nlc.hu
Aktuális
Ki sem futhatott volna a kikötőből a Hableány

Ki sem futhatott volna a kikötőből a Hableány

Két matróz helyett csak egy teljesített szolgálatot a baleset idején, ráadásul radar sem volt a sétahajón. A Viking Sigyn kapitánya azonban így is elkerülhette volna az ütközést.

Két matróz helyett csak egy segítette a kapitány munkáját, vagyis hajózásra alkalmatlan volt a Hableányírja az Index a birtokába került szakértői vélemény alapján. Információik szerint már az előző hajóbizonyítványba is bekerült, hogy növelni kellene a személyzet létszámát, amit a hajó vezetőjének kellett volna jeleznie az üzembentartó Panorama Deck Kft.-nek.

A Hableány turistahajó roncsa, miután a Clark Ádám úszódaru félig kiemelte a Dunából a Margit hídnál 2019. június 11-én (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A lap hozzáteszi, hogy a Hableány közel sem volt olyan műszaki eszközökkel felszerelve, mint a Viking Sigyn szállodahajó. A dél-koreai turistákat szállító sétahajón radar sem volt, ami pedig nagyban segítette volna a mozgását olyan időjárási körülmények között, mint amilyenek a baleset idején is voltak. A kormányállásából „a körkilátást pedig a felső fedélzeten elhelyezett ponyva és kémény részben korlátozta” – hangsúlyozta a szakértő.

Az Index a Panorama Deck szóvivőjét is megkereste az ügyben. „Nem igaz, hogy a Hableány alkalmatlan volt, minden hatósági engedéllyel rendelkezett. A plusz egy matróz azt jelentette volna, hogy még egy ember életét veszíti a tragédiában. A radar pedig nem kötelező műszaki felszerelése ezeknek a hajóknak” – mondta Borbély Zoltán, a cég egyik jogi képviselője.

A lap szerint a Viking Sigyn radarján 21 óra 4 perckor feltűnt a Hableány hívókódja, a szállodahajó kapitányának látnia kellett az előtte haladó hajót. A kormányállás vészjelző rendszere másfél perccel az ütközés előtt figyelmeztetett, hogy a sétahajó túl közel van, de senki sem reagált a hangjelzésre, vagyis a Viking valószínűleg nem jelezte, hogy előzni akar.

hajóbaleset hableány megemlékezés

Virágok és mécsesek a dunai hajótragédia helyszínének közelében (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A szakértői vélemény szerint viszont a Hableány sem adott le öt rövid hangjelzést, amely azt hivatott jelezni, hogy nem lehet megelőzni. A hajózási szabályok szerint egy hajónak ugyanis akkor is jeleznie kell, ha látja, hogy meg akarják előzni, de arról nem értesítették.

A május 29-i balesetben huszonnyolcan veszítették életüket, köztük a Hableány magyar kapitánya és matróza is. Az ukrán hajóskapitányt a baleset másnapján letartóztatták, majd 15 millió forintos óvadék ellenében bűnügyi felügyelet alá helyezték.

Polt Péter legfőbb ügyész ezt követően jogorvoslati indítványt terjesztett elő a Kúrián annak megállapítására, hogy az első és másodfokon eljáró bíróság törvénysértőn járt el, amikor megszüntette a 64 éves ukrán férfi letartóztatását. A Kúria hétfőn ezt nyilvános ülésen ki is mondta, a Fővárosi Főügyészség pedig a másnap újra indítványozta a férfi letartóztatását, amiről ma délelőtt dönt a bíróság.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top