek, és sokszor a legnagyobb sztárokat is megnyerték egy-egy fellépésre Stingtől Elton Johnig, ami manapság megint csak remek beszédtémát jelentene az internetnek hétről hétre (nem véletlen, hogy a zenére és a – gyakran zenész – sztárvendégekre erősen építő Miami Vice is visszatér hamarosan).
Dalt is írtak róla
2000-ben a Da Vinci’s Notebook zenekar még egy poénos feldolgozást is készített Ally McBeal címmel Bob Dylan Like a Rolling Stone-jából. Manapság, amikor bármilyen jelenségről készülhet egy vicces kis szám a YouTube-ra egy óra alatt, és túl vagyunk azon is, hogy a Harry Potter önálló zenei műfajt inspirált wizard rock néven, talán már nem tűnik olyan nagy truvájnak a dolog, de nézzünk újra az évszámra: ez még a régi világ, ahol az ilyesmi leginkább (bocsánat) a jövő zenéje volt.
Vitát generált a feminizmus kapcsán
Nem éppen pozitív tulajdonsága az Ally McBealnek, hogy a feministák szerint a könnyelmű, szakmai kompetenciát sosem mutató, érzelmileg instabil főszereplő lealacsonyította a nőket, de az tény, hogy emiatt még a Time címlapjára is felkerült a sorozat, szóval el lehet képzelni, mekkora vihart kavarna a történet ma, amikor minden korábbinál forróbb téma a nők egyenjogúsága, és rendelkezésre áll már az internet is. (Pláne, hogy a sorozat már 1998-ban is reagált a Time-címlapra, tehát ez feltételezhetően most sem maradna el.)
Sőt, az anorexia ügyében is
Nem kellett ahhoz se nagyon a web, hogy jókora botrány kerekedjen a főszereplő, Calista Flockhart rendkívül vékony alakja körül is: a színésznőt sokan azzal vádolták, hogy anorexiás, és ünnepelt sztárként népszerűsíti a kóros soványságot. Ő viszont a sorozat befejezéséig tartotta magát ahhoz, hogy nem beteg, és nem drogozik, csak nem eszik édességet, és sokat edz – hogy aztán 2006-ban elismerje, mindkét téren túlzásba esett, és tényleg voltak problémái a testképével. 10-20 évvel később, amikor már tényleg mindenki beleszólhatott volna, valószínűleg ez az ügy is még nagyobbra dagad.
Saját univerzuma volt
Talán sokan nem emlékeznek már rá, de az Ally McBeal közös univerzumban játszódott az Ügyvédek című sorozattal, és a történetszálak néhányszor keresztezték is egymást, így a szereplők is jöttek-mentek a két (egyébként rivális csatornákon futó) produkció között. Mondani sem kell, hogy ami akkoriban még csak egy jópofa csavar volt, az ma a tévégeekek legperverzebb álmait váltaná valóra.