Ha Calvin Klein ma akarná divattervezői karrierjét egykori reklámfogásaira építeni, valószínűleg az első kanyarban eláshatná mindennemű ambícióját, a hetvenes-nyolcvanas években azonban még más szelek fújtak. Egész divatbirodalmat épített fel az évtizedek alatt, és bár egy ideje már kiszállt a bizniszből, a nevével fémjelzett márka máig meghatározó, ha a minimálsikkről van szó. Calvin Klein ma 80 éves, ennek apropóján gyűjtöttünk össze tíz érdekességet életéről, munkásságáról.
1. Magyar gyökerek
Bizony, a neves divattervező ereiben is magyar vér csörgedez. Calvin Richard Klein 1942. november 19-én született a New York-i Bronxban, Flore Stern és Leo Klein fiaként. Apja magyarországi bevándorló volt, anyja pedig osztrák és amerikai gyökerekkel rendelkezett. Leo Klein mindössze 11 éves volt, mikor bátyjával, Ernesttel Amerikába érkezett, és a semmiből, kemény munkával építették fel közösen élelmiszerbolt-hálózatukat. Apja egyáltalán nem értékelte, hogy fia a szabászat és a női ruhák iránt érdeklődik, igaz, mint Calvin Klein életrajzi könyvéből kiderül, túlzottan nem avatkozott bele a gyereknevelésbe.
2. Diplomát csak tiszteletből kapott
Bár felvették a neves New York-i Fashion Institute of Technology intézménybe, tanulmányait sosem fejezte be. Az iskola 2003-ban azonban tiszteletbeli doktorrá avatta, elismervén több évtizedes divattervezői munkásságát.
3. Egy év alatt a Vogue címlapjára került
1968-ban alapította első saját vállalkozását, a Calvin Klein Limitedet, amihez gyerekkori barátja és üzlettársa, Barry Schwartz adott kölcsön 10 ezer dollárt neki az induláshoz. Egy szerencsés találkozásnak köszönhető, hogy ruhái bejutottak a Bonwit Teller áruházba, annak egy buyerével hozta össze a sors, akitől megkapta a karrierindító esélyt. Kezdetben kabátokat és kosztümöket tervezett, letisztult, mondhatni egyszerű vonalvezetéssel, ám minőségi anyagból, precíz kidolgozással. A jól kombinálható darabokból álló kollekciók azonnal keresetté váltak, olyannyira, hogy egy évvel később már az amerikai Vogue címlapjára került egy kreációja.
Sikere nemcsak saját kreativitásán múlt, jó érzékkel gyűjtött tanácsadókat is maga köré.
A divatszakma trendekre ráérző tagjainak fizetett is, hogy ötleteikkel segítsék munkáját. Köztük volt Francis Stein, a Vogue egykori szerkesztője is, úgy tartják, a márkát körüllengő pimasz érzékiség neki köszönhetően épült bele a Calvin Klein imázsba.
4. Kétszer nősült
Calvin Klein először 1964-ben nősült meg, akkor a textiltervező Jayne Centret vette feleségül, akitől egy lánya született, Marci. Tíz év után azonban elváltak, ám a szerelem később újra rátalált. Asszisztensével, Kelly Rectorral alkottak egy pár hosszú évekig, 1986-ban házasodtak össze, ám végül ez a frigy sem tartott örökké: 1996-ban különváltak, 2006-ban pedig a válási papírokat is aláírták.
5. A Brooke Shields-botrány
Az első farmert 1974-ben dobta piacra, a szűk szabású darab pedig azonnal siker lett, az első héten 200 ezer dolláros bevételt hozott Kleinnek. 1978-ban elsőként vitte kifutóra a ruhadarabot, a Calvin Klein farmer pedig pár év alatt fogalommá vált. Kellett azonban még egy kis push, hogy mindenki a Calvin Klein logót akarja látni farmernadrágján. Ezt adta meg a Brooke Shields főszereplésével készített reklámkampány, amihez a képeket Richard Avedon készítette.
Ma már tökéletes karrierrombolónak számítana egy 15 éves kislánnyal megcsinálni a kampányt,
1980-ban azonban „csak” egy botrányos buzzt generált (és sokmilliós bevételt), hogy a fiatal színésznő szájába adták a mondatokat: „Akarod tudni, mi van köztem és a Calvinem között? Semmi.”
6. Szex
A Calvin Klein divatbirodalom sikere egyértelműen a szexre épült, a fiatalokat célzó, túlfűtött, egyben laza szexualitásra, ami azonban nem egyszer botrányos túlkapásokat eredményezett a reklámokban. A félmeztelen fiatalokkal teleplakátolt városokban joggal háborodtak fel a szülők a látottakon, e tekintetben a kilencvenes években érte el csúcsát (vagy ha úgy vesszük, a mélypontját) a márka. Dollármilliókat hozott a konyhára a szexualitás, a test- és a fiatalságkultusz egy olyan korszakban, mikor divat lett a heroinsikk, Kate Moss a Calvin Klein hirdetéseknek is köszönhetően ikonná vált, hódított a grunge és olyan filmek taroltak a mozikban mint a Trainspotting.
7. Bill Clinton is felszólalt Calvin Klein húzásai ellen
A Brooke Shields botrányt is felülmúlta, mikor CK Jeans márkájának 1995-ös kampányában feltűnően fiatal modellek tűntek fel pornográf helyzetben. A plakátok és újsághirdetések is kiverték a biztosítékot, ám a tévéreklám volt az, ami érthetően a legnagyobb botrányt kavarta, mai szemmel nézve érthetetlen, hogy nem okozta a márka teljes csődjét egy ilyen kampány. Az ominózus videóban tinédzsereket fotóztak egy lepattant, faburkolatos alagsorra hajazó környezetben, miközben egy idősebb férfi hang kérdezgette őket arról, hogy érzik magukat, miközben kamerák szegeződnek rájuk. A kampány ellen maga Bill Clinton amerikai elnök és Hillary Clinton First Lady is felszólalt, a Szövetségi Igazságügy-minisztérium pedig vizsgálatot indított az ügyben, végül Klein vissza is hívta a hirdetéseit, és a New York Times hasábjain kért elnézést. Nem minden versenytárs úszta meg ennyivel, az Abercrombie & Fitch, ami részben Calvin Klein stratégiájára építette saját sikerét, hasonló okokból bukott hatalmasat pár évvel később.
8. Mark Wahlberg és Kate Moss párosa máig eladja a márkát
Botrányok ide vagy oda, ha a kilencvenes évekről van szó, reklámok tekintetében egész biztosan ott szerepel minden toplistán a Calvin Klein alsóneműké, Mark Wahlberggel és Kate Mossal a főszerepben. Lássuk be, a márka azóta sem tudott nagyobbat gurítani, Wahlberg félmeztelen, rámarkolós pozitúrái adják az ihletet azóta is a reklámoknak, gondoljunk csak a 2015-ös Justin Bieber remake-re. Hozzátartozik a dologhoz,
Calvin Klein érdeme, hogy a férfi alsóneműk az egyszerű, anyám vagy a barátnőm megvásárolja kategóriából státusszimbólummá és dollármilliós üzletté váltak.
Némi változás a kommunikációban az elmúlt években indult meg, a puszta testiség helyett egyre több inkluzivitást és közösségi szellemet csepegtetve a dolgokba.
9. A parfümök terén is sikerült egyedit alkotnia
Kevesebb szó esik róla, azonban nem Kate Moss volt az egyetlen szupermodell, aki meghatározó reklámkampányban szerepelt. Az akkor még karrierje elején járó Christy Turlington 1988-ban lett az akkor bemutatott Eternity parfüm arca, a vele felépített kampány pedig egy egészen más oldaláról mutatta be az érzékiséget. Intimitást sugároztak a fotók, mintha csak romantikus, bensőséges pillanatokat kaptak volna lencsevégre, amik a stabilitást, a család fontosságát üzenték egy korban, amikor a parfümipar szívesebben ábrázolta a nőket kecses istennőként.
10. Rég nem az övé már a márka
Közel húsz éve vált meg cégétől, üzlettársával, Schwartzcal 2003-ban adtál el a Phillips-Van Heusen Vállalatnak 430 millió dollárért. Calvin Klein azóta már designerként sem dolgozik a márkánál, ami 2018-ig foglalkoztatott vezető divattervezőt, Raf Simons designer akkori távozását követően azonban bejelentették, hogy a luxus ready-to-wear vonalat megszüntetik, így kreatív igazgatót sem keresnek, és az elérhetőbb árkategóriájú Calvin Klein Jeans vonal és az alsóneműk fogják jelenti a márka fókuszát.