Nem kell attól tartani, hogy bármiből komoly hiány lesz, viszont az, hogy elszáll egyes termékek ára, sajnos ténykérdés – fogalmazott a Pénzcentrumnak adott interjújában Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Az alábbiakban a legfontosabb megállapításokat emeltük ki az interjúból.
Az extraprofitadóval kapcsolatban az a legnagyobb aggályuk, hogy egy élelmiszer-kereskedő, ha jól dolgozik, hosszú távú átlagban kb. 2 százalék profitot termel. Ehhez képest a SPAR adósávja 2023-tól 4,1 százalék, idén pedig a 2021-es év kiskereskedelmi adója 80 százalékának megfelelő összegű pótadót kell még pluszként befizetniük.
Az élelmiszerárstopban érintett termékek közül a csirke okozza a legnagyobb problémát, mert közben egy komoly madárinfluenza-járvány zajlik, ami még inkább felviszi az árakat. „Jelen pillanatban mi drágábban vesszük a baromfit, mint ahogy adjuk. Ami elvileg tilos, hiszen a dömpingár alkalmazása kimeríti a tisztességtelen piaci magatartás törvényi előírásait. Most az árstop miatt persze megengedett.”
Már érzékelik az infláció hatását, a saját márkás termékek aránya 25-26 százalék volt nagyon sok éven keresztül, de idén ez 30 százalék fölé emelkedett, és a legolcsóbb kategória fejlődik a legjobban. Csökkent a bio termékek forgalma, és a sörnél is volt valamekkora visszaesés.
A háború hatásáról és az élelmiszer-ellátás biztonságáról Heiszler Gabriella azt mondta, hogy attól nem kell tartani, hogy bármiből komoly hiány lesz. De az ténykérdés, hogy vannak olyan termékcsoportok, amelyeknek nagyon elszáll az ára. Emiatt az előfordulhat, hogy bizonyos termékek receptje megváltozik, vagy olyan drágák lesznek, hogy már nem veszi meg a vevő. Lehet olyan, hogy „olyan drága lesz a majonéz, hogy leszoksz róla” – fogalmazott.
(Kiemelt kép: illusztráció, fotó: Unsplash/Ananthu Ganesh)