Hihetetlen, de Mickey Rourke már több mint negyven éve a pályán van. Egyike Hollywood nagy ösztönszínészeinek, igazi dúvad, aki megfelelő kezekben kiemelkedő teljesítményre képes. Csakhogy nagyon kevesen vannak, akik épp vele szeretnének együtt dolgozni: nehéz természete, kiszámíthatatlansága és egyre érthetetlenebbül torzuló arca minden rendezője és színészkollégája munkáját megnehezíti. Ennek ellenére máig van valami szerethető Mickey Rourke-ban, aki lassan, de biztosan változott át önmaga paródiájává. 20 kép egy nem mindennapi életből és karrierből.
1980
A hetvenes években Rourke még bokszolói karrierben gondolkodott, és el is kezdte építeni a sportolói karrierjét, ám egy agyrázkódás után azt tanácsolták neki, hogy egy darabig ne térjen vissza a ringbe. Ekkor kezdett el kacsingatni a színészet felé. Az első nagy szerepét egy 1980-as tévéfilmben, a City in Fearben játszotta, ahol sorozatgyilkosként ismerhették meg a nézők, és rögtön mindenkinek feltűnt a tehetséges újonc sármja.
1983
Rourke lázadó image-ét azonban a Rablóhal című Francis Ford Coppola film vezette be a köztudatba, ahol a Motoros Srác szerepében tényleg egyfajta új James Dean-né vált. Makacssága már ekkortájt feltűnt a filmeseknek: a technikusok folyton kérték, hogy hangosabban beszéljen, de ő továbbra is inkább csak halkan morgott az orra alatt.
1985
Ahhoz képest, hogy ő volt az álomgyár új álompasija, Rourke gyorsan bekötötte a fejét. A Hardcase című tévéfilm 1981-es forgatásán ismerte meg Debra Feuer színésznőt, akit aztán feleségül vett. A képen egy Los Angelesi étteremből kifelé jövet láthatjuk őket, miközben a színész bolondozik egyet a fotósnak.
1986
Feuer nehezen viselte, hogy férje egyre népszerűbbé válik. Rourke később azt mesélte, hogy miután a Kim Basingerrel forgatott 9 és ½ hetet követően szexszimbólummá vált, a felesége egyre féltékenyebb lett, sőt arra is megkérte a színészt, hogy a jövőben lehetőleg ne vállaljon többé hasonló szerepeket. Rourke megdolgozott azért, hogy a vásznon ilyen jól nézzen ki: a forgatás előtt tizenöt kilót dobott le.
1987
Rourke tett azért, hogy Debra Feuer még féltékenyebb legyen: az Angyalszív forgatásán Lisa Bonet-vel és Charlotte Ramplinggel is érzéki jeleneteket forgatott. A film Amerikában nem lett akkora siker, viszont Európában imádták, és Rourke főképp a franciáknál óriási sztárrá vált általa. Itt kezdődött azonban a színész vesszőfutása: az Angyalszív rendezője, Alan Parker annak idején sok helyen elmondta, hogy Rourke kiszámíthatatlan és nehéz természetű színész, akivel nem könnyű együtt dolgozni, ami nem tett jót az ázsiójának Hollywoodban. Ráadásul a pénzt is szórta: egy alkalommal hat Cadillac-et vásárolt készpénzért, aztán mindet elajándékozta. A házában neki és a testvérének is hat Harley Davidsonja volt, egyfolytában bulikat tartottak, a szomszédok pedig valósággal menekültek a környékről. A legenda szerint Dustin Hoffman felhívta, hogy szerepeljen együtt vele az Esőemberben – Tom Cruise szerepét szánta neki – , de Rourke lerázta őt és vissza se hívta.
1988
Rourke többet között azt is kifejtette nyilvánosan, hogy a színészet nem igazi munka, nem dolgozó embereknek való. Ezt nyilván a hollywoodi producerek és rendezők nem hallották örömmel. A szíve visszahúzta a bokszoláshoz, de először csak színészként tért vissza a ringbe: az 1988-as Homeboy című filmben bokszolót játszott.
1989
A Vad orchideák című erotikus filmben Carré Otis színésznővel annyira egymásba habarodtak, hogy a legenda szerint a film egyik szexjelenetét nem megjátszották, hanem egy valódi dugásnak lehetnek szemtanúi a nézők. Rourke házassága ezt már nem bírta tovább: Debra Feuerrel elváltak, és megkezdődött Rourke sok éven át tartó kapcsolata Otis-szal, aki a második felesége lett. Sok éven át voltak együtt, de nem voltak jó hatással egymásra. Otis például Rourke mellett szokott rá a heroinra.
1991
Ebben az évben két fontos dolog is történt Rourke karrierjében. Egyrészt megcsinálta a Harley Davidson és a Marlboro Man című filmet, amiben Don Johnsonnal végig utálták egymást, a forgatás egy rémálom volt mindenki számára. Rourke utólag elmesélte, hogy csak és kizárólag a pénzért mondott igent a projektre, emiatt viszont utálni kezdte önmagát és kiábrándult nemcsak Hollywoodból, hanem önmagából is. Úgy döntött, hogy visszatér a ringbe és az annak idején félbehagyott bokszolói karrierjét folytatja tovább. Mondhatjuk, hogy az ügynöke (akinek Rourke gyakran még a nevét is elfelejtette) nem repesett az örömtől.
1994
Rourke jó eredményekkel kezdett, de aki ringbe száll, az előbb-utóbb nagy pofonokat is kapni fog. Ha végignézzük a Rourke-ról készült fotókat a korszakból láthatjuk, hogy ’94-ben jelentek meg az arcán az első látványos sérülések/torzulások. Ez év júliusában történt meg az is, hogy a felesége, Carré Otis kihívta rá a rendőrséget, mert bántalmazta őt. Az alábbi híres fotó egy Los Angeles-i rendőrőrsön készült. Rourke azonban nemcsak ezt bánta meg ebből az évből: Quentin Tarantino átküldte neki a Ponyvaregény forgatókönyvét (John Travolta szerepét szánta neki), de a színész még csak arra sem vette a fáradtságot, hogy elolvassa azt.
1995
A sok meccsen Rourke egyre több csúnya ütést kapott be. 1995-re már az arca olyan súlyos sérüléseket szedett össze, hogy maga a színész is érezte, hogy tennie kell valamit, ha a bokszolás mellett továbbra is szeretne szerepeket kapni. Az alábbi fotón ’95 novemberében Londonban látható a felesége, Carré Otis társaságában, aki az erőszakos viselkedése ellenére sem hagyta el őt.
1996
Miután vagyonokat költött plasztikai sebészekre, a korszak nem túl finom botox injekciós eljárásainak köszönhetően egy felpüffedt, kifejezéstelen arcú férfit hoztak ki belőle. A képen Karl Lagerfeld egyik sajtóeseménye vendégeként láthatjuk.
1998
Rourke az évtized végére egyre csóróbb lett, sokszor a barátai segítették ki őt kölcsönökkel, és kénytelen volt egyre kisebb házakba, majd lakásokba költözni. A kapcsolata ekkorra ment tönkre annyira Carré Otis-szal, hogy a válás mellett döntsenek. Rourke egyébként Otistól kapta kedvenc chihuahua keverékét, Lokit is, aki majd’ húsz éven keresztül volt hű társa a színésznek. A képen Rourke a 7. Winter Fest vendégeként látható a Nello étteremben.
2002
A válás hatása nem tartott olyan sokáig, Otis még visszament hozzá még egy hosszú körre, bár nem házasodtak újra. Az anyagi csőd Rourke-ot ismét visszazavarta a filmezéshez, egyre több szerepet vállalt. Az alábbi képen a Por fiatal szereplőivel, Mena Suvarival, Jason Schwartzmannal és Patrick Fugittal látható a Torontói Filmfesztiválon.
2004
A kétezres évek első felében szinte nem lehetett olyan fotót készíteni a színészről, ahol nem az exfeleségétől kapott kutyájával, Lokival lett volna együtt. Itt ép egy gitárfesztivál backstage-éből távoznak.
2006
Ahogy egyre több filmes lehetőség jött, úgy bízta magát egyre többször a plasztikai sebészek értő vagy inkább kevésbé értő kezeire. A képen a Tribeca Filmfesztivál Vanity Fair partiján látható kissé átszabott fejjel.
2008
2008 lett Mickey Rourke nagy visszatérésének éve. A pankrátor főszereplőjeként mindenki őt ünnepelte a Velencei Filmfesztiválon (a vörös szőnyeges fotó a fesztivál záróbuliján készült), és mindenki azt beszélte, hogy ezért a teljesítményért Oscar-díjat kell kapnia. Végül 2009 elején a díjat Sean Penn vihette haza. Rourke szerint a nyolcvanas és kilencvenes évek során olyan sok ember haragított magára, hogy akik ismerték őt, nem szavaztak rá, és ezért nem kaphatott Oscart.
2010
Mickey Rourke neve hirtelen a legkommerszebb hollywoodi filmek számára is érdekessé vált. Így fordulhatott elő, hogy a Marvel leszerződtette őt a Vasember 2 főgonoszának szerepére. A színésznek nem a rengeteg edzés és felkészülés okozott problémát, sőt még az sem, hogy orosz akcentussal beszéljen – bár sokat gyakorolta: mivel igazi technikai antitalentumnak tartja magát, nehéz volt meggyőzően kezelnie a számítógépet a kamerák előtt.
2014
Rourke sajnos sosem volt a jó filmes ízléséről híres: hiába adott neki második lehetőséget Hollywood, ő nem tudott élni vele, és pár év alatt ismét visszadolgozta magát a B-ligába. Az egyetlen kivételt Marv szerepe jelentette a Sin City folytatásában, ahol alig ismerhetünk rá.
2016
Színészként mostanában nem nagyon veteti észre magát, de ha egy paparazzi elkapja egy fotóra, arra mindig érdemes odafigyelni. Egyrészt olyan egyedi stílusa van az öltözködésben, hogy annak nincsen párja, másrészt az arca legalább két-háromévente megváltozik, és már nehezen követjük, hová tud még torzulni.
2020
Végül egy egészen friss, idén márciusi cowboyos fotóval búcsúzunk a 68 éves Mickey Rourke-tól, és kívánjuk neki, hogy a másodvirágzás után legyen esélye egy harmadvirágzásra is.