nlc.hu
Sztárok

Ezeken a pontokon retusálhatta Katalin hercegné a fotóját

Ezeken a pontokon retusálhatta Katalin hercegné a beismerten manipulált anyák napi fotóját

Kínos baki vagy megbocsátható emberi hiba? Ez a kérdés a brit királyi család legfrissebb fotója kapcsán, amely Katalin hercegnét és három gyermekét ábrázolja. A fotó ugyanis erősen manipulált, ezt pedig a szakértők és az internetezők sem hagyhatták szó nélkül.

Manipuláció lehetőségére hivatkozva több nemzetközi fotóügynökség is visszavonta kiadásából azt a hivatalos fotót, amely vasárnap jelent meg Katalin walesi hercegnéről, Vilmos brit trónörökös feleségéről, írja az MTI.

Kínos bakit követett el Katalin hercegné (Fotó: Getty Images)

Kínos bakit követett el Katalin hercegné (Fotó: Getty Images)

Mi történhetett?

Mint ahogyan már korábban írtunk róla, január közepén bombaként robbant a hír, miszerint Katalin hercegné pár nappal a 42. születésnapja után egy előre eltervezett hasi műtéten esett át. Az, hogy pontosan milyen beavatkozást is hajtottak végre a hercegnén az egyelőre még rejtély, az azonban biztos, hogy a műtét a palota közleménye szerint sikeres volt.

Aggodalomra adhat azonban okot, hogy Katalin minden hivatalos megjelenését lemondta egészen húsvétig és azóta sem látták. Mindeddig csupán egyetlen fotó látott napvilágot a hercegnéről, amelyen egy autóban ülve édesanyja mellett utazott. Azonban a rendkívül pixeles fotó könnyen lehet, hogy Katalin helyett inkább testvérét, Pippát ábrázolja.

Anyák napja alkalmából azonban megtörte a csendet a hercegné. A Kensington-palota ugyanis közzétett egy képet, amelyen Katalin hercegné és három gyermeke látható, a fotót pedig a palota tájékoztatása szerint Vilmos készítette még a múlt héten.

Manipulált vagy sem?

A fotó láttán rendkívül sokan megnyugodtak, a hercegné állapotának helyzete ugyanis izzásban tartotta az egész világot. Számos konteó is terjengett az internetezők között a hercegné hogylétéről. Voltak, akik szerint a hercegné meghalt, csak tagadja a palota, míg mások szerint kómába esett ezért nem látni. Szintén mások viszont azt gondolták, hogy Katalin celebkedésbe kezdett és a Big Brother következő évadának vagy az Álarcos énekesnek az egyik sztárja lesz. Úgy tűnik azonban, hogy még mindig nincs okunk a fellélegzésre, a szakértők ugyanis úgy vélik, hogy a leközölt fotó a családról erősen manipulált.

Három globális hír -és fotóügynökség az AP, a Reuters és az AFP hétfőre pedig vissza is vonta a fotót kínálatukból. Az AP azzal indokolta döntését, hogy közelről megnézve képet úgy tűnik, hogy a közlő manipulálta a képet. Majd azt is hozzátették, hogy a fotó ilyen állapotban nem felel meg a cég fotónormáinak, különösen Sarolta bal kezének elhelyezkedése tűnt számukra vitathatónak. Bár elsőre nem tűnhet fel a képet vizslatóknak, de a kis hercegnő kezével valami tényleg nincsen rendben, jól láthatóak rajta a retusálás nyomai.

A palota sokáig csendben maradt, ezt a hibát azonban nem sokáig lehetett magyarázat nélkül hagyni. A walesi hercegné végül magára vállalta a hibát és bocsánatot kért a szerkesztési hibáért.

Sok amatőr fotóshoz hasonlóan én is időnként kísérletezek a szerkesztéssel. Szeretnék mindenkitől elnézést kérni a tegnap megosztott családi fénykép által okozott zavarért. Remélem, mindenkinek, aki ünnepelt, nagyon boldog anyák napja volt. C.

– írta a hercegnő a közösségi média platformjain.

Mit szól ehhez egy szakértő?

A szóban forgó kép kapcsán egy kisebb eszmecsere is kialakult a szerkesztőségünkben a reggeli értekezlet folyamán. Bár most már a hercegné is bevallotta, hogy hibázott, így nem az volt a kérdés, hogy a fotó szerkesztett-e vagy sem, leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogy melyek azok a pontok, ahol elcsúszott a retusálás. A választ számunkra Neményi Márton kollégám tudta megadni, aki alaposan belevetette magát annak elemzésébe:

„15 éve foglalkozom digitális képekkel, és ezalatt megtanultam egy nagyon fontos szabályt, amelyet sosem szabad elfelejtenem: ha egy képről első ránézésre azt érzem, hogy valami nem stimmel vele, akkor biztosan kamu. Lehet, hogy akkor még nem tudom, micsoda, de az biztos, hogy ha eleget nézem, kiderül – és mindig kiderül.

Ami Katalin családi portréját illeti, arról egyfelől (pont a fentiek miatt) rögtön világos volt, hogy – a szokásos diplomatikus bullshittel élve – »erősen szerkesztett«. Bullshit nélkül: hamisítvány. Másfelől nem értettem, miért hír ez; a királyi családról készült összes PR-fotó nagyon durván manipulált.

Mióta fényképezik őket ahelyett, hogy festenék, azóta még soha egy fotót sem adtak ki a maga nyers valójában, mindig belenyúltak, ráfestettek, retusáltak, eltüntették a nem kívánatos részeket. A királyi családról szóló fotókon (vagy magán a királyi családon, de ez messzire vezet) számon kérni, hogy nem reprezentálja a valóságot, legalább akkora butaság, mint az Instagramtól várni ugyanezt – ha pedig a kettő találkozik, az magától értetődően kamu.

Kate Middleton családi portréja talán azért kavart mégis nagy port, mert még a kívülállónak is szemet szúr, mennyire béna a Photoshop (vagy az egyéb képmódosító app) jelenléte, és mert az AI-képek térnyerésének hála talán jobban ki van élezve a közönség az ilyesmire. Ráadásul, ha jól értem, ez az első képe hosszú idő után, mert megműtötték, vagy valami hasonló. (Nagyon hálás vagyok a sorsnak és a munkahelyemnek, hogy nem kötelező képben lennem.)

Ami magát a képet illeti, tele van az internet a leggázabb Photoshop-bakik listákkal, amelyeken csupa hasonló, vagy ennél súlyosabb »fotókat« láthatunk, ez legfeljebb azért érdekes, mert teljességgel érthetetlen, hogy mi volt a szerkesztő (azóta kiderült: maga a hercegné) célja. Nyilvánvaló, hogy »rendbeszedte« a haját, ezért is olyan természetellenesen életlen a (rendezői) bal oldalán, míg a másik oldalon tűéles. Ez látszik az árnyékon is, amelyet a kék pulcsi ujjára vet. A nő arca emiatt furcsán lebeg a kép közepén, még az is eszembe jutott, hogy egyáltalán nem volt jelen a fotózáson, és csak utólag szerkesztette oda magát (vagy maga köré a gyerekeit), de ez azért nem valószínű.

A bal oldali kézfejéről, amellyel a fiát öleli, hirtelen azt hittem, bemozdult – amivel nem lenne semmi baj –, aztán feltűnt, hogy ez valójában ugyanaz az életlenség, mint a haja körül, és itt még a pulcsi is áldozatul esett. Valamit megpróbált kezdeni a kisfiú furcsán tartott középső ujjával is, sikertelenül. A legárulkodóbb talán a kislány keze a kép szélén: azt még látni, ahogy körbeöleli a kézfejét a pulcsi ujja, afelett azonban összeomlik az egész, egyértelmű, hogy körbevágták és – még mindig ismeretlen okból – vékonyították a lány alkarját, a hátteret pedig valami nagyon furcsa klónozási technikával pótolták ki. A másik keze mellett a szoknya is furcsa, pontosabban az, hogy az takarja ki a pulcsit és nem fordítva, de itt még el is tudom képzelni, hogy egyszerűen így esett az anyag.

Sarolta pulcsija is a szerkesztés áldozatául esett (Fotó: Instagram)

Sarolta pulcsija is a szerkesztés áldozatául esett (Fotó: Instagram)

Ja, és természetesen mindenki arcán erős simító filter; ezt ma már mindenki kéri tőlem is, de gyerekekre ilyet rakni egészen vérfagyasztó. Azt viszont nem hiszem, hogy az arckifejezéseket egy AI-képgenerátor vagy egy erre betanított filter hozta volna létre, ez a természetesnek szánt, de azért eléggé kényszeredett mosoly egy-két fotós trükkel előcsalogatható.

Összességében ordít az egészről a »jóvanazúgy«-attitűd, ez pedig valahogy furcsán emberivé teszi ezt a családot. Ami nem kis teljesítmény ahhoz képest, hogy a monarchia lényege, hogy az uralkodó osztály minél távolabb legyen a közemberektől.”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top