Tudom, hogy a legnépszerűbb társasjátékoknak van mini- vagy utazóváltozatuk, de egyetlen olyan játék se jöhet szóba, ami sok-sok apró alkatrészből áll, és fennáll az a veszély, hogy a gyerek azért hisztizik az autópályán, mert leestek a játékai és nem tudja felvenni. Az autózás monotonitását nem könnyekkel és megtépázott idegekkel dobnám fel, inkább mókával. Ezenfelül alapszabály, hogy túl kell biztosítani magunkat. Nem elég egy jó ötlet, legalább egy tucattal kell készülni, hogyha egyiket elunja a kölyök, jöhessen a következő.
1. Eszköz nélkül: A klasszikus unaloműzők nem tűnnek túl szellemes ötletnek, de jól működnek. Ráadásul nem igényelnek speciális eszközöket és a vezetést sem zavarják. Mondjatok szavakat az előző szó utolsó betűjével, esetleg utolsó szótagjával; mondjatok piros, sárga, zöld gyümölcsöket, zöldségeket; vagy ország-város-állat-növény mintájára mondjatok szavakat azonos kezdőbetűvel.
Ha a gyerek már tanulta a szorzótáblát, kicsit mantrázhatjátok azt is. Soroljátok fel Európa, Dél-Amerika vagy Afrika országait, országoknak keressétek a fővárosát, vagy fővárosokhoz az országokat. Érdemes bekészíteni egy földrajzatlaszt is, amely nemcsak vitás kérdéseket segít eldönteni, de az útvonalat is lehet rajta követni. Ezeket a feladatokat úgy érdemes tálalni, hogy a gyerek tegye próbára a szülőt. Például: tudsz olyan országot mondani, aminek apa nem tudja a fővárosát? Vagy melyikünk tud több piros gyümölcsöt mondani?
2. Kő-papír-olló: meglehetősen egyszerű játék, de 6 év körüli gyerekek a végtelenségig tudják játszani. Egyszerűen él bennük a versenyszellem, győzni akarnak. Mivel egy kör túl gyorsan lefut, mint egy teniszmeccsen, számolhatjuk, ki hány játszmát nyer. Előrelátó szülők apró, megnyerhető ajándékokat is bekészítenek.
3. Jól figyelj! A gyerekek szeretnek nyomozni, megfigyelni. Az autópályán nem sok mindent lehet megfigyelni, igaz, autó akad bőven. Egyszerű otthon “űrlapot” csinálni az autómárkák logójával, majd kinyomtatni, a gyerekek pedig strigulázhatják, melyikből mennyit láttak. A kisebbeket pedig arra lehet biztatni, hogy szóljanak, ha kamiont látnak. Ha a lányokat a márkák nem kötik le, a színekkel is játszhatunk. Hol a pirosra, hol szürkére kell külön figyelni, furcsa színű autó pluszpont!
4. Kérdezz-felelek: Az Agymenők kártyacsomagok hat korcsoportnak, az 5-6, 6-7, 7-8, 8-9, 9-10 és 10-11 éves gyerekeknek készültek, és a kártyalapok az életkoruknak megfelelő érdekes kérdéseket, feladatokat tartalmaznak. A lapokkal szó szerint játék a tanulás, bár a gyerekek ebből inkább a kihívást érzékelik, főleg akkor, amikor a “tudós” figurával jelzett kérdésekkel a szülőket is megizzaszthatják. A kérdések összeállítása remek: nemcsak érdekesek, de szellemesek is, a könnyebbek gyorsan hozzák a sikerélményt, és a nyaralás végére a nehezek is könnyűek lesznek. Szerencsére a kártyák tárolása praktikus, és direkt úgy készültek, hogy menet közben is könnyen lehet őket olvasni.
5. Bűvös kocka: vagy ahogyan a világon a legtöbben ismerik, a Rubik-kocka idén ünnepelte 40. születésnapját. Az első kihívás: legalább az egyik oldalát kirakni. A második kihívás az egész kockát kirakni. Majd ha sikerült egyszer, akkor újra és újra kirakni, és minél gyorsabban.
6. A Smart Egg: szintén magyar, logikai-ügyességi játék, nemrégen robbant be a játékpiacra. Egyszerűnek tűnik a feladvány, hiszen csak egyetlen pálcát kell átvezetni a tojáslabirintuson, azonban addig órák telnek el észrevétlenül. A különböző nehézségű feladványok fejlesztik a térlátást, a kézügyességet és a logikus gondolkodást.
7. Rejtvénykártyák: A DJECO Mini Games fejtörőihez a rejtvénymagazinokból ismert játéktípusokat gyűjtötték össze. 30-30 feladatkártya található egy-egy dobozban, amely nem foglal nagyobb helyet, mint egy pakli kártya. Valamelyik fejtörőben az eltéréseket kell keresni, másikon útvesztőkön kell átjutni, pontokat összekötni vagy kakukktojásokat keresni, de a matekot gyereksudokuval is lehet csiszolni.
8. Ültesd a tyúkot a tojásra! A Smart Games logikai játékai arról híresek, hogy csupán egy játékos kell hozzájuk. Ráadásul a tologatós logikai puzzle és a különös nevű Tojó-toló (Chicken shuffle) autóban, menet közben is játszható. Elmagyarázni kicsit körülményes, de teljesen addiktív játék, nappal a gyerek, este a felnőttek játszanak vele. A 6–99 éves kor között ajánlott játék.
9. A Mágneses könyv: azonnal megszegi a legelső szabályt: rengeteg apró részből áll. Ami viszont jó benne, hogy egy dobozka is tartozik hozzá. A dobozka fedelén lehet összerakni a képeket, a mütyüröket pedig a dobozban lehet tárolni. A robotos és virágos könyv 200 darab apró mágnest tartalmaz, inkább nagyobb gyerekeknek való és nem rázós úton, a kicsik inkább az öltöztetős könyvekkel szöszmötöljenek.
+1 Amikor minden kötél szakad, akkor a szülő odaadja a telefonját a gyerekének. Persze önmagában a telefon nem túl izgalmas dolog, de ha vannak rajta vicces, játékos, logikai alkalmazások, nagy a boldogság. Az IOS, Android vagy Windows Phone Marketplace-en beszerezhető alkalmazások között olyan érdekességek is találhatóak, mint kedvenc Maszatunk kalandjai és a hozzá kapcsolódó játékok.