Szőkék előnyben (1953)
Az 1953-as Szőkék előnyben című komédiából két dolog maradt igazán időtálló: a Diamonds Are a Girl’s Best Friend című dal, valamint a hátul gigamasnival díszített, rózsaszín estélyi, melyben Marilyn Monroe előadta azt. A ruhát William Travilla tervezte. A jelenet és a ruha ihlette Madonna 1985-ben készült Material Girl videoklipjét, illetve az abban viselt szettjét is, mely azóta szintén ikonikusnak számít. Monroe jelmeze 2010-ben 310,000 dollárért kelt el egy árverésen, bár elképzelhető, hogy nem az eredeti ruha volt, csupán egy meggyőzően sikerült másolat.
Fogjunk tolvajt (1955)
A Grace Kelly által megformált női főszereplő, Frances jégkirálynő személyiségét akarta hangsúlyozni Edith Head jelmeztervező a Fogjunk tolvajt című filmben ezzel a görögös stílusú, jégkék estélyivel. A színésznő nem viselt hozzá semmiféle ékszert. Nem is volt rá szükség. A ruhát elnézve szinte hihetlen, hogy 65 évvel ezelőtt tervezték, hiszen a mai napig is megállná a helyét a filmvásznon, de akár a kifutón vagy a vörös szőnyegen is.
Álom luxuskivitelben (1961)
Vélhetőleg minden idők legeslegismertebb filmes kosztümje az a fekete estélyi, melyet Audrey Hepburn viselt az Álom luxuskivitelben nyitójelenetében. A ruhát Hubert de Givenchy tervezte és ő választotta ki hozzá a kiegészítőket, így az operakesztyűt, az ékszereket és a hosszú cigarettaszipkát is. A divattervező hármat is készített a ruhából, ám azokat végül sem a filmben, sem pedig a promóciós fotózáson nem használták, mivel túl sokat mutattak a színésznő lábaiból. A kreáció alsó részét Edith Head alakította át, végül ez a darab került be a filmbe és Hepburn ebben pózolt a képeken is. Úgy tudni, hogy ezt a konkrét ruhát Hepburn és Head a forgatás után megsemmisítette. Az eredeti, Givenchy-féle darabok közül egyet jelenleg a Givenchy divatház magánarchívumában őriznek, egy másik a madridi Museo del Traje gyűjteményének része, a harmadik pedig 467,200 angol fontért kelt el egy árverésen, 2006-ban. Ennek bevételéből egy iskola felépítését támogatták Kalkuttában.
Carrie (1976)
A horrorfilmek legemlékezetesebb divatpillataként emlegetik azt a ruhát, melyet Sissy Spacek az 1976-os Carrie címszerepében viselt. A estélyi eredetileg halvány rózsaszín, bár az is tény, hogy sokkal emlékezetesebb disznóvértől vörös állapotában…
Roger nyúl a pácban (1988)
A Roger nyúl a pácban címszereplőjének neje, Jessica Rabbit csillámos, vörös estélyije úgy vált a divattörténelem részévé, hogy fizikai valójában nem, csupán rajzolt formában létezett. Azóta persze számos jobban, illetve kevéssbé sikerült változatban megvarrták, de azért még mindig a rajzolt Jessicának áll a legjobban.
Micsoda nő! (1990)
A filmstúdió eredetileg egy sima, fekete estélyit képzelt el Julia Roberts számára a Micsoda nő! operajelenetéhez, ám Marilyn Vance jelmezterevező azonban ennél kreatívabb volt. Három különböző színű ruhát készített, melyeket aztán hosszasan teszteltek a kamerák előtt is, végül a vörös estélyire esett a – hibátlan – választás. A film sem lenne ugyanaz enélkül az öltözék nélkül, az biztos.
Rómeó + Júlia (1996)
Rómeó ebben az egyszerű, hófehér, szárnyakkal felturbózott estélyiben pillantja meg először Júliát a Rómeó és Júlia 1996-os feldolgozásában. Shakespeare művének Baz Luhrmann-féle adaptációja modern környezetben játszódik, ennek megfelelő jelmezekkel. Kym Barrett jelmeztervező igen bőkezűen bánt a hawaii-ingekkel, a feketével, a fukszokkal, de Dolce & Gabbana és a Prada ruhákat is felvonultatott a filmben, miközben Júlia mindezek ellenpontjaként kapta a minimalista angyalos outfitet.
Titanic (1997)
A Titanic 11 Oscar-díja közül az egyiket a legjobb jelmeztervezés kategóriában kapta. James Cameron rendező és a jelmeztervező, Deborah Lynn Scott a legapróbb részletekig korhű jelmezekben gondolkodtak. Scott alaposan tanulmányozta a kor divatját és számos öltözéket korabeli ruhadarabokból restaurált. A női főhős, Rose ruhatára pedig már önmagában is film- és divattörténelem.
Moulin Rouge! (2001)
A Moulin Rouge! című film tele volt pazarabbnál pazarabb kosztümökkel. Baz Luhrmann rendező Catherine Martin és Angus Strathie jelmeztervezőkkel dolgozott, akik mintegy 450 öltözéket terveztek a filmhez és további 350 darabot vásároltak, illetve kölcsönöztek. A főszerepet, Satine-t alakító Nicole Kidman 14 különféle jelmezt viselt, mind közül a leglenyűgözőbb az a vörös szaténruha, melyet az Elephant Love Medley jelenetben láthattunk rajta. A ruha annak idején a Vogue címlapjára is felkerült. A film a legjobb jelmeznek járó Oscart is megkapta, mondjuk furcsa is lett volna, ha nem kapja meg. A jelmez ma Sidney-ben, az Alkalmazott Művészetek Múzeumában látható.
Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt (2003)
Mintha a szó szoros értelmében véve ráöntötték volna ezt a sárga szaténruhát Kate Hudson testére a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt című romantikus komédiában. Az estélyi Karen Patch jelmeztervező kreációja, melyet a film gálajelenetéhez tervezett, ahol a történet szerint a női főhős, Andie Anderson a sárga Isadora-gyémántot viseli. Az öltözék annyira betalált, hogy ez került végül a film plakátjára is.
Dreamgirls (2006)
A hatvanas években játszódó Dreamgirls kosztümjeit Sharen Davis máig a legkedvesebb munkájaként emlegeti. A színésznőből lett jelmeztervező számára gyakorlatilag jutalomjáték volt a feladat. A trió filmbeli fellépőruhái közül ezek a kék-fehér sellőruhák váltak leginkább emlékezetessé, de az összes többi is igazán pazar alkotás, mely Oscar-jelölést ért.
Vágy és vezeklés (2007)
Keira Knightley a Vágy és vezeklés című filmben viselte ezt az estélyit, melynek a szabása, az árnyalata, az anyaga… gyakorlatilag minden egyes négyzetcentimétere úgy tökéletes, ahogy van. A zöld szín egyébként a rendező, Joe Wright kérése volt, a film két meghatározó témája, a féltékenység és a kísértés megjelenítésére. A megvalósítás Jacqueline Durran jelmeztervező érdeme. Oscar-jelölést kapott érte.
A nagy Gatsby (2013)
A nagy Gatsby jelmeztervezője, Catherine Martin ugyan Miucca Pradával is együtt dolgozott együtt a film kosztümjein, ám Prada és MiuMiu dizájnok alapján készült kosztümöket inkább a mellékszereplők kapták a filmben. A női főhőst alakító Carey Mulligan csupán egyetlen Prada ruhát viselt, az egyik nagy partijelenetben, igaz, az az egy felejthetetlen. A jelmez alapja egy kristályokkal kirakott kifutói kreáció az olasz divatház 2010-es tavaszi-nyári kollekciójából, melyet Martin a húszas évek stílusában alakított át.
A sötét ötven árnyalata (2017)
A sötét ötven árnyalata jelmeztervezője, Shay Cunliffe hosszasan keresgélte a megfelelő ruhát Dakota Johnson számára a maszkabáli jelenethez. Végül Monique Lhuillier divattervezőt kérte fel egy elegáns slip dress megtervezésére, azzal a kitétellel, hogy a ruhának nem csak akkor kell majd jól mutatnia, amikor a színésznő épp viseli, de lényeges az is, hogy könnyen és látványosan lehessen lehúzni a testéről. Az ezüstszínű szaténruhához a jelmeztervező egy harmincas évek stílusát idéző tollas köpenyt párosított. A maszkot pedig az Amazonról rendelte.
A szépség és a szörnyeteg (2017)
A szépség és a szörnyeteg 2017-es, élőszereplős verziójának kosztümjeit az 1991-es Disney-rajzfilmben látott öltözékek inspirálták. A jelmeztervező, Jacqueline Durran ugyanakkor modern elemeket is belecsempészett az alapvetően 18. századi stílusú szettekbe. A sárga báli ruhát Belle megformálójával, Emma Watsonnal közösen “keltették életre”. A karakter a filmben erősebb, emancipántabb személyiség, mint az eredeti mesében, a kreációnak ezt is tükröznie kellett, miközben viszont meg kellett tartani annak klasszikus, “hercegnős” mivoltát. A fűző kizárt volt – Watson ugyanis kikötötte, hogy azt nem hajlandó viselni -, és a szoknyát is úgy alkották meg, hogy az kellőképpen látványos, mégis könnyed legyen.