nlc.hu
Szűrd ki cikkek

Dietetika és sport kisiskoláskorban

Az étel soha nem lehet jutalmazás vagy büntetés eszköze

Gyermekeink egészséges életmódra nevelését már az első perctől gyakorolnunk kell. Hazánkban már a kisiskolás korosztály nagy hányada is egészségtelenül, vagy hiányosan táplálkozik és évről évre növekszik a túlsúly és az elhízás gyakorisága minden korcsoportban. A probléma kapcsán Kovács Virág, a SYNLAB Sportdietetikai üzletág dietetikusának tanácsait olvashatjátok.

A kiegyensúlyozott étrend alapvető szerepet játszik a gyerekek és serdülők egészséges testsúlyának fenntartásában. A gyermekkorban kialakult étkezési szokások felnőttkorra rögzülnek, így minél több egészséges választási lehetőséget kínálunk a gyerekeknek, annál inkább csökkentjük életmóddal befolyásolható betegségek kialakulásának kockázatát.

Kovács Virág dietetikus

Kovács Virág dietetikus

A leggyakoribb táplálkozási hibák

A leggyakoribb hibák közé tartozik a gyermek számára túl kicsi vagy éppen túl nagy adagok kínálása, illetve olyan ételek és italok fogyasztása, ami cukorban, zsírban bővelkedik értékes tápanyagok (fehérje, összetett szénhidrátok, rostok) helyett.

Manapság a gyerekek számára könnyen elérhetőek a különböző, előrecsomagolt édességek és rágcsálnivalók, cukros üdítők, gyümölcslevek, amikkel könnyen telítődik a pocakjuk. Ennek következtében nem esznek elegendő zöldséget, gyümölcsöt, így nem jut a szervezetük kellő mennyiségű rosthoz. A családok egyre kevesebb húst és tejterméket fogyasztanak, így a kicsik gyakran nem viszik be a növésben lévő szervezetnek szükséges mennyiségű fehérjét, kalciumot és vasat.

Szülőként a legfontosabb feladat jó példát mutatni a gyerekeknek és megtanítani őket arra, hogy egészséges viszonyban legyenek az ételeikkel. Ennek érdekében elengedhetetlen, hogy megértsék,

az ételeknek soha nem szabad a büntetés vagy a jutalmazás eszközeivé válnia.

Sokan használják még az „addig eszel, míg üres lesz a tányérod” elvet. A kisgyerekek általában természetes belső jelzéseiket követve hagyják abba az étkezést. Ne próbáljuk ezt megváltoztatni, és arra sarkallni őket, hogy egyenek annak ellenére is, hogy a hasuk már tele van. Tanítsuk a gyerekeket arra, hogy összhangban legyenek saját éhség- és teltségérzéseikkel, így nem lesznek ellenérzéseik az étkezésekkel kapcsolatban és elkerülhetjük, hogy a túlevés szokássá váljon. A büntetés helyett inkább kis adagokat tálaljunk, majd adjunk repetát, ha szükséges.

Sok szülő a megvesztegetést választja, ha egyes ételeket nem akar elfogadni a gyerek. („Ha megeszed a brokkolit, kaphatsz tortát desszertként.”) Sajnos ez a gyakorlat azt tanítja a kicsiknek, hogy az egyes ételek (pl. zöldségek) mindenki számára kevésbé vonzóak, hiszen jutalom jár az elfogyasztásukért. Ha a jutalom a desszert, akkor az értékesebb, mint a többi ételféleség. A jutalmazó rendszer következményeként viszont a gyerekek egyre kevesebb nyersanyagot fogadnak el.

Ehelyett kínáljuk a gyerekeket változatosan a különféle nyersanyagokból, akár különbözőképpen elkészítve, semmit ne címkézzünk „jó” és „rossz” ételként. Ha desszertet tálalunk, azt egy külön fogásként kezeljük, semmiképp sem a vesztegetés vagy dicséret eszközeként.

Az iskolai étkezés problémái

A kisiskolások jellemzően 5-8 órát töltenek iskolában, így nem csak a szülőnek, de az iskolának is felelőssége a megfelelő étkezési körülmények biztosítása és az egészséges étkezéssel kapcsolatos edukáció, példamutatás. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége néhány éve összeállított egy új közétkeztetési rendeletet és egy ideális iskolai büfékínálatot, így a helyzet rengeteget javult, de az ideális étkeztetés a szülők, közétkeztetők, büféket üzemeltetők összehangolt munkáján múlik.

A leggyakoribb probléma az iskolások körében a rendszeres étkezés hiánya, azon belül a reggelizés kihagyása. Ezenkívül gyakran nagyon kevés idő áll a rendelkezésükre a szünetekben, az ebédszünet is gyakran túl rövid, vagy nincs is.

A folyadékpótlás is gyakori probléma a gyerekeknél, amit megnehezít, hogy a legtöbb iskolában óra közben egy kortyot sem lehet inni. Az uzsonnás csomag része mindig legyen cukormentes tea vagy tiszta víz és otthon is biztosítsuk a megfelelő folyadékellátást. Egy 20 kg-os gyermek szükséglete kb. 1500 ml, 20 kg felett további 20 ml-rel kell számolnunk kilogrammonként.

A nem megfelelő étkezés gyerekeknél súlyos problémákat okozhat a későbbiekben, mint például túlsúly vagy elhízás, fogszuvasodás, magas vérnyomás, magas koleszterinszint, szívbetegségek, diabétesz, csontritkulás, de előfordulhat akár depresszió vagy evészavarok is.

Tünetek, amikre kapjuk fel a fejünket

Ha a következő tüneteket észleljük a gyerekünkön, minden esetben forduljunk szakemberhez:

  • ha a gyerek túl sovány, vagy ellenkezőleg, túlsúlyos, netán elhízott
  • székrekedés vagy székelési szokások megváltozása
  • sápadtság, letargia
  • fogszuvasodás
  • növekedésbeli elmaradás a kortársaktól
  • viselkedési problémák
  • alvásproblémák
  • koncentrációs problémák, tanulási nehézségek

A leggyakrabban hiányzó tápanyagok

A gyerekeknek gyakran a felnőtteknél is több tápanyagra van szükségük a növekedés és aktívabb életmód miatt. A leggyakrabban hiányzó tápanyagok a kisiskolások körében a D-vitamin, vas, jód, fehérje, kalcium, rostok, folsav, magnézium, kálium, E- és A-vitamin.

Ezek értékét javasolt évente vizsgálni a gyereknél, különösen akkor, ha a fent említett problémák valamelyikét észleljük.

kislány úszás

Fotó: Getty Images

De akkor most mit egyen a gyerek?

A következő nyersanyagokat iktassuk be a kisgyerek étkezésébe:

  • Fehérjeforrások: Változatosan kínáljunk halakat, sovány húsokat, tojást, hüvelyeseket, tejtermékeket, sótlan magvakat.
  • Gyümölcsök: biztassuk a gyermekeket a különféle, friss gyümölcsök fogyasztására. Minél színesebb, annál jobb!
  • Zöldségek: Mindennap adjunk a gyereknek zöldségféléket, ami lehet friss, fagyasztott vagy savanyúság is. A zöldség és gyümölcsbevitel napi 5 adag legyen!
  • Gabonák: A hangsúly itt is a változatosságon van. Uzsonnára teljes kiőrlésű pékáru a legjobb választás, de érdemes időben megismertetni a gyermekeket a rizzsel, kölessel, bulgurral, quinoával is.

Limitáljuk viszont azokat a termékeket, amelyeknek magas a hozzáadott cukor-, illetve zsírtartalma.

Fontos, hogy az allergiával vagy étel intoleranciával diagnosztizált gyerekek étkezését mindig szakember segítségével kell összeállítani.

Légy aktív, mutass jó példát

A nem megfelelő étkezés mellett egyre több kisgyerek passzív életmódot folytat, aktív szabadidős tevékenységekben csak az iskolában vesznek részt. Az iskolás gyerekek a testnevelés órának köszönhetően napi szinten mozognak, ám a hétvégi, családi aktív kikapcsolódás is szükséges ahhoz, hogy kialakuljon bennünk a mozgás szeretete.

A sport megelőzi a gyerekkori elhízást és a mozgáshiány által kialakuló betegségeket és problémákat. A rendszeres fizikai aktivitás elősegíti a gyerek harmonikus fejlődését (segít a csontok és izmok megerősítésében, a szív és tüdő fejlődésében, továbbá javul a koncentrációs készsége és a tanulási képessége is. A sport jelentősen segíti a megfelelő alvási ritmus kialakítását is.

Szülőként segíthetjük a gyerekünk érdeklődését felkelteni a sportok iránt, ha ebben is példát mutatunk, magunk is aktív életmódot folytatunk. Szervezzünk játékos feladatokat, kirándulásokat a szabadban, biztassuk gyerekünket, hogy biciklizzen vagy csatlakozzon egy iskolai csapathoz.

Olvass tovább!

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése