nlc.hu
Trend
Eltérő méretezések a ruhamárkáknál

Próba nélkül vásárolnál ruhát? Inkább ne tedd!

Mennyire bízhatunk meg az elvileg egységes méretezésben, és mennyire mutatnak eltérést egymástól a „basic” típusú ruhadarabok az egyes üzletekben? Utánajártunk, és tanulságos eredmény született.
Próbafülke

Kíváncsiak voltunk rá, hogy mi történne, ha próba nélkül vásárolnánk vagy épp online rendelnénk teljesen alapvető és átlagos fazonúnak hitt felsőket, netán megkérnénk a párunkat, hozzon nekünk például egy basic pólót. Vajon biztosra mehetünk a méretezéssel, vagy meglepetéseket tartogat, ha ez alapján döntünk? Mennyire egységesek vagy épp eltérőek a méretezések az egyes márkáknál?

Ahhoz hogy ezt megtudjuk, három, alapdarabnak számító holmit próbáltunk fel különböző fast fashion márkák üzleteiben, ugyanazokban a méretekben. Egy basic fazonú rövid ujjút, egy szintén basic hosszú ujjút, illetve minden helyen egy-egy olyan, egyszerű, viszonylag vékony anyagú pulóvert, ami sallangoktól mentes, letisztult vonalvezetésű, vastagságát tekintve pedig egyaránt hordható önmagában és egy plusz rétegként is.

Rövid ujjú pólók

A rövid ujjú pólók választéka igencsak bőséges, komolyan koncentrálni kellett ahhoz, hogy a minták és a színek ne vigyenek bennünket vakvágányra, hanem ragaszkodjunk a klasszikus fazonhoz. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy bőven akadnak eltérések. A Mango üzletében egy csíkos mintájút próbáltunk fel. Az ujja szűk, fazonja az alakot követő, hossza pedig átlagosnak tekinthető. Kényelmes alapdarab. Ugyanez a funkció a New Yorkerben már nem csak lazább szabásvonalat jelent, hanem lényesen hosszabb formát is, míg a Reserved esetében a fehér, apró felirattal ellátott darabból kis híján kilógott a derekunk.

Megnézem
Összes kép (5)

Ellátogattunk a Tezenisbe is, hiszen a fehérneműk mellett előszeretettel kínálnak basic holmikat. Ha az a cél, hogy egy blézer alá, vagy valamilyen bővebb szoknyához vásárolj felsőt, akkor ez a te helyed, lazaságot viszont szemernyit se remélj, sőt éppen ellenkezőleg. A pólók kényelmesek ugyan, de szigorúan testhez tapadók, ezeknél a basicnek szánt daraboknál bizony meg kell fontolnunk, mekkora adagot eszünk ebédre vagy vacsorára. És hasonló a helyzet a H&M-ben próbált fehér felsővel is.

Hosszú ujjú topok

Egy dolog biztosan kijelenthető: az üzletek következetesek saját basic darabjaik tekintetében. A hosszú ujjú felsők esetében ugyanis éppen azok a tulajdonságok köszöntek vissza a próbálás során, mint amiket megállapítottunk rövidebb ujjú társaiknál. A Mango testhezálló, de nem túlságosan szűk, a New Yorker lazább és jóval hosszabb, a Tezenis minden apró hurkát leleplezően tapadós, a H&M pedig szintén a kifejezetten szűk fazonú változatra esküdött fel.

Megnézem
Összes kép (4)

Egyedül a Reserved lógott ki a sorból. Az általunk meglátogatott üzletben az egyetlen, kicsit is basicnek látszó felső a fazonjában inkább emlékeztetett valamilyen pulóverre, mint pólóra.

Basic pulóverek

Végül a nem túl vékony, de nem is túl vastag, önmagában és plusz rétegként is hordható pulcsikat vettük szemügyre. Minden boltban olyan változatot kerestünk, ami alapdarabként állja meg a helyét. A Mango kék, V-nyakú darabja kényelmes, laza, ezzel szemben a New Yorker már kissé testhezállóbbat kínál, pulóver tekintetében tehát fordult a kocka a két üzlet esetén a pólókhoz képest.

Megnézem
Összes kép (4)

A Reserved teljesen szolíd, enyhén magasított nyakú fazont kínál, ujjában kényelmes, hosszában kicsit feszengősebb formában. Ami pedig a H&M-et illeti, leginkább talán a Mango elképzeléséhez áll közel az övék, de sem hosszában, sem szélességében nem tér el markánsan a többi bolt fazonjától sem.

A méret jóformán semmit sem jelent

Mindent egybevetbe megállapítható, hogy még ha pontosan ismerjük is a méreteinket, sajnos akkor sem mehetünk biztosra, ha látatlanban vásárolnánk. Ugyanaz a konfekcióméret még az alapdarabok esetében sem jelenti, gyakran még közelítőleg sem ugyanazt a hosszt vagy szabásvonalat a különböző márkáknál. Bár a méretezésre vonatkozólag többféle szabványrendszer is létezik, ám ezek már országonként, illetve kontinensenként is eltérőek lehetnek, a divatcégeket ráadásul semmilyen szabályozás nem kötelezi arra, hogy ezekhez tartsák magukat.

A méretezések mindemellett még egy-egy azonos márkánál sincsenek kőbe vésve, sőt. A vanity sizing, vagyis a hiúságméretezés jegyében – mely jelenség egyébként már a 80-as évek óta jelen van a divatiparban – az átlagos testméretek növekedéséhez igazodva változnak a ruhaméretek is. A divatmárkák érdeke ugyanis az, hogy a vásárló elhiggye, továbbra is belefér a megszokott, kisebb ruhaméretébe, akkor is, ha a testméretei időközben nőttek, ez pedig másként nem kivitelezhető, csak úgy, ha a méreteket szabják egyre bővebbre és nagyobbra. Csak győzzük követni…

Nyitókép: Depositphotos

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top