A szülők általában tisztában vannak a játék fontosságával a kisebb gyerekek számára. Amikor azonban a gyerekek elérik a tinédzser kort, nem könnyű eldönteni, hogy milyen a jó játék, mert az ilyen korú gyerekek már nem úgy játszanak, mint a fiatalabbak. Bár a játék a gyerekek növekedésével változik, minden korosztály számára hasznos, beleértve és különösen a tinédzsereket.
Hilary Conklin, a chicagói DePaul Egyetem Tanárképző Tanszékének professzora szerint a tizenévesek játéka egyszerre lehet más és ugyanaz, mint a fiatalabb gyerekeké.
„Gyakran olyasmi határozza meg, hogy van választásod, és te irányítod a saját tevékenységeidet” – mondja. Emellett azt mondja, hogy a tizenévesek játéka általában valamilyen kreatív vagy fantáziadús elemet tartalmaz. Amikor a tizenévesek játszanak, általában örömüket lelik és elkötelezettnek érzik magukat.
Miképp változik a játék a serdülőkorban? Hogyan profitálnak a tizenévesek a játékból, és hogyan támogathatják és ösztönözhetik a szülők a tizenévesek játékát?
Hogyan változik a játék a tinédzserkorban?
„A tinédzserek agya gyorsan növekszik és változik” – mondja Ken Ginsburg, a Center for Parent and Teen Communication alapító igazgatója. Szerinte a serdülőkor az alapvető kérdések feltevéséről szól: „ki vagyok én?”, és olyan egyéb kérdések megválaszolásáról, mint „normális vagyok-e?” és „hogyan illeszkedem be?”. Ez az agyi fejlődés és az önvizsgálat teszi a játékot kritikus eszközzé a serdülőkorban.
Bár a tizenévesek valószínűleg már nem játszanak tündérhercegnőt vagy foglalkoznak játékkonyhával, dr. Conklin szerint még mindig vannak olyan elemei a beöltözésnek és a szerepjátéknak, amelyekre a tizenévesek gyakran vágynak. A tizenévesek például szeretik a halloweent és a jelmezeket, és sok videojáték vagy szerepjáték, például a Dungeons and Dragons (D&D), olyan bonyolult, fantáziadús játékforgatókönyveket tartalmaz, amelyek igazán lekötik őket.
Hogyan néz ki a játék a tinédzserkorban?
A tinédzserek játéka lehet formális vagy informális, irányított vagy szabad, osztálytermi vagy azon kívüli. Néhány példa a tinédzserek játékára:
- csapat- vagy szabadidősportok
- fitnesztevékenységek, mint például jóga, futás vagy spinning órák
- gördeszkázás, hegyi kerékpározás, fára mászás és síelés
- építkezés fából vagy más anyagokból
- művészeti és kézműves projektek
- videójátékok
- társasjátékok
- kertészkedés
- sütés
- kreatív írás.
Dr. Ginsburg szerint a tizenéveseknek jót tesznek a felnőttek által irányított, szervezett tevékenységek. Szükségük van a pihenőidőre is, amelyet olyan dolgokkal tölthetnek ki, amelyeket szívesen csinálnak, vagy olyan témákkal, amelyeket szeretnének felfedezni.
„Ha csak felnőttek által irányított tevékenységekben vesznek részt, akár az iskolában, akár a játéktéren vagy a szabadidős tevékenységekben, elveszíthetik az esélyt, hogy kitalálják, hogyan szeretnének hozzájárulni a világhoz” – mondja.
Ez azt jelenti, hogy a felnőttek által irányított tevékenységek egészséges módja a szabályok és határok modellezésének, hogy a tizenévesek egészséges keretet kapjanak, amelyből önállóan irányított szórakozást fejleszthetnek ki.
A játék előnyei a tizenévesek számára
Mivel a serdülőkor az agy gyors fejlődésének és az önvizsgálatnak az időszaka, a játék segíthet a tizenéveseknek növekedni és felfedezni önmagukról dolgokat. „Ez az az időszak, amikor az emberek rájönnek, kik is ők valójában, és amikor a különböző irányokba való nyújtózkodás lehetősége valóban fejleszti az intelligenciát” – mondja dr. Ginsburg.
Hozzáteszi, hogy a játékosság nem tűnik el gyermekkorban; a kreativitás ugyanolyan fontos a serdülőkorban és a felnőttkorban is.
„Továbbá a játék lehetővé teszi az embereknek, hogy elrontsák a dolgokat, majd helyreállítsák és megtanulják, hogyan kell legközelebb jobban csinálni – mondja Dr. Ginsburg. – Lehetővé teszi számunkra, hogy a képzeletünket használjuk a megoldások kialakítására. Mindez nagyon nagy előnyökkel jár.”
A tizenévesek számára a játék másik előnye a mentális egészség javítása. Egy 2011-ben megjelent tanulmány a játék visszaszorulását és a mentális egészségügyi problémák növekedését vizsgálta a serdülőknél. Megállapította, hogy a játék csökkenésével párhuzamosan nőtt a depresszió, a szorongás, az öngyilkosság, a tehetetlenség és a nárcizmus előfordulása.
A játék elősegíti a mentális egészséget
A kutatások szerint a játék pozitív hatással lehet a gyerekek mentális egészségére, mivel segít nekik:
- érdeklődés és kompetenciák fejlesztésében
- megtanulnak döntéseket hozni, problémákat megoldani, önkontrollt gyakorolni és szabályokat követni
- megtanulni szabályozni az érzelmeket
- barátkozni
- örömöt tapasztalni
Hogyan ösztönözzük a tizenévesek játékát?
A tizenévesek érzik azt a feszültséget, hogy a felnőttkor felé tartanak, ugyanakkor vissza akarnak térni a gyermekkorba. Ezért dr. Conklin szerint a felnőttek egy dolgot tehetnek: a sebezhetőség és a játékosság mintáját mutatják. „Azt hiszem, néha olyan, mintha engedélyre lenne szükségük ahhoz, hogy újra gondtalanok legyenek” – mondja.
Ha a szülők hajlandóak a tizenévesekkel együtt játszani – legyen szó akár egy bolondos mézeskalácsház építéséről, sütemények díszítéséről vagy más művészi dolgokról –, az nagyban elősegítheti a tizenévesek kölcsönös sebezhetőségét.
Ezen kívül a szülők abban is segíthetnek, hogy időt és teret adnak a gyereknek. „Azt hiszem, az egyik dolog, ami manapság annyira gyakori a pénzügyileg kiváltságos szülők körében, hogy nagyon sok olyan gyerek van, aki nagyon be van táblázva, rengeteg tevékenységgel, és gyakran az, amire a gyerekeknek igazán szükségük van, az egy kis pihenőidő” – mondja Dr. Conklin.
A nap végén a játék minden tinédzsernél másképp fog kinézni. Ez azért van, mert a tizenévesek egyéniségekké válnak, akiknek változatos az érdeklődési körük. Ezért most van itt az ideje, hogy új dolgokkal kísérletezzünk, és a fejlődő szenvedélyeiknek megfelelő lehetőségeket kínáljunk.
(Forrás: Parents, Fotó: Unsplash)