Gyerekkorom óta rendszeres látogatója vagyok a turiknak. Már akkor kincseket találtunk ott anyukámmal, amikor még cikinek számított ilyen helyen vásárolni, legalábbis az ember nem dicsekedett vele, ráadásul még mindent kilóra mértek. Aztán valahogy így maradtam, még ha nem is kizárólagosan. Használt ruhát vásárolni lehet anyagi szükségszerűség, ám jó ideje kifejezetten divatosnak is számít a turizás. Motiválhatja a spórolás, a környezettudatosság és a kreativitás is, hiszen sokszor jóval egyedibb és izgalmasabb darabokra bukkanhatsz ezekben az üzletekben, mint a fast fashion márkáknál. És hogy mennyire éri meg turizni? Ennek jártam utána.
A Maggie’s használtruha-üzletlánc Margit körúti boltját, illetve két fast fashion márka, a New Yorker és a Reserved egy-egy üzletének kínálatát néztem át. Igyekeztem hasonlót a hasonlóval összemérni a ruhadarabok közül, a használtruha-boltban pedig fel is próbáltam ezek egy részét, örök kifogás ugyanis, hogy azért nem érdemes ilyen helyre menni, mert úgysincs semmi az ember méretében. Jelentem: 38-as alsó és 36-os felső méretemmel pofonegyszerűen találtam fotózásra érdemes szetteket úgy, hogy nem órákat töltöttem el válogatással és próbálással, hanem mindössze 30 percet, mindennel együtt.
Villámgyors szettek
Normál körülmények között az ember nem komplett összeállításokat keres, mialatt nézelődik, különösen nem ilyen rövid idő alatt. Mégis kimondottan elégedettséggel tölt el a végeredmény, és nyugodtan kijelenthetem: ha nem álltam volna még a fizetésem érkezése előtt, akkor eléggé komoly méretű szatyorral távoztam volna. Mengyán Eszter szakértő-tanácsadó, a Helló, slow fashion! című könyv szerzője szerint akkor is érdemes szettekben gondolkoznunk, ha csak egy-egy darabot vásárolunk – legyen szó akár használt, akkor új ruha megvételéről. „Nagyon hasznos feltenni magunknak néhány kérdést, amikor kiválasztunk valamit. Biztosan megvenném ezt jövőre is? Biztosan tudom ezt kombinálni a meglévő ruhatárammal? Tudnám-e viselni ezt harmincszor akár?” – javasolja, mit érdemes mérlegelnünk, mielőtt a pénztárhoz sietnénk. Így ugyanis elkerülhető a halmozás, az impulzusvásárlás, ezzel pedig igencsak kíméljük pénztárcánkat, szekrényünket és a bolygót is.
Lássuk a farmereket!
Ha valamiből igazán nagy a választék akár second hand, akár fast fashion üzletben, és ha valami igazán alapvető ruhadarab mindannyiunk szekrényében, az a farmer. És természetesen a kék színű változat mellett minden olyan, farmerre hajazó anyag, amely megadja a megszokott sokoldalúságot, kényelmet és praktikumot a mindennapjainkban. A használtruha üzletben körülbelül ezer forint az eltérés az egyes darabok között, a két fast fashion üzletben egy átlagos árat néztem meg és mutatok most meg nektek a galériában. Könnyű összevetni, melyik mennyire érheti meg. A turis bézs nadrág ugyanaz a darab, melyet a szettek képei között is láthattatok.
Ruhák
A tavasz most tombol, így aztán mindannyian vágyunk kissé lengébb, vidámabb, nőiesebb holmikra is a nadrágokon túl. Megnéztem, mi a helyzet ruhák terén az üzletekben. Két meglepetéssel is találkoztam: az első, hogy a fast fashion üzletek tanúsága szerint kifejezetten divatosak azok a fazonú és mintájú ruhák, amelyeket egyébként látványra „turisnak” gondolnánk. A második pedig, hogy a second hand üzletben, talán pont emiatt, a hasonló benyomást keltő ruha ára kiugróan magas volt, míg a jóval különlegesebb, izgalmasabb daraboké megmaradt a közepes kategóriában. Talán éppen ezért hasznos észben tartanunk Mengyán Eszter javaslatát, mely szerint mind a fenntarthatóság, mind a saját anyagi érdekünk miatt is érdemes jól ismernünk önmagunkat. „Ne a divat legyen középpontban, hanem te magad! Úgy gondolj magadra, mint valakire, akit jól ismersz, és akit tudod, hogyan szeretnél felöltöztetni! Rengeteget tudunk segíteni magunknak a megfelelő választásban, ha tisztán látjuk, jól áll-e szín és a fazon, ami megtetszett, ha megfigyeljük, hogyan érzi magát a bőrünk a ruha anyagában, ha látjuk magunk előtt, hogy az adott darabot mivel, milyen helyzetben fogjuk tudni úgy viselni, hogy jól is érezzük benne magunkat” – magyarázta kérdésemre a szakértő.
Színek
Amiben most igazán nagyot futnak a fast fashion üzletek, azok lényegében a színek. Az elmúlt idők pasztell, korábban barnás, vagy éppen klasszikusan fekete-fehéres időszakaihoz képest óriási hangsúlyt kapnak most az élénk, rikító, feltűnő árnyalatok. Kis szerencsével ki lehet fogni ennek megfelelő tónusokat használtruha üzletben is, de valóban nem ez a jellemző eset. Ha viszont olyan alapdarabokkal rendelkezünk, amelyek lehetővé teszik a jó kombinációkat, akkor elegendő akár néhány divatos, jelenleg éppen nagyon színes kiegészítőt beszereznünk ahhoz, hogy trendik maradjunk.