nlc.hu
Életmód

Jobb időbeosztás a munkában

Folyton túlcsúszol a munkával? Így oszd be okosabban az idődet!

Nem lehetetlen jobb időbeosztást kialakítani.

Fénykorát éli a hustle culture, ami azt sugallja, mindent bele kell adni a munkába, hogy elvárásokon felül kell teljesíteni, és meg kell tennünk mindent annak érdekében, hogy a legjobbat nyújtsuk, függetlenül attól, hogy mondjuk fáradtnak, vagy még rosszabb esetben kiégettnek érezzük magunkat.

Nő órák előtt áll

Fotó: Getty Images/Flashpop

Bár az ember igyekszik tudatos maradni, nagyon könnyű belefutni a túlcsúszás jelenségébe, amikor csak 10-20-50 percet ráhúzunk a munkaidőre, hogy mindent befejezzünk, ezzel pedig a kevés szabadidőből veszünk el értékes perceket. A határok felállítása fontos, a következő tippek pedig segítenek egy jobb egyensúlyt megteremteni. 

És ismét: a kevesebb több

Melissa Urban a The Book of Boundaries: Set the Limits That Will Set You Free című könyvében arról ír, hogy a munkaerőpiac mindig annyit vesz el, amennyit hajlandóak vagyunk adni. Ha folyton csapatjátékosok vagyunk, olyan feladatokat is bevállalunk, amit más nem akar, és emiatt állandó rajtunk a nyomás, akkor valamit rosszul csinálunk. Nem kell mindenáron megfeszülni, sőt, inkább vállaljunk kevesebbet, de azt végezzük el jól – ez pont ugyanolyan árulkodó lesz a teljesítményünkről. Ha pedig szeretnénk részt vállalni egy újabb feladatban, de épp nincs rá idő, akkor kérdezzük meg, mennyire sürgős. Lehet, hogy időben eltolható feladat, ami egy alkalmasabb percben pont minket vár majd. 

A szünet szent

Az egész napos hajtás frusztrációt szül, ami lassítja a munkavégzést és akadályozza, hogy a feladatainkkal időben végezzünk. Épp ezért fontos szüneteket tartani, valójában nem ezen fog múlni, hogy túlcsúszunk-e a munkával. Az agynak szüksége van arra, hogy naponta néhányszor újra programozza magát, és ezt nem tudja megtenni, ha csak a munkára fókuszálunk. Tehát legyen az ebédszünet szent és sérthetetlen, és dedikáljunk a délelőtti és délutáni órákban is 15-15 percet annak, hogy felfrissüljünk. Érdemes ilyenkor szellőztetni, néhány nyújtást végezni, megtartani a kávészünetet, vagy akár levinni a kutyát sétálni – már ha home office-ban dolgozik valaki –, cserébe viszont tilos a házimunka, a tiktokozás, a hírolvasás és minden más. Adjuk meg az agynak az újrabootolás lehetőségét!

Nő sok post-it között

Fotó: Getty Images/Jessica Peterson

Monitorozás a tudás anyja

Hasznos lehet, ha néhány hétig naplót vezetünk arról, hogy mennyi időt töltünk munkával, hol úszik el a napunk, és az is, ha látjuk, mik azok a feladatok, amik kihagyhatók vagy átruházhatók másra. Ha látjuk, miért csúszunk meg a teendőkkel, hamar kiirthatjuk a felesleges köröket, és a továbbiakban nem lesz szükség arra, hogy akár 10 percet is ráhúzzunk a nyolc órára – akkor sem, ha egyébként szívesen csináljuk. Szorosan ehhez kapcsolódva, érdemes a kronotípusunkat is megvizsgálni, mikor vagyunk a legaktívabbak, és ilyenkorra időzíteni a legnehezebb feladatokat, hogy jobban tudjunk rájuk összpontosítani és legyen hozzá kellő energiánk.

Az utolsó esély 

A munkaidő vége előtti időszakra érdemes egy emlékeztetőt beállítani, hogy tudjuk, mi az, ami még belefér fél-egy órába. Naama Zusman, okleveles egészségügyi- és karrier coach ugyanis azon az állásponton van, hogy amint lejárt a munkaidő, teljesen el kell tőle határolódni. 

  • Tilos munkával kapcsolatos leveleket nézni, kapcsoljuk be az időblokkolót. 
  • Tegyük el a laptopunkat szem elől.
  • Kapcsoljuk ki a céges mobilt a munkanap végén. 
  • Ne használjuk a céges levelezést privát ügyek intézésére – ez fordítva is igaz. 

A szakértő szerint fontos, hogy számszerűsítsük, mikor tesszük le a munkát, és rögtön utána alakítsunk ki egy olyan rituálét, ami segít az átállásban, ez mind a jobb időbeosztást és a szoros határhúzást szolgálja munka és szabadidő között. 

via 1, 2

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top