Egyre több nagymama tűnik fel az Instagramon és a TikTokon, lassan átveszik a hatalmat, és mi imádjuk őket. Rajongással nézzük, ahogy az idősebb korosztály gyártja a videókat, és egyáltalán nincs ebben a felkapottságban gúny, hanem őszintén megmelegíti a szívünket a nagyitartalom.
Az influenszermarketinggel foglalkozó szakértők szerint mi, emberek útmutatást és kapcsolatot keresünk azokkal, akiket a „falkához” tartozónak vélünk. És ki lenne jobb erre a célra a nagymamánál – az ősi falkavezérnél -, aki megbízhatóságot sugároz és a valahová tartozás érzését nyújtja? De az, hogy hirtelen megtelik a feedünk olyan nőkkel, akik szívesen etetnének minket rántott hússal, egy szélesebb körű kulturális trend tünete is: kiderült, hogy a nagyi-influenszerek aranykorát éljük.
Csak a TikTok-on az olyan fiókoknak, mint @grandma_droniak, @excusemygrandma, @dollyday800 és @brunchwithbabs együttesen 18 millió követője van. Ha az Instagram-követőiket is hozzáadjuk, a közönségük további 5 millióval nő. Akár kemény igazságokat mondanak a házasságról, akár arra buzdítanak minket, hogy végre takarítsuk ki a szobánkat, vagy tájékoztatnak bennünket az idősek otthonában zajló csínytevéseikről, az öregedésükhöz pozitívan álló személyiségek rengeteg kíváncsi embert vonzanak.
Az internet a speciális területeken tevékenykedő nagymamáknak is végtelen lehetőséget kínál. Vannak divatos nagymamák és vagány stílusikon nagymamák. Bivalyerős fitnesz nagymamák, és francia nagymamák, akik egyszerű francia ételeket főznek. „A fiatalabb generációk profitálnak a nagymamák bölcsességéből – mondta el a Scary Mommy magazinnak Kim Murstein, a 28 éves tartalomkészítő a @excusemygrandma mögött, amely a 81 éves nagymamájával, Gaillel való kapcsolatát mutatja be. – Ezek olyan üdvözlendő tanácsok, amelyeket nem biztos, hogy megkapnak a társaiktól vagy más alkotóktól a közösségi médiában.”
A jó hír az, hogy a nagymamás posztok üdítően egészségesnek és gondoskodónak tűnnek – ami nem annyira volt jellemző a közösségi oldalak tartalmaira. Ezért pedig csak szeretni lehet őket. Ám ha jobban megvizsgáljuk, a nagyik népszerűsége talán valami mélyebbről árulkodik, mint a házi tanácsok és a csípőprotézises humor értékelése.
Amikor Barbara Costello, alias @brunchwithbabs, nyugdíjas tanárnő egy kedves videót posztolt, amelyben azt írta: „Csodálatosan csinálod, és mindannyian nagyon büszkék vagyunk rád”, több ezer komment érkezett, sok közülük egészen lesújtó élményekről árulkodott. Voltak követők, akik nemrég veszítették el a szeretteiket, és Babsban találtak vigaszt. „Nem volt az életemben anyamintám, amikor felnőttem, és sosem hallottam ezeket a szavakat” – írta egy kommentelő az Instagramon. „Nem hiszem, hogy a szüleim valaha is azt mondták volna, hogy büszkék rám – kommentálta egy másik követő –, de az, hogy ezt az internetes nagymamámtól hallottam, sokat segít a feldolgozásban”.
Vajon ez valóban „szeretet”, amit idegenek osztanak meg egymással, vagy csak egy pótlék, amely utánozza a hiteles emberi érzelmeket? Valóban hasznos? Egyáltalán egészséges? A szakértők szerint a nagymamákkal való foglalkozásnak nyilvánvaló vonzereje van. „Mindannyian vágyunk arra, hogy törődjenek velünk, hogy biztonságban érezzük magunkat. A nagyszülők sok ilyen érzést képviselnek. Az online nagyszülők pedig nem okozhatnak csalódást, mert szerepüket a virtualitás határozza meg” – magyarázza Dr. Pamela Rutledge, aki a Médiapszichológiai Kutatóközpont igazgatójaként a médiát tanulmányozza.
Dr. Kathleen Stassen Berger fejlődéslélektan-professzor azt is hozzáteszi, hogy míg a szülő-gyermek kapcsolatok feszült, nehezteléssel, elvárásokkal és hatalmi harcokkal átszőttek lehetnek, a nagyszülő-unoka kapcsolat gyakran kevésbé bonyolult, kedvesebb. „A vicc az, hogy a gyerekek azért is kötődnek a nagyszüleikhez, mert közös ellenfelük van: a szülők – mondja a szakember. – A szülők a korlátozást, a büntetést és az önmérsékletet a gyereknevelés lényeges részének tekintik, a nagyszülők pedig úgy gondolják, hogy az ő szerepük a bátorítás és az elismerés.”
Nem csoda tehát, hogy rajongunk a TikTok-nagyikért, de persze a szakemberek szerint a valós nagymamás kapcsolatok még többet adhatnak. Ha nincs saját nagyszülőnk, akivel építhetnénk a kapcsolatunkat, akkor azt javasolják, hogy jelentkezzünk önkéntesnek a közeli idősek otthonában, hátha azon keresztül még intenzívebben részesülhetünk a nagyszülői energiákból és szeretetből, mint a közösségi oldalakon keresztül.