A Ryanair utasainak kevesebb mint 3 százaléka mondta le a július 1-je után esedékes utazását amiatt, mert a légitársaság a már korábban lefoglalt repülőjegyeknél is áthárította az extraprofitadó díját az utasokra – ez derült ki a Ryanair válaszából, amelyet az nlc érdeklődésére küldött a társaság szóvivője.
Azt is írták, hogy a Magyar Nemzet cikkében szereplő állítások hamisak és egyértelműen kitaláltak. A lap pénteken azt írta, hogy az utasok többsége visszavonta előzetes jegyvásárlását a Ryanairnél, „a visszamenőleges árképzésére válaszul a már kifizetett júliusi jegyek hatvan százalékát a cég által megadott csütörtöki határidőig az utasok lemondták, azaz inkább visszakérik az eredeti árat”.
A Ryanair közölte:
a fennmaradó több mint 97 százalék úgy döntött, hogy megfizeti a Nagy [Márton] miniszter által a veszteséges légitársaságokra kirótt hamis és idióta »extraprofitadóját«, amely megdrágítja a Magyarországra és Magyarországról történő légi utazást több ezer magyar család számára, akik az alacsony árú repülőjegyekkel meglátogathatják Európa-szerte dolgozó barátaikat és családtagjaikat
– írta a légitársaság hozzátéve, hogy Nagy Mártonnak bocsánatot kellene kérnie, amiért a magyar családoknak magasabb árat kell fizetniük az „idióta adó” miatt.
Mint arról beszámoltunk, múlt héten levelet kaptak a Ryanair utasai, akik júliusra vagy későbbi időpontra foglaltak jegyet Budapestről. Ebből kiderül, hogy a légitársaság visszamenőleg mindenkire ráterhel még 3900 forintot (10 eurót), mert utasonként ennyi a kormány által bevezetett extraprofitadó. Európán kívüli úti cél esetén ennél is több, 9750 forint (25 euró) a plusz díj. A levélben leírták azt is, hogy akinek ez nem elfogadható, június 16-ig lemondhatta a foglalást, máskülönben automatikusan levonják a bankszámlájáról az összeget. Lemondás után a teljes, korábban kifizetett összeg visszajár.
A légitársaságokra kirótt extraprofitadó miatt heves vita bontakozott ki a Ryanair és a magyar kormány között. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak. Emellett többször leidiótázta az extraprofitadó miatt Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, és azt vetítette előre, hogy a fapados légitársaság ritkítani fogja magyarországi járatait.
A miniszter szerint ez a stílus elfogadhatatlan, és elvárják a jogkövető magatartást. Nagy Márton közölte: „Bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a légitársaság válaszai, amikor a magyar állampolgárok fordulnak hozzá ügyfélpanasszal. Reméljük, hogy nem ilyen arroganciával kezelik az utasok problémáit, bár a kialakult gyakorlatuk nem túl empatikus a tapasztalatok szerint.”
(Kiemelt kép: Unsplash/Portuguese Gravity)