Az iskolakezdés nemcsak a tanulás miatt stresszes sok gyerek számára, hanem az LMBTQ+-ellenes intézkedések miatt is félnek a sulitól. A Trevor Project nemrégiben megjelent tanulmánya megállapította, hogy az amerikai iskolákban egyre gyakrabban alkalmazott anti-LMBTQ+ szabályok ártanak a diákok mentális egészségének. Magyarországon annyiban még súlyosabb a helyzet, hogy a pedofiltörvényként elhíresült szabályozás szerint zéró tolerancia van a magyar iskolákban az LMBTQ+ témákkal kapcsolatban, úgyhogy a Trevor Project eredményeit valószínűleg felszorozva vonatkoztathatjuk a magyar diákokra.
Öngyilkos gondolatokkal küzdő diákok
A Trevor Project egy nonprofit szervezet, amely az amerikai leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer fiatalok körében végzett öngyilkosság-megelőzési erőfeszítésekre összpontosít. A legutóbbi kutatásukban 18 ezer 13 és 24 év közötti LMBTQ+ fiatalt kérdeztek meg: az iskolába járó diákok 78 százalékának közel egyharmada (29 százalék) számolt be arról, hogy olyan iskolába jár, ahol legalább egy LMBTQ+-ellenes irányelv van érvényben.
Ilyen irányelvek például:
- nem használhatják a választott nevüket és névmásukat;
- nyilvánosan kimutatott vonzalomért büntetést kapnak, amelyet a nem LMBTQ+ tanulók körében nem büntetnek;
- nem használhatják a nemüknek megfelelő öltözőt;
- nem beszélhetnek vagy írhatnak LMBTQ+ témákról tanórán kívüli tevékenységek során.
A tanulmány eredményéből kiderült, hogy ezek a szabályok – talán nem meglepő módon – mérhető negatív hatást gyakorolnak a fiatalokra. A sok LMBTQ+-ellenes szabályt alkalmazó iskolák LMBTQ+ diákjai nagyobb arányban számoltak be arról, hogy az elmúlt évben komolyan fontolgatták az öngyilkosságot, mint a kevésbé anti-LMBTQ+ iskolákba járó diákok. A LMBTQ+-ellenes szabályokat nem erőltető iskolák diákjai számoltak be a legkevesebb öngyilkossági gondolatról az iskolakezdéskor.
Hasonló tendenciákat találtak a szorongással, depresszióval és öngyilkossági kísérletekkel küzdő diákok esetében is: minél több LMBTQ+-ellenes szabály volt jelen az iskolában, annál rosszabb mentális állapotba kerültek a gyerekek.
A negatív eredmények nem csak a személyes mentális egészséget érintették. Akár egy (vagy több) LMBTQ+-ellenes iskolai szabály jelenléte is összefüggésbe hozható az iskolai bántalmazás több fajtájával, mint például:
- a szóbeli zaklatás;
- a fizikai támadás, mert a diákok LMBTQ+-nak hitték a gyereket;
- a nem kívánt szexuális érintkezés;
- a büntetés a zaklatókkal szembeni ellenállásért;
- az iskolából való távozás az LMBTQ+-ellenes rossz bánásmód miatt.
A probléma egyre csak súlyosbodik
Az Amerikai Polgárjogi Unió (ACLU) jelenleg 527 LMBTQ+-ellenes törvényjavaslatot követ nyomon az Egyesült Államokban. Csak kilenc államban nem vezettek be ilyen törvényt 2024-ben. A bevezetett törvényjavaslatok többsége valamilyen formában az iskolákat és az oktatást érinti, a transzellenes jogszabályok száma pedig 2015 óta folyamatosan emelkedik.
A jelentés kiemeli, hogy 2024 júliusában Amerikában hét államban olyan törvények vannak érvényben, amelyek cenzúrázzák az LMBTQ+ személyek vagy témák megvitatását az iskolai tananyag egészében – ez a magyar törvényekben is így van -, míg hat államban előzetes értesítést és szülői engedélyt kell kérni az ilyen témák megvitatásához, négy államban pedig olyan törvények vannak érvényben, amelyek korlátozzák a „homoszexualitás” megvitatásának módját.
Az államok felében nincsenek olyan irányelvek, amelyek az LMBTQ+ tanulókat védenék a zaklatástól, sőt két államban olyan törvények is vannak, amelyek tiltanak minden olyan erőfeszítést, amely az ilyen védelem queer gyerekekre való kiterjesztésére irányul. Ez a jelentés csak a legújabb a kutatások és a bizonyítékok hosszú sorában, amelyek rávilágítanak arra, hogy a zaklatás elleni védelem – és az ellenségeskedések beszüntetése – mérhető pozitív változást hoz a fiatalok életében. Talán erre kellene koncentrálni Magyarországon is a sok anti-LMBTQ+ szabály helyett, hogy a gyerekeink mentális egészsége ne romoljon, és ne az öngyilkosság jusson eszükbe az iskolakezdésről.