Több pénzt fognak költeni az emberek, mint tavaly, ami nagyrészt a koronavírus-járvány továbbgyűrűző hatásainak betudható. Szűkültek a gyártási kapacitások, szállítmányozási és logisztikai problémák sora lépett fel, és sok termék a szokásosnál jóval lassabban jut csak el Európába – írja a Népszava.
A globális chiphiány az autóipar mellett már a szórakoztatóipari termékek gyártóinak is gondot okoz. A rendelkezésre álló chipeket főképp a drágább termékekbe építik be, mert ezeken nagyobb a hasznuk, így főképp az olcsóbb termékeknél tapasztalhatunk majd áruhiányt. Magyarországon tovább nehezíti a helyzetet a forint drasztikusan romló árfolyama: mindez együtt azzal járhat, hogy a telefonokért és a laptopokért akár 20-30 százalékkal kell többet fizetni, mint tavaly. Ez ahhoz vezet, hogy kevesebb akcióval találkozhatunk, sokkal kevesebb lesz mondjuk a Black Friday keretében akár 50-70 százalékos kedvezménnyel árult szórakoztatóipari termék, mint a korábbi évek során. Kevésbé kell áremelkedéssel számolni a ruházati termékek és a játékok esetében, ugyanakkor a játékoknál a szállítmányozási gondok miatt a különösen divatos fajtákból léphet majd fel áruhiány. Emiatt idén nem járnak jól azok, akik az utolsó pillanatra hagyják a vásárlást: könnyen lehet, hogy nem jutnak hozzá időben a kinézett ajándékhoz. A vásárlási kedv mindenesetre nem hagyott alább: a GKI Digital felmérése szerint idén a vásárlók tizenöt százalékkal többet, fejenként hatvanezer forintot szánnak ajándékozása. Ebből az összegből átlagosan hét embert szeretnének megajándékozni.