nlc.hu
Trend

A divatházak monogrammintáinak története

A világ legdivatosabb betűi – A monogramminták története

A divatházak logóival ellátott holmik viselése ha tetszik, ha nem, státuszszimbólumnak számít. Mind közül a pedig a legfeltűnőbbek és egyben a legmegosztóbbak azok a darabok, melyeket csak az adott márkára - illetve annak hamisítványaira - jellemző, úgynevezett monogramminták díszítenek. De vajon hogyan is alakultak ki ezek? 

A monogramok először az i.e. 350 körül, az ókori Görögországban, érméken jelentek meg. Ezeken általában az azokat kibocsátó városok neveinek első két betűje szerepelt. Később a kézművesek és a művészek körében vált bevett szokássá, hogy termékeiket, műalkotásaikat monogrammal jelölték meg, ezzel is védekezve azok jogosulatlan használata ellen. A középkortól kezdve aztán a monogramok a királyságok erejének és hatalmának kifejezőjévé is váltak. A királyi monogramok általában az uralkodócsalád neveinek kezdőbetűit és egy koronát tartalmaztak: ezeket kellett viselniük az állami szervezetek képviselőinek, a hadsereg tagjainak, vagy épp az a királyi családot kiszolgáló személyzetnek, de megjelentek például hivatalos dokumentumokon, pénzérméken vagy épp zászlókon is.

A viktoriánus korszakban divatba jöttek az egyéni monogramok, melyek az adott személy ruházatán, poggyászán, írószerein vagy más, személyes tárgyain szerepeltek. Egy hagyományos, 3 betűs monogram esetében az egyén vezetéknevének kezdőbetűje nagyobb méretben és/vagy középen, esetleg valamilyen speciális betűtípussal jelent meg, míg a keresztnév kezdőbetűje a bal oldalra, a középső név kezdőbetűje pedig jobbra került. 

A Louis Vuitton reklámja 1901-ből és egy mai táska

A Louis Vuitton reklámja 1901-ből és egy mai táska (Fotók: Getty Images)

Louis Vuitton és kortársai

A monogramok egyre inkább a luxus szimbólumává váltak, a 19. század végétől kezdve pedig a divatházak is alkalmazni kezdték azokat. Az egyik legrégebbi és máig is legismertebb monogramminta a Louis Vuittoné. A kezdetben utazótáskákra specializálódott céget a francia Louis Vuitton alapította még 1854-ben. Abban az időben a piacon lévő poggyászok nagy része lekerekített tetejű volt, Vuitton azonban 1858-ban piacra dobta lapos tetejű utazóládáit, melyek azért voltak praktikusabbak, mivel azokat könnyen egymásra lehetett pakolni. A vállalkozó hosszú éveken át elsősorban európai kiállításokon árulta termékeit, 1885-ben aztán megnyitotta első üzletét Londonban. 1892-ben az alapító elhunyt, a céget pedig a fia, Georges Vuitton vette át. Ő alkotta meg azt a kézzel rajzolt, az édesapja nevének kezdőbetűit tartalmazó logót, mely aztán mintázatként az utazóládák készítéséhez használt vásznakra került, hogy ezzel különböztessék meg a márka termékeit az övékéhez hasonló poggyászokat árusító cégekétől. A monogrammintás táskákat 1896-ban mutatták be. A logó azóta sem ment keresztül különösebben drasztikus változtatásokon, leszámítva, hogy 1997-tól Marc Jacobs döntése nyomán eltávolították a márka nevét az LV monogram alól. 

A Goyard monogrammintája

A Goyard monogrammintája is több mint 100 esztendős (Fotó: Getty Images)

Szintén az elsők között kezdett monogrammintát alkalmazni a Goyard is. A bőrárumárka védjegye az Y-okból álló, jellegzetes Chevron-minta, melyet Edmond Goyard tervezett 1900 körül. A minta megalkotásához a családnév központi betűjét, az Y-t használta fel. Monogrammintával tette egyedivé termékeit a Louis Vuitton és a Goyard korabeli nagy konkurensének számító Moynat is. A cég művészeti igazgatói posztját  1905 és 1930 között Henry Rapin festő-illusztrátor töltötte be, az ő nevéhez fűződik a márka M betűkből álló monogrammintájának megalkotása. 

Variációk Fendire

Variációk Fendire (Fotók: Getty Images)

Régiek és újak

Az 1925-ben alapított Fendi 1965-ben vette fel Karl Lagerfeldet, aki azt a feladatot kapta, hogy újítsa meg a divatház szőrmerészlegét. A kreátor a márka logóját is még abban az évben megváltoztatta. Úgy tudni, alig öt perc alatt skiccelte fel a vastag, sans-serif betűtípussal, csupa nagybetűvel írt logót és az egymás felé forduló F betűket. A két F jelentése: fun fur, vagyis vidám szőrme. Ebből született meg a márka monogrammintája, mely aztán az azóta eltelt évtizedek folyamán több tucatnyi változatban, mégis összetéveszthetetlen módon jelent, illetve jelenik meg a cég kollekcióiban. 

A Dior Oblique

A Dior Oblique mintája (Fotó: Getty Images)

A Dior úgynevezett Oblique printjét az akkori kreatív igazgató, Marc Bohan álmodta meg a divatház számára még 1967-ben. A minta a márka kézitáskáin és varrott szövet kiegészítőin kapott helyet, de még a Dior butikjainak padlóját is ezzel díszítették akkoriban. 1997-től John Galliano használta újból, többek között az ikonikus Saddle nyeregtáskákon. A mai napig gyakran felbukkan a márka termékein, elsősorban táskákon, cipőkön és sálakon, de olykor ruhákon is.

A Balmain monogrammintája

A Balmain monogrammintája 2020-ban (Fotó: Peter White/Getty Images)

Pierre Balmain 1945-ben alapította meg divatházát, ám a jellegzetes monogramminta csak az 1970-es években tűnt fel először a márka kollekcióiban, nem csupán táskákon, de ruhadarabokon is, ami akkoriban még újdonságnak számított. A minta első ránézésre görögös ihletésűnek tűnhet, valójában azonban a francia reneszánsz kertek labirintusai inspirálták, de ha alaposabban megnézzük, látszik, hogy stilizálva a tervező monogramja, a PB is kirajzolódik benne. 

Gucci printek egykor és ma

Gucci printek egykor és ma (Fotók: Getty Images)

A Gucci embléma dupla G-je a divatház alapítója, Guccio Gucci monogramjára utal, melyet a legidősebb fia, Aldo adaptált a logóba még az 1930-as években. A Gucci monogramminta ugyanakkor csak évtizedekkel később, az 1960-1970-es években vált a a divatház védjegyévé, amikor a cég Paolo Gucci irányítása alatt először dobott piacra ilyen mintázattal ellátott táskákat, majd ruhákat is. A két G egyébként rendkívül „alkalmazkodó”, hiszen a betűk hol jobbra, hol pedig egymás felé fordulnak.

A Burberry TB printje

A Burberry TB printje (Fotó: Getty Images)

Bár a Burberryről kétségkívül azonnal a ballonkabátokra és a kockás mintára asszociálunk, a márkának van monogrammintája is. A 2018-ban kinevezett kreatív igazgató, Riccardo Tisci a divatház archívumában kutakodva bukkant rá az alapító, Thomas Burberry nevének kezdőbetűire utaló, 1908-ból származó TB mintára. Ennek felhasználásával újította meg a cég logóját, illetve monogramminta formájában  ruhákon és kiegészítőkön is megjelenítette az emblémát.

Tory Burch egyik monogrammintás táskája

Tory Burch egyik monogrammintás táskája (Fotó: toryburch.com)

Nem csupán az évtizedek óta létező vagy épp archívumokból előkerülő monogrammintáknak van azonban létjogosultsága, de azoknak is, melyek újonnan születnek. Tory Burch amerikai divattervező 2004-ben indította el saját márkáját, melynek logójában a keresztneve kezdőbetűje szerepel stilizált, tükrözött formában. Monogrammintaként azonban csak tavaly bemutatott táskakollekciójában kezdte használni a logót. Jó döntés volt, hiszen az azóta eltelt alig egy évben a print rendkívül népszerűvé vált a fashionisták körében. 

Források: Vogue, Runway Magazine, 1000logos.net

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top