Az MTI-hez kedden eljuttatott reprezentatív, novemberben készült felmérés szerint a 18-69 éves lakosság 65 százaléka tervez az idén is karácsonyi ajándékot vásárolni, ami jelentős a visszaesés, mivel az elmúlt 4 évben ez a szám stabilan 71-72 százalék volt.
A tervezett ajándékok típusában is van némi átrendeződés: az idén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ajándékba adott wellness utazás, programok, belépők köre. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, márkás élelmiszer, italok, a játékok csoportjából válogatnak a legtöbben. A könyvek is előkelő helyen szerepelnek a népszerűségi listán, súlyuk azonban évről évre csökken: míg 2013-ban 43 százalék választotta, idén már csak a megkérdezettek 30 százaléka.
A pandémia visszafogja a költekezési kedvet is: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem terveznek költeni, emellett a válaszadók fele úgy véli, idén takarékosabbnak kell lenni karácsonykor, mint tavaly.
Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29 ezer forint körül mozgott, ezzel szemben idén megtorpanhat 24 500 forintnál. A legtöbben 20-50 ezer forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanekkora arányban vannak azok, akik semennyit nem terveznek ajándékokra költeni az idén.
(MTI)