nlc.hu
Baba

Érzelmi zsaroló spermabank reklám

„Ne vedd el az esélyt arra, hogy nagyszülő legyen” – Nyomasztó reklámmal támad a spermabank

Egy jó adag érzelmi zsarolással ösztönöznek a gyerekvállalásra, egész pontosan az ivarsejtek lefagyasztására.

A nyári meleg kezd betenni a reklámszakembereknek is – legalábbis erre utal az, hogy jóformán még egy hét sem telt el azóta, hogy egy közismert gyógyszergyártó cég vérlázítóan szexista reklámmal akarta eladni a termékét, de máris újabb megkérdőjelezhető hirdetés borzolja a kedélyeket. Ezúttal egy spermabank vélte azt, hogy egy enyhén passzív-agresszív, bűntudatkeltő poszt a legjobb mód arra, hogy a leendő szülőket a spermájuk lefagyasztására ösztönözze.

A Krio Intézet azóta eltávolított bejegyzésében egy idős nő ölelte magához egy kisgyerek fantomképét, felette pedig az a felirat állt, hogy „Ne vedd el az esélyt, hogy nagyszülővé váljon”. A cég így akarta felhívni a figyelmet a hímivarsejt-fagyasztási és -tárolási szolgáltatására, azonban ahogy több jogvédő szervezet, köztük a Másállapotot a szülészetben és a Nem tehetsz róla, tehetsz ellene is kiemelte, erre a lehető legrosszabb módszert választották.

A reklám egyszerre fekszik rá a – főként nőkre irányuló – társadalmi nyomásra, ami szerint gyereket márpedig KELL vállalni, és keseríti el azokat, akiknek az akarat ellenére sem jön össze a baba. A fantomkép emellett pedig még a gyász képeit is behívhatja, feleslegesen traumatizálva azokat, akik elveszítettek egy gyereket.

A cég profilját szemlélve egyébként elég hamar feltűnik, hogy nem ez az egyetlen erősen megkérdőjelezhető hirdetés az oldalukon. Egy azóta szintén törölt bejegyzésben kifejezetten az apák nyomasztására feküdtek rá: a posztban egy férfi hajtotta a tenyerébe a fejét, a mellette szereplő feliraton pedig az állt, hogy „Minden ötödik pár meddő, és ezért az esetek 50 százalékában a férfi a felelős”.

Krio Intézet reklám

Fotó: Facebook

Az az állítás, hogy valaki „felelős” a meddőségért, már önmagában is problémás, főleg, hogy a legújabb kutatások szerint az életvitelbeli jellemzők mellett olyan környezeti hatások is befolyásolhatják a hímivarsejtek számát, mint a rossz levegő, a vegyi anyagok vagy a sugárzás.

A cégnek külön spermabankos oldala is van, ahol szintén gyöngyszemeket találni: egy poszt például egy egymás mellett fekvő párral akarja arra ösztönözni a nőket, hogy „csábítsák el” a párjukat a spermabankba, hogy később aztán ő is apa lehessen.

Könnyű lenne azt gondolni, hogy a fenti, szerencsétlenül összerakott reklámok igazából nem ártanak senkinek, de a valóságban normalizálják azokat az ártalmas elképzeléseket és gyakorlatokat, amiket aztán a szülők a saját bőrükön is megéreznek.

Ne áldozzuk fel az egyéni döntések tiszteletetét a profit oltárán!

Az esettel kapcsolatban megkerestük a Másállapotot a szülészetben mozgalmat is, akik szerint több probléma is volt az indulatokat kiváltó reklámmal. A mozgalom célja, hogy újrarajzolja a gyermekvállalásról, szülésről alkotott képet és fontosnak tartják kiemelni, hogy a gyerekvállaláshoz kapcsolódó személyes döntésekben kijár a magánélethez való jog tiszteletben tartása, a minősítésektől és elvárásoktól való mentesség. 

„Minden ember kompetens annak eldöntésében, hogy akar-e gyermeket vállalni, mikor szeretne, szeretne-e egyáltalán szülővé válni. Fontos, hogy a lehetőségeit, vágyait és felelősségét ő maga mérlegelhesse, és önazonos döntést hozhasson, hiszen az ő testét, jövőjét érinti ez az egész életre szóló felelősségvállalás. Ahhoz, hogy a megszülető gyermekek, a szüleik és a társadalom is minél teljesebb hosszú távú testi-lelki egészségét megalapozhassuk, szükséges, hogy az állam, a társadalom, a cégek, intézmények, rokonok, ismerősök ne fogalmazzanak meg elvárásokat a gyermekvállalással kapcsolatban, és valós intézkedésekkel és elfogadással támogassák a családokat” – írták.

A gyermekvállalást erőltető nyomásgyakorlás, legyen az akár érzelmi, akár gazdasági, erősen megkérdőjelezhető, mert nem biztos, hogy egy valódi belső igen áll ilyenkor a döntés mögött.

A csoport hangsúlyozta: a szülői gondosság, az elég jó szülőség, a gyermek egészségének védelme hatalmas elvárásként jelenik meg a társadalomban, az anyákon, apákon nagy a nyomás, hogy biztosítsanak minden eszközt és lehetőséget, ami a gyermek egészségét, jövőjét támogatja. 

„A jelenség már a várandósság körül is jelen van, számtalan termék, szolgáltatás kapcsán is érezheti azt a leendő szülő, hogy árt a gyermeknek, ha nem költ erre. Ahogy azt már az őssejt levételnél, a genetikai vizsgálatoknál is hangsúlyozták sokan, a piaci és állami szereplőknek is fontos lenne biztosítaniuk a kiegyensúlyozott tájékoztatást, az informált döntést, a riogatás és befolyásolás helyett” – tették hozzá.

A Másállapot szerint ezért is kiemelten fontos az etikus marketing, vagyis az, hogy a reklámok üzentei és képei ne bűntudatot vagy rossz érzéseket keltsenek.

„A jó marketing értékes, felelős, nem kell, hogy etikátlan legyen. Nem jó eszköz az etikátlan marketing egy cégnek sem, mert amellett, hogy káros, még az eredeti célját sem tudja elérni, éppen amiatt, hogy negatív érzésekre alapoz.

Az egyéni döntéseket és élethelyzeteket tiszteletben tartó felelős szemlélet képviselete közös társadalmi feladatunk, amit nem lehet feláldozni a vélt profit reményében

– véli a szervezet.

Mindemellett kiemelték, hogy azok a nők és férfiak, aki kényszerűen vagy tudatosan gyermektelenek, ugyanúgy megérdemlik a döntéseik elfogadását, és azt, hogy a reklámtevékenység ne gerjesszen konfliktust a potenciális szülői, nagyszülői generáció között, már csak azért se, mert a „csak a nagyi kedvéért” megszületett gyermeknek lenni nehéz teher, és csak ezért gyermeket vállalni is az. A legjobb életkezdethez az is hozzátartozik, hogy önmagáért születhessen meg, ne funkciógyerekként. A nagyszülőkre nézve is minősítő az egész keretezés, hiszen a hasonló reklámok olyan szerepbe helyezik őket, ami általánosításon és előítéleteken alapszik, nagyon leegyszerűsíti és sarkítja az egyéni szempontokat.

Fontos beszélni a meddőségről

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb jelentése szerint hat felnőttből egy meddőséggel küzd. Akkor beszélhetünk ilyen problémáról, ha valaki sikertelenül próbálkozik védekezés nélküli szex mellett megtermékenyítéssel vagy teherbeeséssel 12 hónap leforgása alatt. A szervezet kiemelte, hogy annak ellenére, hogy csaknem a lakosság egyötödét érintik, a reprodukciós rendszerek betegségei még mindig alultanulmányozottak, a kezelésük pedig aránytalanul drága. A WHO azt is kifejtette, hogy sok térségben a meddőséghez kapcsolódó társadalmi stigmatizáció is megnehezíti az ezzel küzdők helyzetét.

FRISSÍTÉS:

A Krio Intézettől kapott válasz szerint a hirdetés célja nem a bűntudatkeltés volt, hanem egy fontos problémára akarták felhívni a figyelmet vele.

A hirdetésnek semmilyen bántó szándéka nem volt részünkről és nagyon sajnáljuk ha valakit ilyen módon érintett meg, egyetlen célunk csak a figyelemfelkeltés és a tájékoztatás volt. Bűntudatkeltőnek egyáltalán nem érezzük a posztot, a fősor sajnos csak a valóságot mondja el. Intézetünk sperma donor toborzással is foglalkozik, a mostani adataink alapján 100 fiatal férfi közül mindösszesen 1-nek van olyan minőségű spermája amely megfelel a tárolási követelményeknek, tehát ebből is jól látszik, hogy a probléma mennyire valós és komoly” – írták.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top