Életmód

Szállj meg ingyen bárhol a világban – így működik a lakáscserés vakáció

Ingyen is kaphatsz szállást, ha világot látnál, cserébe felajánlhatod arra a pár napra a saját lakásodat, hiszen úgysem vagy otthon.

Ha szeretnél világot látni anélkül, hogy csillagászati összegeket költenél szállásra, és nem idegenkedsz a gondolattól, hogy te is kölcsönadd a lakásodat másoknak, akkor az otthoncserés vakációt éppen neked találták ki. Akik kipróbálták, azt mondják, ennél otthonosabban és emberibben sosem utaztak még, ráadásul a felejthetetlen élmények mellett csodás barátságokra is szert tettek.

Bár nálunk még kevésbé ismert – és a bizalmatlanság miatt sokak számára teljesen elképzelhetetlen –, a lakáscserés nyaralás egyáltalán nem új keletű dolog. Az ötvenes évek végén egy amerikai tanár házaspár, David és Mary Ostroff fejéből pattant ki az ötlet, hogy távolabb élő kollégáikkal lakást cseréljenek a nyári szünetben anélkül, hogy fizetnének egymásnak a vendéglátásért. Szép számmal érkeztek a meghívások, és amíg ők elszöktek a város zajától, a többiek Davidék otthonában lakva élvezték a New York-i nyüzsgést. Hogy ne csak ők próbálhassák ki az utazásnak ezt az igazán egyedülálló módját, összeállítottak egy katalógust a lakáscserére nyitott kollégákról és az általuk felkínált otthonokról, amire egyre többen lettek kíváncsiak. Kezdeményezésüknek és az olajozottan működő csereprogramnak hamar híre ment más körökben is, és mivel bárki bekapcsolódhatott, idővel már nem csak a pedagógusok kiváltsága lett az otthoncserés nyaralás, sőt Amerikán kívül Angliában is egyre többen kezdtek el lelkesedni az ötletért.

A leglelkesebb otthoncserélők

• franciák
  • spanyolok
  • olaszok
  • németek
  • britek
  • amerikaiak

Egykor és ma

Akkoriban jóval hosszadalmasabb volt letárgyalni egy-egy utazás részleteit: a lakásokat hagyományos fényképezőgépekkel fotózták, a legfontosabb tudnivalókat levélben, majd telefonon osztották meg egymással, mielőtt megvalósult volna a vakáció. Ma ennél már jóval egyszerűbb dolga van annak, aki készen áll egy ilyen kalandra – több nemzetközi oldalon regisztrálhat, hogy felkínálja az otthonát, és virtuálisan bejárja mások vendégekre váró lakását, sőt akár kimondottan ebből a célból létrehozott Facebook-csoportokban is megszervezheti álmai vakációját. Az ilyen oldalak szolgáltatásának persze van egy bizonyos díja, amit bele kell kalkulálni a költségekbe, de aki hosszú távon gondolkozik, annak simán megéri.

Egy ilyen, több mint 12 ezer tagot számláló nemzetközi csoport adminisztrátora Claudia Marangoni, aki már megszámolni sem tudja, hogy hány lakáscserés nyaralásban volt része, így régi motorosnak számít ezen a téren. Mielőtt saját tapasztalatairól mesélt volna, elmondta, hogy Magyarország népszerű úti cél lenne a csoportjukban, de nem számlálnak túl sok tagot hazánkból – a kölcsönzésre kínált budapesti és balatoni lakások révén már több cserevakációban is része volt a hirdetőknek, de biztos, hogy más, kevésbé ismert régiók is vonzóak lennének.

Claudia a férjével otthoncserés vakáción (Fotó: magánarchívum)

Érezd magad otthon!

„Az első lakáscserés nyaralásunkra 2012-ben kerítettünk sort, Olaszországon belül utaztunk, az Umbria tartományban lévő Spellóba. Innentől nem volt megállás, annyira rákaptunk az ízére. Kezdetben azért választottuk az otthoncserét, hogy a szálláson megspórolt összeget élményekre és további utazásokra költhessük, hamar kiderült azonban, hogy  jóval több ez, mint egyszerű takarékosság: sokkal emberibb és személyesebb így utazni, mint egy hotelben szobát foglalni. Mi nagyon sok jó barátra tettünk szert – nyilván nem szövődik minden vendég és vendéglátó között életre szóló kapcsolat, de ha úgy jön ki a lépés, akár ez is megtörténhet” – meséli Claudia, aki egy évvel ezelőtt veszítette el az apósát, majd nem sokkal utána az édesapját, s a nehéz pillanatokban sokan mellettük álltak azok közül, akikkel az utazások során hozta őket össze a sors.

Claudia sokszor megkapja, hogy biztos azért adja kölcsön az otthonát ismeretleneknek, mert nem tartja nagy becsben, szerinte azonban ez téves meglátás: „Nagyon is a szívemen viselem annak a lakásnak a sorsát, amit a hozzánk érkezőknek kínálunk, hiszen kemény munka és sok lemondás árán lehetett az enyém. Ez volt az első saját otthonom, később aztán egymásra találtunk Maurizióval, akinek nagyobb lakása volt, így ott bútoroztunk össze. Ennek köszönhetően mi rugalmasabbak vagyunk az otthoncserés vakációk szervezésekor, nem ragaszkodunk hozzá, hogy a vendégeinkkel egy időben keljünk útra.”

Pompejit is otthoncserével látták (Fotó: magánarchívum)

Apró bosszúságok

Bár az elmúlt hét évben közel 30 utazásban volt része, Claudiát néhány törött pohárnál vagy kicsorbult tányérnál nagyobb kár nem érte – ez azért fontos, mert sokan attól tartanak, hogy ha kölcsönadják idegeneknek az otthonukat, akkor azt teljesen leharcolják. „A legnagyobb bosszúság, amit a vendégeim okoztak, talán egy rosszul landolt és meghibásodott távirányító volt, meg néhány konyharuha, ami kicsit megégett. Ennél nagyobb veszteség tényleg nem ért, a hozzánk érkezőknek mindig elmondjuk az első találkozáskor, hogy tudjuk: ilyen apróbb balesetek előfordulnak, és sosem csinálunk ügyet belőle. Mások videóüzenetben mondják el a legfőbb tudnivalókat, de akadnak olyanok is, akik írásban adnak használati utasítást a lakásukhoz.”

A legtöbben abba a gondolatba borzonganak bele, hogy ismeretlenek hajtják álomra a fejüket az ágyukban, Claudia azonban erre is megtalálta az áthidaló megoldást, szóval, ha csak ez tartana vissza, máris elhárult az akadály! „A vendégfogadás idejére vízhatlan matracvédőt használunk, ami mindenki számára sokkal higiénikusabb. A lakást mindig kitakarítva veszik birtokba a hozzánk érkezők, és kivétel nélkül mindig tisztán hagyják hátra, soha nem volt ebből semmilyen problémánk.”

Fő a rugalmasság!

„Csoda szép helyeken fordultunk meg az elmúlt évek alatt, én azt vallom, hogy minden otthonnak megvan a maga szépsége – folytatja Claudia. – Barcelonától 80 kilométerre, Altafullában például egy pici és egyszerűen berendezett lakásban szálltunk meg, mindenért kárpótolt viszont, hogy a tenger közvetlen közelében laktunk, így a víz morajlását hallgatva aludtunk el, és ébredtünk fel reggelente. De vendégeskedtünk olyan lélegzetelállító otthonokban, sőt egyszer még egy kastélyban is, amelyek messzebb találhatók a klasszikus turisztikai látnivalóktól, szóval ha az ember ilyen utazásra adja a fejét, jó, ha felvértezi magát némi rugalmassággal.”

Claudiáék ezt cseppet sem bánták, szívesen fedeznek fel olyan érdekességeket, amik kimaradnak az útikönyvekből, és sokszor csak a helybéliektől lehet róluk hallani. „A szívünknek legkedvesebb célpont Szardínia szigete és Spanyolország. Szardínián már ötször jártunk: mivel szenvedélyünk a motorozás, rengeteg kirándulást szerveztünk két keréken, és az ott élők vendégszeretete sem fogható semmihez. Spanyolország is ez utóbbi miatt lett a kedvencünk, imádjuk a helybéliek mentalitását! Idén már jártunk Andalúziában, októberben pedig a Kanári-szigetekre utazunk.” Ez aztán az élet!

Szardínián a vendéglátókkal (Fotó: magánarchívum)

A lakáscserés nyaralásban igencsak otthonosan mozgó Claudia azt tanácsolja, hogy ha nem egy időben utazunk a vendéglátóinkkal – vagyis nem „helyet cserélünk egymással”, hanem eltérő időpontban kerítünk sort az utazásra –, akkor próbáljuk minél rövidebb időn belül megszervezni a kiruccanást, ugyanis sok dolog közbejöhet: „Nem velünk történt, de előfordult már, hogy egyesek addig halogatták az utazást, hogy a cserére kínált lakást időközben eladták, így az egykori vendéglátóknak már nem volt hol megszállniuk. Nálunk ennek épp a fordítottja valósult meg többször is: három nyaralás után örömmel vártuk a hozzánk érkezőket, ők azonban sosem érkeztek meg. Volt, akinél egészségügyi problémák adódtak, másoknál pedig a kamaszodó gyerek döntött úgy, hogy nem hajlandó többé a szüleivel vakációzni, így az egész család lefújta a nyaralást.”

Andalúzia (Fotó: magánarchívum)

Mások mondták

• „Nagyjából tíz lakáscserés nyaralással a hátam mögött azt mondhatom, soha, semmilyen negatív tapasztalatom nem volt egyik oldalról sem! Olyan helyekre jutottam el, amiket biztos nem láthattam volna élőben, ha fizetnem kellett volna a szállásért, és olyan nagyszerű emberekkel ismerkedtem meg, akikkel sosem találkoztam volna enélkül. Úgy látom, hogy annak, aki belevág egy ilyen kalandba, nemcsak az otthona áll nyitva mások előtt, hanem a szíve is! ” – Waltraud
  • „A munkám miatt nincs túl sok szabadságom, azt a keveset viszont szeretem tartalmasan eltölteni. A legtöbb európai fővárosra elég négy napot rászánni, s ha nem főszezonban vagy a nagyobb ünnepekhez közel esően utazunk, ma már a repülőjegyhez is olcsón hozzájuthatunk. Sokkal szívesebben fordítom erre a pénzt, mint mondjuk tíz doboz cigire – nem túl nagy a kettő közti árkülönbség!” – Patrizia
  • „Azokat, akik még sosem csináltak ilyesmit, megértem, hogy kissé bizalmatlanok. Én eddig sosem fogtam mellé a vendégeimmel, igaz, nem is fogadok el minden érdeklődést a felkínált lakásunkra. Mielőtt valakinek válaszolnék, alaposan átnézem a profilját, végigolvasom a hozzá kapcsolódó értékeléseket, és persze tüzetesen megnézem az otthonáról készült fotókat is, hiszen azok is igen beszédesek lehetnek. Legnyugodtabb egyébként akkor vagyok, amikor középkorú külföldi pár érkezik hozzánk, róluk biztosan tudom, hogy ugyanúgy vigyáznak majd a dolgainkra, mintha a sajátjaik lennének.” – Evelyn