nlc.hu
Utazás
Alef Aeronautics Model A repülőautó bemutató

Eleged van a dugókból? Két éven belül átrepülheted őket, autóval

Az Alef Aeronautics gyártmánya egészen bizalomgerjesztő repülőautó.

Jim Dukhovny, az Alef Aeronautics vezérigazgatója „megfizethető” árú, repülő autó gyártását jelentette be, két éven belül. Legtöbb riválisával ellentétben ráadásul a Model A valóban átlagos autó módjára vezethető, karbonszál karosszériás, átlagautó méretű járgány bármelyik parkolóban vagy garázsban elfér – írja a Daily Mail.

Közúton kerekenként négy elektromotor viszi,

menettulajdonságai az átlagos elektromos “közlekedőedényekét” idézik.

A 2025 végétől ígért kétüléses autó közúton több mint 300 kilométert, levegőben pedig 175 kilométert tud megtenni. Az áttört, rácsszerkezetes karosszéria alatt nyolc propeller is meglapul. Az egymástól független, különböző sebességgel forogni képes rotorokkal a Model A bármilyen irányban képes lenne repülni. Az osztott elektromos meghajtásnak nevezett technológia fontos része a

rotorlapátokat körülvevő, térhálós kialakítású karbon-kaszni,

ami lehetővé teszi a levegő szabad áramlását a járművön keresztül. Az utazósebesség levegőben több mint 170 kilométer óránként, míg közúton 50-60 kilométerre van korlátozva óránként, miközben sokkal gyorsabban is képes lenne haladni.

Eleged van a dugókból? Két éven belül átrepülheted őket, autóval

Az ok, hogy a kétszemélyes légiautó össztömege kevesebb, mint 400 kiló, a Trabanténál is csekélyebb. Ezért aztán besorolása szerint golfkocsinak minősül a Model A, az erre vonatkozó szabályozásokat kell teljesítenie. Dukhovny szerint találmányuk

kezelését-vezetését negyed óra alatt meg lehet tanulni,

annál is inkább, mert a repüléshez használatos kezelőszervei olyanok, mint az egyszerűbb drónoké.

Eleged van a dugókból? Két éven belül átrepülheted őket, autóval

Az A-modell feltalálója szerint abban különbözik a jelenlegi, repülő autók többségétől, hogy ténylegesen használható autóként. A viszonylag elterjedt electric vertical take-off and landing (eVTOL) szárnyas-elektromos helikopterek ugyanis elsősorban repülni tudnak. Az Alef mérnökei 2015-ben kezdtek bele a fejlesztésbe, a céges legendárium szerint

Eleged van a dugókból? Két éven belül átrepülheted őket, autóval

ugyanazon a napon, amikor Marty McFly visszatért a jövőbe,

a vonatkozó mozi második részében. Dukhovny a barcelonai mobilitási kongresszuson azt ígérte, hogy

“ha minden jól megy, és elég lesz a pénz, illetve a szabályozást sem szigorítják, akkor 2025 végén el kell tudni kezdenünk a gyártást.”

Egy A-modell jelenleg 235 ezer fontért, azaz forintban 115 millió forintért rendelhető, szóval most még Rolls Royce, Bentley, Aston Martin-árban van.

Eleged van a dugókból? Két éven belül átrepülheted őket, autóval

A cég a sorozatgyártás beindításával azonban radikális árcsökkentést tervez. Mint Dukhovny mondotta:

„ahhoz, hogy a repülő autók mindennapossá váljanak, megfizethetőnek kell lenniük. Az A-modell technikai háttere egyszerűbb, mint egy Corolláé vagy Focusé. Ha képesek vagyunk felpörgetni a gyártást, semmi nem indokolja a 25 000 fontnál magasabb árat.”

Az Alef Aeronautics fő támogatója amúgy az a Tim Draper, aki kezdetben a Teslát is finanszírozta.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top