Európa fővárosai uralják az Észak-Amerika, Ausztrália és Európa leggyorsabb városi tömegközlekedési hálózatait felvonultató ranglista tízes élmezőnyét – derült ki a Torinói Műszaki Egyetem kutatóinak vizsgálatából, amely szerint Budapest a 19. helyen áll a sorban.
A dobogó legfelső fokán Berlin, a második helyen Párizs, a harmadikon Koppenhága áll. A német főváros tömegközlekedési hálózatában az utazási átlagsebesség 6,5 kilométer óránként, Párizsban ez 6,2, Koppenhágában 5,6, míg a sereghajtó Mexikóvárosban 2,4 kilométer óránként – írja a newsgroove.co.uk.
A vizsgált 32 város közül a negyedik helyen Helsinki végzett, majd Athén, Prága és London következik a sorban. A tízes élmezőnyben csupán a nyolcadik helyen álló New York és a tizedik Melbourne „furakodott be” az európai fővárosok közé, a kilencedik helyen Madrid áll.
A kutatók három fő tényezőt vizsgáltak, amelyek mindegyikére kidolgoztak egy egyenletet. Az utazási átlagsebességen túl azt vizsgálták, hogy egy utazás alkalmával átlagosan hány emberrel találkozhat valaki, vagyis hogy mennyire zsúfoltak a tömegközlekedési eszközök. Ebben a tekintetben Párizs végzett az élen, majd New York és Madrid következik.
Harmadik szempontként azt nézték, hogy egy utazással a lakosság mekkora hányada érhető el: itt Athén végzett az első, Berlin a második, Koppenhága a harmadik helyen.
A ranglista összeállításakor a kutatók figyelembe vették az olyan tényezőket is, mint a lakosság mérete, az átlagos utazási távolság, valamint a népességsűrűség.
Forrás: MTI