Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Életmód

Két pofonegyszerű meditáció szorongás ellen

A pár perces meditációs gyakorlatok bárhol, bármikor segíthetnek oldani a szorongást.

A meditációhoz nem feltétlenül kell egy óra elmélyülés tibeti háttérzenével. Szigorú szabályokat sem kell betartani hozzá, vannak olyan meditációs gyakorlatok, melyeket a buszmegállóban is lehet végezni, ha épp rád tör a szorongás. Az én kedvencem például az egyperces meditáció, ami annyiból áll, hogy egy percig figyelni kell a légzést, arra koncentrálni, hogy beszívom, majd kifújom a levegőt. Villámgyorsan megnyugtatja a háborgó gondolatokat, és csillapítja a feszültséget.

Karen Salmansohn Instant Calm című könyvében hasonlóan egyszerű technikákat mutat a szorongás ellen, melyeket bármikor és bárhol lehet használni. Az egyik ilyen technika az érintéses meditáció, amit önkéntelenül is használtál már valószínűleg, csak nem tudtál róla, hogy a szorongásoldás miatt csinálod. Például amikor gyerekkorodban megölelgetted a plüssmacidat, akkor a biztonságot találtad meg az ölelésben, és sok esetben ezért marad meg felnőttként is ereklyeként a gyerekkori maci, mert a nyugalmat és a biztonságot jelképezi, azaz szorongásoldó hatása van.

Persze felnőttként már nem hurcolhatod magaddal a plüssöket, hogy aztán a munkahelyeden elkezdd ölelgetni őket, amikor épp stresszes helyzetbe kerülsz. De az érintéses meditáció technikáival hasonló reakciót válthatsz ki a szervezetedből, mint gyerekként a plüssállatokkal.

Nyomd a pontot!

Ennél a módszernél szó szerint kéznél van a meditáció. Egy 2017-es reflexológia tanulmányban azt találták, hogy a kézmasszázs önmagában remek szorongásoldó technika, egy 2011-es tanulmány pedig azt mutatta ki, hogy a reflexológia a stressz okozta fejfájást is enyhíti. Egyedül terhes nőknek nem ajánlott az alkalmazása, nehogy előidézzenek fájásokat az akupresszúrával.

Legközelebb ha szorongsz, nyomogasd, masszírozd gyengéden a csuklódat a képen látható ponton, azaz ott, ahol a csuklód kezdődik, a külső részén.

meditáció egyszerű módszer

Kép forrása: nlc.hu

Ha a stressztől fejfájásod van, egy percig masszírozd vagy csipkedd meg mindkét kezeden a hüvelykujjadnál a következő ábrán látható pontot. 

meditáció egyszerű módszer

Kép forrása: nlc.hu

Folyóvíz-meditáció

A legjobb módszer, amikor pont a munkahelyeden ér utol a szorongás: menj ki a mosdóba, és mosd meg a kezed. De nem ám csak úgy kutyafuttában, hanem úgy, hogy arra koncentrálsz közben, hogyan folyik a kezedre a víz, milyen érzéseket kelt benned, ahogy megérinti, simogatja a kezedet. Ha otthon vagy, akkor ugyanezt a zuhany alatt is megteheted, az még hatásosabb, mivel nagyobb testfelületen érintkezel a vízzel.

Ennek a technikának az alapja egy svéd tanulmány, melyben azt találták, hogy a meleg víz segíti az oxitocin hormon termelődését – amit szeretethormonként is szoktak a köznyelvben emlegetni –, ezzel csökkentve a szorongást. A hideg víz pedig aktiválja a béta-endorfinokat, ami a boldogságérzetet növeli, úgyhogy mindegy, milyen hőfokon ereszted magadra a vizet, egyperces szorongásoldó meditációt kerekíthetsz belőle.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top