nlc.hu
Utazás

Így nyaral a Z-generáció

Olcsó repjegyek, tengerpart, Ázsia, TikTok-kompatibilis helyszínek – Imád utazni a Z generáció

A Z generáció tagjai már a digitális éra gyermekei, és ez kihatással van az utazási szokásaikra is. Egy kutatás szerint például sokuk álma, hogy nyaralós TikTok-videójával felkerüljön az ajánlott videók közé. De vajon máshogy, más motivációkból utaznak, mint az Y generáció tagjai?

Nem nagy újdonság, ha azt mondjuk, a különböző generációk másképp viszonyulnak az utazáshoz. Más a prioritás, más az értékrend, és összességében eltérő a szemlélet arról, hogy mit szeretnének kapni egy utazástól.

Kik tartoznak a Z generációhoz?

A Z generáció – rövidítve Gen Z – az 1997 és 2012 között született generációt jelenti. Ez a rendkívül alkalmazkodóképes korosztály változatos korösszetételű, a legidősebbek idén töltik be a 25. életévüket, a legfiatalabbak pedig a 10. életévüket. A Z generáció gyermekei már a digitális korszakban születtek,  így minden technológiai dologhoz intuitív érzékkel rendelkeznek. 

A felmérések azt mutatják, hogy a Z generáció aktívan újradefiniálja, mit jelent utazni, de nézzünk néhány statisztikát, hogyan tervezik, foglalják és kezelik az utazásaikat.

  • A Z generáció évente átlagosan 29 napot utazik, Hotelmize felmérése alapján, és ebből a kutatásból az is kiderül, hogy 51 százaléka tervez nemzetközi utazást, míg 37 százalékuk belföldi nyaralást.
  • A Condor Ferries kimutatása szerint a 40 százaléka a pihenés és a stressz elkerülése érdekében utazik .
  • A Telus International statisztikája azt mutatja, hogy 65 százaléka az utazást és a világlátást jelölte meg a legfontosabb pénzköltési módként.
  • Fontosak számukra az élmények, tízből több mint nyolc amerikai Gen Z és ezredfordulós utazó egyedi élményt keres következő útja során.
  • 90 százaléka állítja, hogy nemzetközi utazási döntéseiket a közösségi média befolyásolja (Condor Ferries).
  • Nem meglepő eredmény az Expediától, miszerint tízből közel hat Gen Z utazó használta okostelefonját utazási inspiráció és kutatás céljából.
  • Hasonlóra jutott a European Travel Comission: a  Z generáció számára az okostelefon a legfontosabb eszköz az utazások felkutatásakor, foglalásakor vagy lemondásakor. Kutatásukból az is látszik, hogy a Z generáció tagjai különösen igényesek, ha személyre szabott szolgáltatásról van szó, és szükségük van arra, hogy úgy érezzék, „megértik” őket a cégek, akiktől vásárolnak. A foglalási szokásainak elemzése azt mutatja, hogy egyértelműen az online utazási irodák (OTA-k) használatát részesítik előnyben.
  • Az ázsiai és csendes-óceáni térségben a Z generációs vendégek alkotják az Airbnb Experiences leggyorsabban növekvő vendégcsoportját, a vendégfoglalások száma a régióban több mint háromszorosára nőtt az előző évhez képest.

Y és Z: máshogy utazunk?

Bár nincsenek hatalmas szakadékok, azért akadnak különbségek az utazási szokások között, ahogy hasonlóságok is. A Z generáció az inkább individualista Y generációtól elfordult a kollektivista társadalmi berendezkedés irányába – ami az utazási szokásaikban is megmutatkozik. Ugyanakkor mind a Gen Z, mind az ezredfordulósok egyetértenek abban, hogy a költségvetés a legkorlátozóbb tényező az utazás megtervezésekor, de ez sem tartja vissza a Z tagjait, hogy minél több helyre ellátogassanak.

A kutatások azt mutatják, hogy minden más generációnál több pénzt terveznek költeni az utazási tervekre.

Krabi

Utazó Thaiföld déli részén található Krabin (Fotó: Getty Images)

A Hotelmize szerint az ezredfordulósokkal ellentétben, akik hajlamosabbak arra, hogy az üzletet és a szórakozást vegyítsék, a Z generáció inkább arra törekszik, hogy a munka távol maradjon a nyaralástól.

Mindkét generáció számára a fontos a pihenés, az elmenekülés, és az időtöltés családdal vagy barátokkal, ahogy a kaland megélése, a mentális egészség javítása, a kulturális élmények és bakancslistás helyszínek meglátogatása is. A Z generáció viszont inkább kipróbálna új helyeket, mint meglátogatná a már ismerős úti célt.

„Egyre jobban preferáljuk ezeket a hátizsákos utakat, most például az lesz a terv, hogy kimegyünk az állomásra és felszállunk az első vonatra, ami jön” – reflektál Csenge arra, hogy Z generáció tagjai számára tényleg fontos, hogy új helyszíneket látogassanak meg, és hogy élményeket, kalandokat gyűjtsenek egy utazás során.

Így utazik a magyar Z generáció 

A Kiwi felmérése szerint a Z generáció utazós szlogenje az lehetne , hogy „rugalmasan és a lehető legolcsóbban”. Ők vetnek be leginkább utazási trükköket, a magyar fiatalok spórolásban a középmezőnyben végeztek, átlagosan 10 ezer Ft-tal kevesebbet költenek repjegyre, mint a többi magyar utazó.

Azt, hogy mennyire szeretnek utazni, a repülőjegyek eladott számai is mutatják, a Kiwi.com-on repülőjegyet foglaló magyarok 52 százaléka a Z generáció tagja. 

A felmérésből kiderült, hogy az utazás tervezésének meghatározó tényezője a költségvetés, és hajlandó áldozatokat hozni, ha annak kézzelfogható eredménye van, azaz spórolhat. Legfőképp azért utaznak, hogy belekóstoljanak az adott ország kultúrájába, felfedezzék a helyi éttermeket, pubokat, nyelvet tanuljanak. Imádják a tengerpartot, a csendes kisvárosok egy hajszálnyival érdekesebbek számukra, mint a nyüzsgő nagyvárosok, és a túrázás többüket feltölti, mint egy koncerten tombolás.  

Olyan magas színvonalú élményekre vágynak, amelyeket a szüleikkel való utazásaik során kaphattak. Ugyanakkor többnyire megfizethető lehetőségeket és csomagokat keresnek, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy meg kell osztaniuk az élményt másokkal.

„Nekem is mindig nagyon fontos volt az utazás, amit szerintem anyáéknak köszönhetek, mert szinte mindig mentünk valahova, akár síelni, nyaralni, vagy vízitúrázni, így igyekszem én is minden évben igyekszem járni a világot. Korábban én is főszezonban mentem nyaralni, de most már jobban preferálom az ilyen 2-3 napos utakat akár ősszel vagy tavasszal, mert akkor olcsóbb a repjegy és több helyre is el tudok jutni így, mintha egy hétig a tengerparton lennék (persze néha az is kell). Én személy szerint imádok túrázni és élményeket gyűjteni, szóval az aktív pihenésre fókuszálok, ezért ha van egy kicsit drágább túra, akkor inkább azt veszem meg és a kajára kevesebbet költök, akár szendvicset eszem stb.” – mesél a huszonéves Csenge az utazási szokásairól, hozzátéve, hogy a szállásigényeiből is igyekszik lentebb adni.

Z generációs fiatal lány Bangkokban

Z generációs fiatal lány Bangkokban (Fotó: Getty Images)

A barátnője, Réka is hasonlókról számol be. Mióta nem a szüleivel nyaral, akik a főszezont preferálják, inkább az utó- és az előszezonokat választja, amikor kevesebb a turista. nincs olyan nagy forróság és kedvezőbbek az árak.

„Inkább túrázok, várost nézek, olyan helyre szeretek menni, ahol több lehetőség is van: fürödhetek a tengerparton, de más programot is választhatok, ha ahhoz van kedvem” – meséli, és abba is beavat, hogyan farag a költségekből. 

„Ha a repjegy árából szeretnék lefaragni, akkor csak kézipoggyászt viszek, nem nagyon érdekel a szállás, de azért a sátrazás nem az én világom, és az is fontos, hogy jókat egyek. Főleg Airbnb lakásokat szoktam keresni. A fontos, hogy legyen egy jó ágyam és egy tiszta fürdőszobám.”

A tenger a legvonzóbb számukra: tízből heten akkor igazán boldogok, amikor napozhatnak a tengerparton vagy úszhatnak a tengerben. 60 százalékuk rajong azért az élményért, amikor új helyszínről csodálhatja a napfelkeltét és a naplementét. 46 százalékukat a túrázás tölti fel igazán, 41 százalékukat pedig, ha kitombolhatják magukat egy koncerten. Kb. minden harmadik Z-genes szereti, ha egy idegen város nyüzsgő piacán új ételeket kóstolhat meg vagy ha egy új város hangulatos kávézójának teraszán ülve könyvet olvashat. Csendes, nyugodt kisvárosba vágyik a fiatal felnőttek 37 százaléka, 35 százaléka pedig nyüzsgő nagyvárosba. A havas hegycsúcsok a generáció 28 százalékát vonzzák, és minden 5. autózna, kempingezne a sivatagban.

Szerencsére még annyira fiatalok vagyunk, hogy a legtöbb helyen nem kell belépőt fizetni, de ha kellene, akkor is fizetnék érte, ezen nem spórolnék

– mondja Réka, amikor a programokról kérdezem.

Hazánk fiatal felnőttjei idén június 25-éig az alábbi országokba foglaltak leginkább: Olaszország, Spanyolország, Görögország, Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Portugália, Hollandia, Ciprus és Málta. A német, angol és francia fiatalok top 10-es listáján szerepelnek tengerentúli célállomások is, pl. Thaiföld és Indonézia. Magyarország a spanyol fiatalok körében a legnépszerűbb: tőlük a 4. legtöbbet foglalt város Budapest, de fővárosunk szerepel a brit és a francia Z generációsok top 10-es foglalási listáján is.

Megy az Instára

Szinte mindenkihez, de főleg a Z generáció tagjaihoz szabályosan hozzánőtt a telefon, ezért annyira nem meglepő, hogy a Morning Consult felmérése szerint több mint 50 százaléka naponta több mint 4 órát tölt a közösségi médiában. Egy másik kutatás pedig arra jutott, hogy minden ötödik oszt meg ételfotót nyaralás alatt és kb. ugyanennyien élőznek Instagramon vagy Facebookon, hogy megmutassák másoknak, merre járnak. Sőt, minden 20. Z generációs álma, hogy nyaralós TikTok-videójával felkerüljön az ajánlott videók közé (For you).

Csenge alapból nem posztol sokat, de ha utazik, akkor az emlékeit. 
 „Ha megosztom a fotókat, inkább azért, mert azok kedves emlékek, amik megörökítették, amikor nagyon boldog voltam a barátaimmal. Mindegyik egy olyan élményt képvisel, ami sokat jelentett.”

És hogy honnan szereznek inspirációt? A barátok ajánlása és az online kutatások után rögtön a közösségi platformok következnek, és akadnak olyanok is, akik influencerek oldalai alapján választják ki a következő úti céljukat.

Szelfi a parton

Etetni kell az Instát (Fotó: Getty Images)

Értékelik a wellnesst és a jólétet

A Gen Z-sek próbálnak kiegyensúlyozott életet élni. Gondoskodnak arról, hogy időt szakítsanak olyan tevékenységekre, amelyek segítenek nekik abban, hogy életük minden aspektusát a lehető legteljesebben élvezzék. Röviden: minden az öngondoskodásról szól, és a mértékletesség a legfontosabb összetevő. Ezeket szem előtt tartják az utazásaik során is.

Jobban törődnek a fenntarthatósággal, mint a korábbi generációk

A Z generáció legnagyobb gondja a klímaváltozás. Így a fenntarthatóság számukra fontos szempont. A korábbi generációkhoz képest kifejezetten aggódnak az utazás és a turisztikai ipar hatásai miatt. Több mint fele (57 százalék) úgy véli, hogy fontos olyan márkákat támogatni, amelyek jót tesznek a környezetért. 

Ez a meggyőződés a szállás és a közlekedési eszközök megválasztását is befolyásolja. A közlekedés kiválasztása különösen fontos: 10 Gen Z utazóból 6 jelezte, hogy ha megérkezik, környezetbarát lehetőségeket választ, és 56 százalékuk szívesebben száll meg zöld vagy környezetbarát helyeken. Gondoljunk csak a klímaaktivista Greta Thunbergre, aki nem hajlandó repülőre ülni.

(Via: 1,2, 3, 4)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top