Talán meglepő, de a Sátán az Ószövetségben csupán két alkalommal jelenik meg (Jób és Zakariás könyvében) szerepe pedig nem is különösebben jelentős: nem maga a Megtestesült Ősgonosz, nem Isten ellentétpárja, hanem inkább afféle kishivatalnok, vagyis egészen pontosan közvádló a mennyei udvartartásában, akinek „tiszte az emberek valódi értékét firtatni”. Autonóm személyiségnek aligha lehetne nevezni, hiszen minden esetben az Úr utasítására, illetve engedélyével cselekszik. A korabeli zsidó hitvilág ugyanis nem ismerte a Sátán fogalmát, legalábbis abban az értelemben, ahogy ma használjuk; ez a fajta dualista (vagy többé-kevésbé dualista) megközelítésmód csak Jézus korában, a zoroasztrianzmus vagy a gnoszticizmus megjelenésével vált meghatározóvá.
Persze, az Ádámot és Évát megkísértő, majd bűnbeesésbe hajszoló kígyó – utólagos magyarázatok alapján – végül is megfeleltethető a Sátánnak, azonban az eredeti szövegben erről szó sincs; ő egyszerűen csak egy kígyó (vagy legfeljebb: A Kígyó), akiről nagyjából annyit tudunk meg, hogy „ ravaszabb vala minden mezei vadnál”.
Az újszövetségi Sátán
Az újszövetségi Sátán azonban már jóval fenyegetőbb, nagyobb hatalommal és mozgástérrel bír, illetve sokkal többször is bukkan fel a Bibliában. Ő a nagy kísértő, a hazugság atyja, a legyek ura, a világ fejedelme, a levegő birodalmának fejedelme, az Isten hegyéről levetett kerub, a nagy sárkány, vagy újabban – mondjuk Milton Elveszett Paradicsoma óta – bukásra ítélt, de valamiért mégiscsak vonzó tragikus-romantikus hős.
Lucifernek is gyakran szokták nevezni, habár a név eredete kissé zavaros: a latin nyelvű kifejezés szó szerinti jelentése fényhozó, ami a Hajnalcsillagra, azaz a Vénuszra utal, és nem ritkán pozitív jelentésben szerepel a Bibliában, például Jézus is így nevezi magát a Jelenések könyvében (Én vagyok Dávid gyökere és új hajtása, a fényes hajnalcsillag – habár az is igaz, hogy a Vulgatában itt nem a lucifer, hanem a stella matutina kifejezés szerepel, csak hogy kicsit tovább bonyolítsuk).
Ézsaiás pedig a hajnalcsillaggal Babilon kevély és elbizakodott királyát azonosította (Miként estél alá az égről fényes csillag, hajnal fia!? Levágattál a földre, a ki népeken tapostál!), és ugyan az uralkodó korántsem tűnik rokonszenves figurának, azért mégis csupán egyszerű halandó, és nem maga a Sátán. Ám az évszázadok folyamán Babilon bukott királyának az alakja valahogy összemosódott vagy összekapcsolódott a Bibliában egyébként számos egyéb néven (Azazel, Belzebub) is emlegetett bukott angyaléval, aki miután szembeszállt az úrral, hasonlóan látványosan zuhant alá a mennyekből (Látám a Sátánt mint villámlást lehullani az égből – ahogy Lukács evangéliumában is olvashatjuk).
Lucifer, a démonok fejedelme
Lucifer egyebek mellett az ördögök vagy démonok fejedelme is, amint az például Máté evangéliumából is kiderül. Na, de kik is azok a démonok? Akárcsak a Sátán, ők is a bűn, a kísértés és a gonosz letéteményesei: létezésüket angyalként kezdték, majd Isten ellen fordultak és a mennyből a pokol tüzes mélységeibe zuhantak. A démonok többnyire úgy kínozzák az embereket, hogy megszállják őket, vagy olyan látomásokat idéznek elő, amelyek bűnre késztethetik őket. Arra csábítják a halandókat, hogy elhagyják hitüket, eretnekséget kövessenek el és a bálványok felé forduljanak.
Néhányukat név szerint is ismerjük. Az egyik legszörnyűbb démon Moloch volt, az ammoniták istene, akinek rettentő kultusza Izraelben is hódított. Fanatikus hívei olykor gyermekeket is áldoztak neki Hinnom (Gyehenna) völgyében, a Tófetnek nevezett kultikus helyen, mégpedig a lehető legszörnyűbb módon: „tűzbe küldték”, azaz élve elégették őket. Mózes harmadik könyvében az Úr meg is tiltotta ezt a gyakorlatot:
Mondd meg Izráel fiainak: Aki Izráel fiai közül vagy az Izráelben tartózkodó jövevények közül odaadja gyermekét Moloknak, halállal lakoljon: kövezze meg az ország népe.
Bár a Biblia erről nem ír semmi konkrétat, Molochot a középkortól kezdve rendszerint valamiért egy Minotaurusz-szerű, hatalmas, félig ember, félig bika szörnyetegként szokás ábrázolni.
Még érdekesebb figura Légió, a tébolyult megszállott (vagy ha úgy jobban tetszik: disszociatív személyiségzavarban szenvedő beteg), aki egy sírboltban élt a holtakkal, a Gadarenusok földjén, folyamatosan összefüggéstelenül üvöltözött és önmagát vagdosta: „éjjel és nappal mindig a hegyeken és a sírboltokban volt, kiáltozva és magát kövekkel vagdosva.”A Bibliában úgy írják le, mint „tisztátalan lelket”, aki felett a gonosz erői vették át a hatalmat.
Amikor Jézus találkozott ezzel ijesztő megszállottal, megkérdezte tőle: „Mi a neved?”, mire Légió így válaszolt: „Légió a nevem, mert sokan vagyunk” Jézus aztán egyetlen mondattal kiűzte a démonokat a férfiból: „Eredj ki, tisztátalan lélek, ez emberből”. A démonok ekkor elhagyták a szerencsétlen flótást, és azzal a lendülettel beleköltöztek egy kétezer disznóból (!) álló csordába, majd belevetették magukat a tengerbe: „A tisztátalan lelkek pedig kijövén, bemenének a disznókba; és a nyáj a meredekről a tengerbe rohana. Valának pedig mintegy kétezeren; és belefúlának a tengerbe.”
Abaddont, vagyis a Pusztítót a Jelenések könyve úgy jellemzi, mint „a feneketlen mélység angyalát”, és a sáskaraj királyát, aki úgy fest, mint egy háborúba vonuló harci mén, a fején aranykoronát visel, az arca szinte emberi, a haja hosszú, akár az asszonyoké, a fogai az oroszlánokéhoz hasonlók, farka szúrós és hosszú, mint a skorpióé, szárnyaival pedig olyan iszonyatos zajt csap, mint a viadalra száguldó lovas szekerek. Szóval nem egy szimpatikus alak, na. Ahhoz képest viszont, hogy milyen érzékletes leírást ad róla a Biblia, viszonylag kevés (gyakorlatilag nulla) művészi ábrázoláson láthatjuk viszont.