nlc.hu
Trend

Deepfake sztárok árasztják el a TikTok-ot

Kinek kell az igazi? Több millióan követik a deepfake sztárprofilokat TikTokon

Az AI technológia rohamos fejlődése miatt egyre szorultabb helyzetbe kerülhetnek az előadóművészek.

Mi a fene? Keanu Reeves végre bepillantást enged a közösségi médián keresztül a hétköznapjaiba? Szamurájkarddal vág fel TikTok-on egy bagettet és döbbenetesen érzéki táncot lejt a konyhájában egy nyers csirkével? Hát, nem. A Mátrix közismerten zárkózott sztárja továbbra is távol tartja magát a közösségi média valamennyi platformjától, TikTok babérokra pedig főleg nem tör. Amit látunk, nem más, mint egy deepfake sztár profil, azaz, a valóságosnak tűnő felvételek digitális manipulációs eszközökkel, mesterséges intelligencia (AI/artificial intelligence) segítségével készülnek.

A videók hátterében álló tartalom készítője ezt egy percig sem akarja véka alá rejteni, hiszen már a profil neve alapján (Unreal Keanu) lehet tudni, valójában nem a színészt látjuk. Ennek ellenére sokan elsőre valódinak nézik és az oldal népszerűsége rohamosan nő. Követőinek száma a közelmúltban már túllépte a 8 milliót és távolról sem az Unreal Keanu az egyetlen digitálisan rekonstruált sztár.

Kis keresgélés után rábukkanunk például Unreal Robert Pattinsonra, aki többek közt megmutatja, hogyan sminkeli ki magát batmannek és Unreal Margot Robbie-ra, aki a szemünk láttára válogatja össze napi ruhatárát. A TikTok univerzum egy másik szegletében 10,3 millióan követik a deepfake Jason Stathamet, aki bemutatja, hogyan kapja el kizárólag lábujjaival a kezéből kieső reggeli kávéscsészét és persze, ott van Tom Cruise digitális mása (akire 3,7 millióan kíváncsiak) is. Rappel, táncol és együtt készül egy gálaestre a gyönyörű, de deepfake Paris Hiltonnal.

@deeptomcruise

When singing with your dog, always have sunglasses 🕶 🐶

♬ Hold Me Closer - Elton John & Britney Spears

Ez utóbbit egyébként egy Chris Ume nevű vizuális effekt alkotó és Miles Fisher, egy Tom Cruise-t korábban is megszemélyesítő színész hozták létre. A Vice-nak 2021. májusában Chris Ume elmondta, miután a videók hatalmas népszerűségre tettek szert az interneten (volt, aminek nézettsége több tízmilliós volt), írtak Tom Cruise stábjának, hogy megkérdezzék, levegyék-e a felvételeket. Mivel a mai napig nem kaptak választ, úgy vélik, ez azt jelenti, indirekt módon a Mission: Impossible főszereplője áldását adta a dologra. 

Viccesnek vicces, de pontosan hol a határ?

Ezek a videók humorosak, tekinthetők egyfajta új generációs fanfictionnek is és sok esetben csak tovább növelik egy-egy sztár népszerűségét. Az azonban kérdéseket vet fel, hogy hol a határ etikus és etikátlan tartalom között, az pedig egyértelmű, hogy a technológia egyre alkalmasabb visszaélésekre, az emberek megtévesztésére és a valóság polarizálására.

A Lakmusz hírportál rámutatott, hogy a technológiában rejlő veszélyeket felismerve korábban több platform (például a Twitter vagy a deepfake bölcsője, a Reddit) és az egyik legismertebb pornómegosztó csatorna, a PornHub is hamar lépett, és kitiltotta az oldaláról az ilyen típusú tartalmakat. A TikTok azonban úgy tűnik, egyelőre inkább lehetőséget lát bennük, mint veszélyt. (Levélben rákérdeztünk arra, hogyan viszonyula platform ezekhez a deepfake profilokhoz, egyelőre azonban nem kaptunk választ. Amennyiben megérkezik, frissítjük cikkünket.)

Ha a PornHub nem is ad teret a deepfake technológiának, léteznek kifejezetten ezzel a technológiával készülő, celeb pornográf tartalmakat kínáló oldalak, melyeken Margot Robbie-tól Greta Thunberg környezetvédő aktivistáig megtalálható minden, a médiából vagy filmekről közismert nő digitális mása. Három évvel ezelőtt a Deeptrace nevű, amszterdami központú kiberbiztonsági cég végzett felmérést, melyből az derült ki, az interneten fellelhető deepfakek döntő többsége (96 százalék) pornográf jellegű és olyan nőket ábrázol, akik semmilyen formában nem járultak hozzá ahhoz, hogy „lemásolják őket”.

Közülük az egyik Kristen Bell amerikai színésznő, akit mélyen felzaklatott, amikor 2019-ben felfedezte, hogy az ő digitális másolata is szerepel ilyen tartalmú filmben. A színésznő a Vox-nak így fogalmazott:

„Teljesen ledöbbentem, hiszen ez az én arcom. Az enyém! … Borzasztó érzés egyáltalán belegondolni abba, hogy kihasználnak”.

Arról nem szólnak a hírek, hogy a színésznő tett-e lépéseket azért, hogy a felvételek lekerüljenek a netről, annyi azonban biztos, hogy ha voltak próbálkozásai, nem jártak sikerrel. Egy rövid Google keresés során ugyanis most is rengeteg deepfake pornográf tartalmat lehet találni vele kapcsolatban.

Bruce Willis, aki lehetőséget látott a deepfake-ben

Nagy figyelmet keltett, amikor Bruce Willisről nemrég napvilágot látott az a hír, hogy megegyezett a Deepcake nevű, tbiliszi központú vállalattal arról, hogy eladja a cégnek egy bizonyos összegért cserébe a jogait, hogy lehetővé tegye egy „digitális iker” létrehozását.

A Wall Street Journalnak ugyanakkor a Deepcake időközben jelezte, a hírek pontatlanok. Állításuk szerint a céget egy másik vállalat (a MegaFon nevű orosz távközlési vállalat) alkalmazta 2020-ban több más, hirdetésekkel foglalkozó céggel együtt, hogy létrehozzanak egy deepfake alapú kampányt. A sztár tehát nem állt közvetlenül kapcsolatban a Deepcake-kel, a MegaFonos együttműködés pedig időközben lejárt.

Akárhogy is, Bruce Willis, aki még év elején jelentette be, hogy visszavonul a színészkedéstől, mivel nyelvi és beszédzavarral, afáziával küzd, nyilatkozatai alapján nagyon elégedett volt a másolt énjével. A legendás színész első, vagy legalábbis egyike az első hollywoodi sztároknak, aki jogszerűen lehetővé tette saját „digitális klónjának” létrehozását, hogy ilyen módon, arcával és karakterével  újabb filmekben szerepelhessen.

A Deepcake szlogenje az, hogy „Valósítsd meg legmerészebb fantáziáidat!” s a cég oldaláról – bár nincsen rajta túl sok információ – az derül ki, jelenleg ez az  egyetlen csapat, amely képes 4K minőségben elkészíteni klienseik digitális mását és elvileg már több mint két tucat sikeres együttműködésen van túl. Partnereik közt olyan cégek szerepelnek, mint a világ egyik legrégebbi és bevételét tekintve legnagyobb marketing és kommunikációs vállalata, a francia Publicis Groupe, illetve a New York-i központú világméretű reklámügynökség hálózat, a BBDO.

Noha Bruce Willis esetén elvileg minden fél elégedett volt az eredménnyel, a nagynevű színészek szempontjából aligha kecsegtető, hogy a cég többek közt azzal hirdeti magát, hogy klónjaiknak hála többé nem kell a megrendelőnek igazodnia a hírességek időbeosztásához, körülményeihez és egyéb kéréseihez.

Az előadóművészek védelmet követelnek

Bruce Willis helyzete – mivel betegsége meggátolja abban, hogy folytathassa színészi pályáját – értelemszerűen más, mint azoké a színészeké, akik nincsennek kényszerhelyzetben. A tapasztalat ugyanis az, hogy az előadóművészekre nézve a mesterséges intelligencia vezérelte technológiák fejlődése jóval több veszélyt rejt, mint amennyi lehetőséget hordoz magában, ennek pedig az őket képviselő szervezetek már több országban is hangot adtak.

Az Egyesült Királyságban például idén májusban, az előadóművészetekben dolgozókat képviselő szakszervezet (Equity) egy 15 oldalas jelentést adott ki a mesterséges intelligenciával kapcsolatos technológia okozta problémákról. Ebből kiderült, hogy az előadóművészek nagy része nincsen tisztában azzal, hogy az ilyen technológiák (itt nem csak deepfake másolatokról volt szó) felhasználásával készülő produkcióknál mit is jelent az eléjük tett szerződés. Felmérésükből, melyhez az ágazat 430 képviselőjének tapasztalatait gyűjtötték össze, kiderült, a nyilatkozók 65 százaléka érezte úgy, hogy a AI technológiák fejlődése veszélybe sodorja a megélhetésüket. Ez a szám azok esetében volt kiugróan magas (93 százalék), akik elsősorban a hangjukkal dolgoztak. A megkérdezetteknek összesen 93 százaléka érezte úgy, hogy a kormánynak a jogszabályok átalakításával meg kéne akadályoznia, hogy az előadóművészeket beleegyezésük nélkül „le lehessen digitálisan másolni”.

A technológia mindenesetre gyorsabban fejlődik, mint a jogi környezet. A szakértők szerint nem fér hozzá kétség, hogy a hirdetők körében a deepfake szereplők egyre népszerűbbek lesznek az idő előrehaladtával, hiszen lehetővé teszik, hogy a cégek nagyobb mennyiségű tartalmat készítsenek rövidebb idő alatt és olcsóbban. A Deepcake például azt állítja, hat hónap alatt nem kevesebb, mint tíz teljesen különálló projekthez használták fel a digitális Bruce Willist, ez a tempó pedig olyasmi, ami egy valódi színésszel elképzelhetetlen lenne.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top