„Most jobban, mint bármikor, nem szeretem a világot, ami körbevesz minket, és most, jobban, mint bármikor, szeretettel adózok minden olyan ember összefogása és ellenállása előtt, akik küzdenek, hogy emberek maradjanak… A szeretet a válasz, mindig” – ezekkel a szavakkal osztotta meg Pierpaolo Piccioli, a Valentino divatház kreatív igazgatója legújabb kollekciójának néhány fotóját az Instagramon. De nem ő volt az egyetlen a Párizsi Divathét során, aki felemelte hangját a háború ellen. Demna Gvasalia, a Balenciaga grúz származású kreatív igazgatója, akinek gyerekkorában kellett elhagynia hazáját a polgárháború kitörésekor, szintén elítélte az oroszok kegyetlenségeit, kollekciója pedig, mint írta, „a félelemnélküliség, a kitartás, a szeretet és béke győzelme előtti tisztelgés.”
Hogyan nézegessük szép ruhák fotóit, olvassunk trendekről, mintha minden rendben volna? Úgy, sehogy. Távolról sincs minden rendben, ám ahogy Gvasalia írta magával kapcsolatban: „Megértettem, hogy a divatbemutató lefújása azt jelentené, feladtam, behódoltam a gonosznak, aki már így is annyi fájdalmat okozott nekem az elmúlt harminc évben. Úgy döntöttem, többé nem áldozhatom fel magam az ego szívtelen és értelmetlen háborújának.” Más választásunk nincs, és miért is választanánk mást, minthogy bízunk a háború végében, az ész, értelem és belátás erejében a féktelen és hatalomvágytól tomboló kegyetlenséggel szemben. És közben mi, a magunk szintjén is mindent megteszünk ennek érdekében, hogy aztán majd legyen hely és alkalom rá, hogy díszbe öltöztessünk szívünket és testünket. Például azokhoz hasonló ruhákba, amiket az őszi-téli szezonra ajánlanak a divatvilág nagyjai.
Ívelt formák
Látványosan lekerekített vállú blézerek és felsők, a csípő ívét hangsúlyozó ruhák sokasága volt jellemző a kollekciókra, ám ne a törékeny virágszál képe jusson eszünkbe minderről. Sokkal inkább a power woman irányzatba illő, karakteres formák ezek, melyek rendíthetetlenséget, határozottságot tükröznek.
Romantikus részletek
A régmúlt idők királyi udvarainak pompáját, habos-babos romantikát, valószerűtlen törékenységet sugall a libbenő anyagok tobzódása, a fodros, csipkés blúzok és ruhák sokasága, a puffos ujjak, gyöngyök, hímzések, és megannyi más feminin részlet, amiket a kifutókon láthattunk. Az előző irányzattal ellentétben itt a nőiességben rejlő lágyság öltött alakot, ami gyengéd, de nem gyenge, kifinomult, és nem kiszolgáltatott.
Bőrkabátok
A trendről már a Milánói Divathét esetén is írtunk, és bizony a Párizsban bemutatott kollekciókban is bérelt helyük volt a klasszikus fazonú bőrkabátoknak. Változatos módon dolgozták fel a tervezők az alapötletet, Marine Serre kollekciójában patchwork, a Nanushkánál robosztus, már-már military stílusú, a Chloé esetén pedig egy vajpuha, klasszikusan nőies változatban láthattuk.
Futurisztikus rave
A Dior és Balmain is erőteljesen beemelte kollekciójába az élénk színek meglepetésével, erőteljes vonalvezetéssel kialakított és díszített ruhákat, amik eszünkbe juttathatnak űrruhákat, motoros szereléseket és a kilencvenes évek rave partijait is. Karakánságot és erőt sugallnak, melyet helyenként a klasszikus anyagokkal, fazonokkal, visszafogott színek vegyítésével hangsúlyoznak.
Farmer, farmer, farmer
A farmerek esetén nagy visszatérésről nem beszélhetünk, hisz nem mentek ők sehová, az azonban bizonyos, hogy nagyobb figyelmet kapott a denim, mint a korábbi szezonokban. A Milánói Divathét kapcsán is írtunk már róla, mennyi különféle módon használták fel a kollekciókhoz a farmeranyagot, és most, Párizsban is ennek lehettünk szemtanúi.
Cut out még mindig
A stratégiai helyeken lyuggatott, kivágott, hasítékolt ruhák divatja a következő őszi-téli szezonig biztosan kitart, szó volt róluk már Londonban is, ha pedig Párizsban így döntenek, részünkről ámen. Alkalmi és hétköznapi ruhák, felsők esetén egyaránt jó ötlet ilyen típusú öltözékeket választani – már persze akkor, ha vagyunk elég bevállalósak az időnként kifejezetten kihívóra sikeredett ruhákhoz.