Sztárok

Tenki Réka: „Egyből visszahozta az összes emléket az első terhességem idejéből ez a film”

Annyira közel a szülése – azóta már meg is történt –, hogy az interjúkat sem ígérhette biztosra, így nagy a megkönnyebbülés, amikor mégis megjelenik az első decemberi havazás napján. Láthatóan izgul, hisz legyen bármilyen ismert, a Seveled az első filmfőszerepe, és nagyon szívén viseli a sorsát.

Hogy érzed magad?

Várom a holnapot, hogy mi lesz. Holnap lesz a bemutató, és izgulok, hogy a nézőknek hogy tetszik majd. Érdekelnek a visszajelzések, meg az, hogy hányan fogják megnézni. Ez mindig izgalmas.

Orosz Dénes eddigi filmjeinek, a Poligamynak és a Coming outnak a férjed, Csányi Sándor volt a főszereplője. Nem volt szó arról, hogy ti ketten játsszátok a Seveled főszerepeit?

Nem emlékszem, a Sanyi szóba jött-e Dénesnél. Én már úgy kerültem a filmbe, hogy Mészáros Béla fix volt férfi főszereplőként. Úgy tudom, hogy Dénes rá írta a forgatókönyvet.

Tenki Réka

Fotó: Sárosi Zoltán

Szeretnétek együtt dolgozni?

Mindenképp. Nagyon jó színésznek tartom, akivel jól tudok együttműködni. Egy közös főszerep azonban nemcsak filmen, hanem színházban is várat még magára.

Keresitek a lehetőségét?

Ha jön valami jó, biztosan nem fogjuk visszautasítani, de eddig még nem volt semmi olyan, amire azt mondtuk volna, hogy ezt mindenképp meg kell csinálnunk, mert ez az a kihívás, amire mind a ketten vágytunk.

A Seveled esetében Béla mellé nagyjából ötven színésznőt próbáltak ki. Téged feszélyeznek a meghallgatások, vagy jól viseled őket?

Ez változó, nagyban függ az ember kedvétől is. A castinghelyzetek sosem jók. Ott nem lehet jól teljesíteni. Ma már nem tulajdonítok ennek akkora jelentőséget. Általában az első körnél megtanulod a jelenetet, elmész, de ott úgyis az fog dönteni, hogy a rendező ilyen karakterre gondolt, vagy sem. A második körben már azok vannak, akikbe a rendező belelát valamit, és nagyjából itt kezd szerepet kapni az, hogy a meghallgatáson hogyan teljesítünk. Persze az első körnél sem teljesen elhanyagolható a teljesítmény, de ott még sokkal fontosabb, hogy a rendező agyában mi van az adott figuráról. Az igazi munka a második körtől jön.

Te szoktad érezni castingon, ha egy rendező beleszeret a játékodba?

Változó. Olykor azt is érzed, ha igen, meg azt is, ha nem. Máskor meg azt érzed, hogy borzalmas voltál, nem figyelt rád a rendező, végül mégis te kapod a szerepet. Nincs erre recept.

Ijesztő volt, amikor a forgatókönyvben azt olvastad, hogy a karakterednek terhesen, nagy hassal kell előadnia egy táncot?

Mindenki rá van kattanva erre a táncos témára. (nevet) A helyzet hozta magával, hogy ezt meg kellett csinálnom. Nagyon kiszolgáltatott, aki egyedül marad terhesen, és hiába próbál normális jövőt teremteni magának, nem sikerül, mert mindenhol akadályokba ütközik. Lásd a bankos jelenetet, amikor hitelkérelmet akar benyújtani. Ez egy megalázó helyzet számára, de nem tud mit csinálni, mert az élet ezt hozta. Beszélgettem olyanokkal, akik ezzel foglalkoznak, és ők terhesen nem dolgoznak. Viszont Saci rákényszerül.

Tenki Réka

Fotó: Kiss Nelly / Intercom

Szoktál kutatómunkát végezni a szerepeid kedvéért?

Igyekszem. Ha nem tudok személyes kapcsolatot létesíteni egy érintettel, akkor próbálok minél többet olvasni a témáról. Színházban ez úgy történik, hogy kapunk egy darabot egy írótól, én pedig igyekszem tőle és a kortársaitól is minél többet olvasni, hogy tudjam, milyen korban alkotott, mi volt a fejében… Nem biztos, hogy ez meglátszik a munkán, de nekem fontos. Kell a fejemben valaki, akit el tudok képzelni.

Szereted a romantikus vígjátékokat?

Az igényes mozikat szeretem műfajtól függetlenül. Ha igényes romantikus vígjátékról van szó, az Igazából szerelem szokott eszembe jutni.

Szerinted mi kell ahhoz, hogy egy filmen születő szerelmet elhiggyenek a nézők?

Ebben a filmben az a jó, hogy mindenkinek tudsz drukkolni. És ez nemcsak a forgatókönyvön múlik, hanem azon is, hogy izgalmasak a személyiségek, akikkel találkozunk, és az is fontos, hogy jó színészek játsszák őket. Ha olyan karaktereket láthatunk, akik képviselnek valamit, az mindig segít. A Seveledben minden szál képvisel egy önálló történetet, amire nézőként kíváncsi vagy.

Fotó: Kiss Nelly / Intercom

Mi a kedvenc romkomod?

Hű, ez nehéz. A Micsoda nő! annak számít?

Az az abszolút romkom.

Akkor az. (nevet) Ez jutott leghamarabb eszembe.

Béla azt mondta nekem, hogy számára ez a film arról szól, hogy van egy generáció, amely képtelen felnőni és felelősséget vállalni. Számodra miről szól? Miért mondtál rá igent?

Számomra a Seveled a változásról szól. Mindhárom fő karakter nagy változáson megy keresztül a történet során. Változás előtt állnak, és nem tudják, hogyan fognak megoldódni a dolgaik, aztán összekovácsolódnak, és együtt az élet valahogy megoldja őket. De ha csak abba gondolok bele, hogy a film egy terhesen egyedül maradó, lakással nem rendelkező fiatal nőt mutat be, akkor egy olyan kiszolgáltatott helyzetet láthatunk, amit magyar közönségfilmben csak nagyon ritkán. Saci egyedül van, mint a kisujja, és van egy elég erőteljes karaktere, amit nem mindenki tud tolerálni. Nem mindig kellene kimondania mindent, amit gondol. Hogy miért mondtam rá igent? Imádok forgatni. Örültem, hogy ez egy olyan film, ahol a női karakterek nemcsak kiegészítők: itt mindenki fontos.

Sok filmben játszottál már, de ez az első nagy főszereped. Nagyon más így egy forgatás, hogy felépíthetsz egy ilyen hosszú karakterívet?

Nagyon fontos, hogy része vagy az egész filmnek az elejétől a végéig, és nemcsak beesel pár napot forgatni. Így benne van a vérkeringésedben több hónapon keresztül. Fontos az, hogy ilyenkor érzed: van rajtad felelősség. A Testről és lélekrőlben ismertem a jeleneteim, és teljesen Enyedi Ildikóra hagyatkoztam, mert ő látta, hogy mit szeretne ezekkel kezdeni. Nem láttam át a nagy egészet. Persze a Seveledben sem láttam át mindent, hiszen egy film gyökeresen meg tud változni a vágás során, de legalább volt egy elképzelésem róla. Ettől még az én fejemben pörgő film lehet teljesen más, mint ami aztán mozikba kerül.

Előfordult már veled, hogy teljesen más lett egy filmed, mint ahogyan azt a forgatáson elképzelted?

Igen. (nevet)

Fotó: Kiss Nelly / Intercom

Maradjunk ennyiben?

Igen.

Saci karaktere már megjelenésében is elég figyelemfelkeltő: mind a frizurája, mind a ruhái elég különlegesek. Ilyen volt már a forgatókönyvben is, vagy te is sokat alakítottál rajta?

Nyilván a forgatókönyvben is hasonlóan volt leírva. Dénesnek erős koncepciója volt a karakterről, valami olyat szeretett volna látni, ami eltér a szokásostól. Aztán jön a jelmeztervező, a sminkes meg a fodrász, akiknek meg kell valósítani, hogy egyezzen az, ami az ő fejükben van, meg az, ami a rendező fejében kialakult erről. Ehhez még hozzájön, hogy mi az, ami annak a színésznőnek jól áll, és mi az, ami már nem. Mit lehet belőle kihozni? Volt egy többnapos ruha- és sminkpróbánk: rengeteget próbálkoztunk és fotóztunk. Nagy munka volt megtalálni azt a stílust, ami kifejezte, hogy Dénes fejében mi élt Saciról.

A műhas mennyire valósághű helyettesítője az igazinak?

Egyből elkezdett fájni a derekam, ahogy felvettem, visszahozta az összes emléket az első terhességem idejéből. Ettől függetlenül egy jó színésznek nincs szüksége műhasra, anélkül is tud terhes lenni, mint ahogy nem kell bérgyilkosnak sem lennem ahhoz, hogy egy filmben meg tudjak ölni bárkit. A műhas kényelmetlen volt, hozzá kellett szoknom, abban rejtették el a mikroportot satöbbi, de ez a munka, meg kell csinálni, hiába, hogy normálisan még pisilni se tudtam elmenni vele.

Mészáros Béla mellett a legtöbb közös jeleneted Básti Julival volt. Milyen volt egy élő legendával dolgozni?

Nekem Básti Juli az egyik példaképem, és nagyon vártam, hogy megint találkozhassak vele. A Nemzeti Színházban A sirály című előadásban dolgoztunk már együtt. Volt, hogy csak azért jártam be próbákra, mert nézni akartam, hogy ő hogy próbál. Nagyon szeretem a Julit, és azt, ahogy ő dolgozik.

Fotó: Kiss Nelly / Intercom

Az ember nem fagy le, ha a példaképével kell együtt dolgoznia?

Volt bennem izgalom, de annyira meg akartam neki felelni, és annyira akartam, hogy szeressen velem dolgozni, hogy mindent megtettem ezért. Még véletlenül se érezze azt, hogy ki ez az ügyetlen senki. (nevet) Én is adni akartam neki. Azon voltam, hogy jó legyen közösen forgatni, és miután elindul a munka, ezeket a gátakat át is lehet hidalni. Elkezdtünk együtt dolgozni, lélegezni, és ment minden magától. Csak túl kell esni a kezdeti izguláson.

A film alaphelyzete az, hogy egy hazug szerelemre építetek fel egy valódit. Hiszel abban, hogy elhazudott érzelmekből valódiak születhetnek?

Ezen még nem gondolkodtam… Végül is ez egy kegyes hazugság. Gergő anyukája haldoklik, ő pedig meg akarja adni neki azt, amire a legjobban vágyik a világon. Ez a része szerintem igazolva van. Lehet, hogy hasonló helyzetben én is megtenném.

Azt már eltervezted, hogy ha megszületik a második gyerek, mennyi időre fordítasz hátat a munkádnak?

Nem tudom, az elsőnél se tudtam. Ezt majd érezni fogom. Mindig megérzi az ember, hogy mikor van az a pont, amikor újra eljön az ideje a munkának. Nem szeretnék időpontot mondani, mert az élet úgyis mindent felülír. Az első gyerekkel egy évig voltam otthon, azt a rövid kitérőt leszámítva, amikor nyolc hónap után elmentem pár napot forgatni a Testről és lélekrőlbe. Meg elkezdtem az Egyasszonnyal foglalkozni otthon, éjszakánként.

Fotó: Kiss Nelly / Intercom

Úgy tudom, mégsem maradunk teljesen nélküled, mert lesz egy RTL-es sorozatod is, a Mellékhatás, amit már le is forgattál.

Még nem láttam a végeredményt, de a forgatás nagyon izgalmas volt. A béranyaságról szól, de nem akarok sokkal többet mondani, mert nem tudom, mi az, amit már elárulhatok. A lényeg az, hogy végre egy kereskedelmi csatornán olyan sorozat indul, amiben jó színészek vannak, igényes a forgatókönyve, és a témája sem az a könnyű, esti szórakozás kategória. Komoly problémákról lesz benne szó. Remélem, hogy megtalálja a közönségét.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top